לאחר שביום חמישי שלושה קניונים נפתחו בניגוד להנחיות וקיבלו קנסות גבוהים, הבוקר (ראשון) נראה כי חלק מהעסקים סגורים ואחרים מספקים שירות חלקי של טייק אוויי בלבד.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כך למשל, במתחם ביג בקריית אתא מספר מועט מאוד של חנויות מאפשרות טייק אוויי של בגדים בהזמנה אל דלת החנות, אולם המרכז בכללותו כמעט שריק מלקוחות והעסקים ברובם אינם פתוחים לכניסת קהל.
3 צפייה בגלריה
קניון פתח תקווה פתח בניגוד להנחיות. שוטרים מחלקים קנסות
קניון פתח תקווה פתח בניגוד להנחיות. שוטרים מחלקים קנסות
קניון פתח תקווה פתח בניגוד להנחיות. שוטרים מחלקים קנסות
(צילום: יאיר שגיא)
דוד גלילה, הבעלים של דוכן מזון בשוק מחנה יהודה בירושלים, סיפר הבוקר בריאיון לאולפן ynet: "יש התאוששות, הרבה מקומות נפתחו, אבל עדיין חנויות רחוב, קניונים וכל היתר, זה בגדר מחשבה בלבד. כרגע השוק חצי פתוח, מחכים לראות מה יהיה".
יעקב באשר, לקוח שהגיע גם הוא לשוק הבוקר, הוסיף וטען כי הוא לא הבחין בפתיחה משמעותית של עסקים נוספים. "הכל אותו דבר, גם כשהיה סגר. הבטיחו הרבה דברים, אבל בין זה לבין המציאות יש הבדל גדול".

בתוך כך, היום צפוי עימות נוסף בין שר האוצר ושרי כחול לבן לשרי הליכוד בישיבת קבינט הקורונה, כשבמוקד מועד יישום התו הירוק (פתיחת המסחר והתרבות למחוסנים ולמחלימים). שר הביטחון, בני גנץ, ושרי כחול לבן דורשים להתחיל ביישום מיידי של התו הירוק כדי להקל על הסוחרים ולעודד התחסנות. מנגד, משרד הבריאות וראש הממשלה, בנימין נתניהו, יתעקשו להתחיל את היישום ב-23 בפברואר.
פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, הציג הבוקר באולפן את המתווה שלו לפתיחה מדורגת, שלפיו ב-23 בפברואר יחודשו הלימודים בכיתות ה'-ו' וכן י"א-י"ב, לצד פתיחת חנויות הרחוב גם ללא תו ירוק. לפי אותו מתווה, ב-23 בפברואר ייפתחו גם בהתאם לתו הירוק קניונים ומרכזי קניות פתוחים (ביג), חדרי כושר, אירועי תרבות וספורט, מוזיאונים, תערוכות, ספריות ומלונות (רק חדרים, ללא אזורי הסעדה).

לפי המתווה של הפרויקטור, התאריך המשוער לפעימה השלישית נקבע ל-9 במרץ בערך. במסגרת זו יחודשו הלימודים בכיתות ז'-י' בערים ירוקות וצהובות וכן בכתומות עם רמות חיסון של 70%. באותו תאריך אמורים להיפתח בתי הקפה והמסעדות הקטנות ללא תלות בתו ירוק. במקומות הבאים הפתיחה תותנה בתו ירוק: מסעדות (בכפוף להזמנה מראש), מלונות בהפעלה מלאה, גני אירועים, אטרקציות וכנסים.
לדברי הפרויקטור, ההחלטה באילו מקומות יופעל התו הירוק תיקבע בהתאם למידת ההיערכות שאותם מקומות מסוגלים להעמיד. "אנחנו לא מצפים שבכניסה לסופר נצטרך תו ירוק", אמר. "לעומת זאת, במקומות שבהם אפשר להיערך מראש ויודעים כמה אנשים נכנסים, נרצה לפתוח בצורה יותר בטוחה ולהשתמש בתו הירוק". הוא הוסיף כי הפתיחה בהתאם לתו הירוק תחל אחרי שיהיו יותר משלושה מיליון בני אדם שהתחסנו במנה השנייה.
לעומת עמדתו של הפרויקטור, בכחול לבן תובעים להתחיל כבר השבוע ביישום התו הירוק של כמה שיותר מגזרים ובהם תרבות, תיירות, פנאי/חדרי כושר והצגת מתווה למסחר. בכחול לבן טוענים כי נתניהו משחק על זמן ורוצה לעכב את הפתיחה כדי להתקרב כמה שיותר למועד הבחירות. עוד אומרים בכחול לבן כי כבר בימים הקרובים ישראל תגיע לשלושה מיליון מתחסנים במנה שנייה - ואין מניעה לתת להם "אוויר לנשימה" ולאפשר לקניונים ולחנויות הרחוב להיפתח מחדש.

העסקים פתחו, וספגו קנסות

כזכור, ביוזמה של פורום בכירי המסחר וענפים נוספים במשק, עשרות חנויות נפתחו ביום חמישי בשלושה מרכזי קניות ברחבי הארץ: קניון בת ים, הקניון הגדול בפתח תקווה וביג כרמיאל.
עם הפתיחה, המשטרה ביצעה אכיפה נגד חנויות שפתחו. במתחם ביג בכרמיאל פרצו ויכוחים בין נציגי ההנהלה לבין שוטרים ופקחים שהגיעו למקום לקראת פתיחת החנויות. השוטרים הזהירו את המוכרים ונתנו דו"חות, בין היתר לאנשים שלא עטו מסכה. הם הזהירו את עובדי החנויות שלא יפתחו אח העסקים בניגוד לחוק. בסופו של דבר ניתן קנס רק לבית עסק אחד. כוחות שיטור רבים הגיעו גם לקניון הגדול בפתח תקווה וחנויות שפתחו קיבלו קנסות ונסגרו.
3 צפייה בגלריה
המשטרה מחלקת דו"חות לעסקים בכרמיאל שפתחו בניגוד להנחיות
המשטרה מחלקת דו"חות לעסקים בכרמיאל שפתחו בניגוד להנחיות
ויכוחים פרצו בין בעלי העסקים לשוטרים בביג כרמיאל
(צילום: אביהו שפירא)
לקוחה שהגיעה לביג כרמיאל סיפרה ל-ynet: "באנו קצת אחרי שאמרו שפותחים הכל כדי לעשות קניות אחרי הרבה זמן. ניסינו להיכנס לחנות, ואיך שעמדנו להיכנס, השוטר קנס אותם ב-5,000 שקל ואמר להם שהם פועלים שלא על פי החוק, לא יודעת, מבולבלים קצת".
הפתיחה הגיעה לאחר שיום לפני כן, פורום הענפים מאמצי התו הירוק הודיע כי "החל ממחר בשעה 10:00 ייפתחו כל העסקים, ללא יוצא מן הכלל, במתחמי הקניות קניון בת ים, הקניון הגדול בפתח תקווה ומתחם ביג בכרמיאל. המתחמים יפעלו לפי המתווה הסגול בשילוב התו ירוק, כך שבפועל תתאפשר אך ורק כניסה של עובדים ולקוחות עם תעודת מתחסן (מתחת לגיל 60: חיסון ראשון. מעל גיל 60: חיסון שני), תעודת מחלים, בדיקת קורונה שלילית (בתוקף של 72 שעות) וילדים מתחת לגיל 16".

"חסמתי כניסת לקוחות לחנות ובכל זאת נקנסתי"

במקביל, בסוף השבוע נסגרו גם החנויות פוט לוקר ונייקי שפעלו במשך יומיים בנמל תל אביב, לאחר שקיבלו גם הן דו"חות. בחנות נייקי אמרו ל-ynet: "קיבלנו צו סגירה, אפשר להזמין דרכנו בטלפון או ללכת לדיזנגוף והרצליה".
3 צפייה בגלריה
חנות נייקי בנמל נסגרה דוחות
חנות נייקי בנמל נסגרה דוחות
חנות נייקי שפעלה בנמל ונסגרה אחרי שקיבלה דו"חות

בעלים של חנות בגדים פרטית בתל אביב טען גם הוא שסגר את החנות כי ספג קנסות. "כל החנויות נפתחו. אנחנו עצמאים ואין לנו הגנה מהמדינה. פתחתי עם שולחן שחוסם את דלת הכניסה ולמרות זאת תוך כמה שעות נקנסתי. יש פה עסקים שלמרות שנקנסו ממשיכים לעבוד, אנחנו לא יוצרים התקהלות יותר מאשר בסופר. אבל מתנהל דווקא נגדנו מסע רדיפה".
לאחר הפתיחה וחלוקת הקנסות, רשתות המסחר שלחו מכתב התראה לשר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה, ולמפכ"ל המשטרה, קובי שבתאי, בטענה לאכיפה בררנית. בפורום מסרו לאחר מכן: "אנו מתארגנים לפתיחה מהירה של חנויות פופ-אפ במיקומים שאליהם המשטרה לא מגיעה ואינה אוכפת, כמו בני ברק, אלעד ובמאה שערים".
"ברור שמטרת פעולה מתואמת ומתוכננת זו, שבה נטלו כוחות משטרה נכבדים ושעולה אף כדי פשיטה על אותם מתחמי קניות, היא אך ורק קצירת תועלת תקשורתית ויצירת הד יחצני לפעילות משטרת ישראל", נכתב במכתב ההתראה.