מחירי המוצרים הפונים לקהל היעד הצמחוני והטבעוני לרוב שומרים על יציבות ולא מזגזגים ברמות המאפיינות מוצרים אחרים, אך יש גם חדשות רעות: הפערים במחירי המוצרים עצמם דרמטיים בין הרשתות השונות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המועצה הישראלית לצרכנות הרכיבה סל טבעוני עם 43 מוצרים והשוותה את המחירים באמצעות אתר "פרייסז" במסגרת בדיקה בלעדית שערכה עבור "ממון" ו-ynet. ב-19 מהמוצרים, קרוב למחצית מהסל, יש פערי מחירים של יותר מ-50% בין הרשתות. בשישה מוצרים נרשם פער של 100% ויותר, כשהשיאניות היו כוסמת ירוקה במשקל עם פער של 281% (בין 8 שקלים לק"ג ל-30.5 שקל) וקינואה במשקל עם פער של 228% (בין 14 שקל לק"ג ל-45.9 שקל), כאשר באחרונה שני המחירים נרשמו אצל רמי לוי, הגבוה יותר באתר האינטרנט. לוי שומר בחנויותיו על רמות מחירים נמוכות, אך באונליין זו אופרה שונה. בשני הסיבובים נמצאו באונליין שבעה מוצרים במחירים הגבוהים ביותר (כרבע מהמוצרים שנסקרו).
1 צפייה בגלריה
פער לא טבעי: פערים של מאות אחוזים במחירי מוצרים טבעוניים בין רשתות השיווק
פער לא טבעי: פערים של מאות אחוזים במחירי מוצרים טבעוניים בין רשתות השיווק
פער לא טבעי: פערים של מאות אחוזים במחירי מוצרים טבעוניים בין רשתות השיווק
(צילום: אלעד גוטמן)
כאילו לא די בכך ששוחרי הטבעונות ושוללי הבשר נדונים לשלם מחירים גבוהים משמעותית בהשוואה למחירים שמשלמים צרכנים עבור מוצרים מן השורה, גם במדפים הספציפיים המחזרים אחריהם נוספים עוד פערים גבוהים כל כך שמכבידים על החלטת הקנייה ומריחים מניצול.
הממצאים מנפצים הנחות יסוד נוספות שיש לנו. רשתות הטבע, לכאורה הבית של צרכני מוצרי הטבע, מאכזבות. אף אחת מבין שלוש הרשתות המוגדרות כרשתות טבע שנכללו במסגרת הבדיקה, שופרסל גרין, עדן טבע וניצת הדובדבן, לא מוקמה בין הרשתות הזולות. בעדן טבע נרשם מגוון מרשים, בשתיים האחרות אפילו זה לא קרה - ו"דוחפים" בהן את מותגי הבית הפרטיים שלא נכללו בהשוואה.
יחד עם זאת, מדגישים במועצה לצרכנות, כל אחד בונה את הסל שמתאים לו ולכל רשת יש מבצעים, כך שמומלץ לפני שיוצאים לקניות לבדוק את תמונת המצב ואת המצאי. הפערים והעובדה שמדובר במוצרים יקרים יחסית מצדיקים את העבודה.
אף אחת מהרשתות שנבדקו ומוגדרות כרשתות טבע - עדן טבע, שופרסל גרין וניצת הדובדבן - לא מוקמה בין הרשתות הזולות. בשתיים האחרונות אפילו אין מגוון מוצרים מרשים

איך בדקנו?

במועצה הישראלית לצרכנות בנו את הסל על פי הנתונים שמעבירות הרשתות לפרייסז, כאשר כל מוצר נמצא במרבית הרשתות שנסקרו. בגלל השונות האדירה בהיצע בין הרשתות, לא ניתן היה לייצר סל משמעותי אחיד לכולם, ועל כן בדקנו בכל רשת כמה מוצרים מן המגוון מופיעים בה.
18 רשתות נסקרו בסך הכל, בהן רשתות דיסקאונט, רשתות עירוניות, רשתות למוצרי טבע וערוצי מכירה אונליין. בכל רשת נבחר המחיר הנפוץ ביותר (בלי הנחות מועדון וכרטיסי אשראי). בעדן טבע ובניצת הדובדבן, שלא משדרות ל"פרייסז" מחירים על בסיס יומיומי, נבדקו המחירים באתרי האונליין. תחקירני המועצה אספו את המחירים פעמיים: ב-19 בנובמבר וב-1 בדצמבר, כדי לוודא אם דפוס ההתנהלות הרשתית חוזר על עצמו.
לסל הוכנסו מוצרים במשקל: אגוזים, שקדים, כוסמת, קינואה, עדשים, קוואקר, פירות יבשים (משמשים, צימוקים), ומוצרים ארוזים כמו תחליפי בשר, קמחים, תחליפי גבינה, מעדנים ותחליפי חלב, חטיפים ועוד. כדי לקבוע את חלוקת הרשתות לזולות, בינוניות ויקרות במחירים, חישבנו בכל אחת איזה אחוז מתוך המגוון נמכר במחירים הגבוהים ביותר ואיזה במחירים הנמוכים ביותר.
מצאנו פערים רבים, כאמור, כשהדרמטי ביותר הוא בין רמי לוי לרמי לוי באינטרנט. בעוד שברשת החנויות הייתה בשני הסיבובים כמות מרשימה יחסית של מוצרים במחירים נמוכים (כשליש מהסל) ורק מוצר אחד במחיר הגבוה ביותר - באתר האינטרנט התהפכו הנתונים. מספר המוצרים שנמכרו במחירים הנמוכים ביותר ירד, ואילו שבעה נמצאו במחיר הגבוה ביותר בשתי הבדיקות. באשר למגוון המוצרים, הגדרנו רשתות עם 30 פריטים ומעלה מתוך 43 המוצרים שנבדקו כבעלות מגוון גבוה, 30-20 פריטים כמגוון בינוני ו-19 פריטים ומטה כמגוון נמוך. אלה התוצאות:

הרשתות הזולות יחסית

חצי חינם: 11 פריטים מהסל נמצאו ברשת במחירים הנמוכים ביותר. שלושה נמצאו במחירים הגבוהים ביותר. מגוון המוצרים גבוה: 35 פריטים מהסל קיימים ברשת.
רמי לוי: 13 פריטים במחיר הנמוך ביותר ואחד בלבד במחיר הגבוה ביותר. המגוון גבוה (33).
יוחננוף: שישה פריטים במחיר הנמוך ביותר ורק אחד במחיר הגבוה ביותר. המגוון בינוני (23).

רשתות עם מחירים בינוניים

רמי לוי באינטרנט: שלושה מוצרים נרשמו כזולים ביותר בין הרשתות שנבדקו ושבעה כיקרים ביותר. המגוון פחות מרשים מאשר בחנויות והוגדר בינוני (29 פריטים).
שופרסל דיל: ארבעה פריטים בלבד הוגדרו כזולים ביותר בין הרשתות שנבדקו. מוצר אחד במחיר הגבוה ביותר. המגוון גבוה (30).
שופרסל אונליין: שלושה מוצרים נמצאו במחיר הנמוך ביותר ושאר הפריטים במחירי אמצע. המגוון בינוני (28).
אושר עד: חמישה מוצרים נמצאו במחיר הנמוך ביותר ואחד בלבד במחיר הגבוה ביותר - אך המגוון דל ביותר (13).
ויקטורי: ארבעה פריטים במחיר הנמוך ביותר ושניים במחיר הגבוה ביותר. המגוון בינוני (25).
יינות ביתן: שלושה מוצרים במחיר הנמוך ביותר, שלושה במחיר הגבוה ביותר. המגוון בינוני (20).
יינות ביתן בסיטי: שלושה מוצרים במחירים הנמוכים ביותר, אחד במחיר הגבוה ביותר. המגוון דל מאוד (13).
פרשמרקט: כל המוצרים נמצאו במחירי אמצע, אין מחירים קיצוניים לכאן ולכאן. גם כאן המגוון נמוך ביותר (13).
מחסני השוק: מוצר אחד נמצא במחיר הנמוך ביותר ושלושה במחירים הגבוהים ביותר. המגוון בינוני (27).
ניצת הדובדבן: שלושה מוצרים היו במחיר הנמוך ביותר ושניים במחיר הגבוה ביותר. המגוון בינוני (24).

הרשתות היקרות יחסית

טיב טעם בסיטי: היקרה ביותר, 20 מהפריטים שמצאנו בה נמכרו במחירים הגבוהים ביותר ואף פריט לא נמכר במחיר הנמוך ביותר. המגוון בינוני (28).
טיב טעם: עשרה פריטים במחיר הגבוה ביותר ורק שלושה במחיר הנמוך ביותר. המגוון גדול מאוד (40).
עדן טבע: תשעה פריטים במחיר הגבוה ביותר וארבעה במחיר הנמוך ביותר. המגוון המרשים ביותר (41).
שופרסל שלי: שישה פריטים במחיר הגבוה ביותר ושניים במחיר הנמוך ביותר. המגוון בינוני (29).
שופרסל גרין: מוצר אחד במחיר הנמוך ביותר, חמישה במחיר הגבוה ביותר. המגוון בינוני (23).
הערה: הנתונים המספריים מתבססים על נתוני הסיבוב השני של בדיקת המחירים. ההבדלים לעומת הסיבוב הראשון מינוריים ואינם משנים את פרופיל הרשתות.