בשבוע שעבר הושבעה הממשלה ה-35 בתולדות ישראל, הממשלה הגדולה ביותר וגם זו שמגיעה אחרי פרק הזמן הארוך ביותר שבו הרשות המבצעת לא תיפקדה: שנה וחצי שכללו שלוש מערכות בחירות ארוכות ומתישות. שרי הממשלה החדשים ירצו להטביע את חותמם בהקדם. אך עוד לפני כן, יש על שולחנם של חלק מהשרים לא מעט החלטות שהתקבלו על ידי הממשלה הקודמת, אך טרם יושמו במלואן.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במרכז להעצמת האזרח המנטר, בין היתר, את יישום החלטות הממשלה ובוחן האם בוצעו וכיצד, הרכיבו רשימה של ההחלטות שהמתינו לממשלה החדשה וכעת יש ציפייה שיעמדו בראש סדר יומה.
3 צפייה בגלריה
השבעת הממשלה
השבעת הממשלה
השבעת הממשלה בשבוע שעבר
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
"הממשלה ה-35 החלה את כהונתה לאחר תקופה ארוכה של ממשלת מעבר, ללא כנסת מתפקדת וועדות פעילות", אומרת מנכ"לית המרכז להעצמת האזרח, עינת פישר-לאלו. "תקופה זו השפיעה משמעותית על יכולתם של משרדי הממשלה ליישם את המדיניות שעליה התחייבו. עם כניסת השרים החדשים למשרדיהם, אנו רואים לנכון להזכיר להם כי לצד המדיניות החדשה שאותה ירצו לקדם, קיימות החלטות חשובות, בעלות השפעה רבה על חיי האזרחים שהתקבלו בממשלה הקודמת וטרם יושמו. אנו קוראים להם לפעול במהירות להשלמת הפערים, לפתרון החסמים וליישומן המיידי של ההחלטות".
במרכז להעצמת האזרח ריכזו 34 החלטות הקשורות למשרדי הממשלה. אחת ההחלטות החשובות שהתקבלו ונמצאת בטיפולו של משרד העבודה והרווחה, שבראשו עומד איציק שמולי, מדברת על הרחבת הפעילות לצמצום האלימות במשפחה. התופעה עלתה לכותרות לאחרונה עם העלייה במקרי הרצח של נשים על ידי בני זוגן.
3 צפייה בגלריה
עינת פישר־לאלו
עינת פישר־לאלו
מנכ"לית המרכז להעצמת האזרח, עינת פישר־לאלו
(צילום: יואב אלון)
לפי ההחלטה, תהיה תוספת של עובדים סוציאליים ותקציבי פעולה ברשויות מקומיות לטיפול בגברים אלימים. כן יוקצו לפחות שליש מהמענים למגזר הערבי ותהיה קפיצת מדרגה ביכולות המניעה ומיגור האלימות במשפחה, בין היתר על ידי תגבור מוקד 118 של משרד הרווחה והקמת מערך מחקר ומדידה, כמו גם תגבור של תחנות משטרה בחוקרי אלימות במשפחה.
לפי המרכז להעצמת האזרח, במשרד העבודה והרווחה החלו ביישום ההחלטה על הרחבת הפעילות בתחום זה ואף בוצעו צעדים לקידומה, אך יש לוודא שהתקציבים ל-2020 יוקצו בהתאם לתוכנית וכן יש להעביר את התקציבים ל-2019. ההחלטה מדברת על תקציב שנתי של כ-50 מיליון שקל לתוכנית.

הרבה עבודה לשרים

החלטה חברתית נוספת נמצאת בתחום משרד המשפטים, שאליו נכנס אבי ניסנקורן. ההחלטה, מ-2016, קובעת מדיניות ממשלתית לקידום שילובם המיטבי של יוצאי אתיופיה בחברה תוך מיגור גזענות נגדם. לפי המרכז להעצמת האזרח, ההחלטה יושמה חלקית, בין היתר על ידי הקמת יחידה למאבק בגזענות. עם זאת, לדבריהם חלק ממשימות המשרדים האחרים לא יושמו.
עוד החלטה לפתחו של שר הרווחה שמולי היא לגבי תוכנית הסיעוד הלאומית, שנועדה לשפר ולייעל את שירותי הסיעוד לקשישים הסיעודיים ומשנה את הטיפול של המדינה במי שהוגדר סיעודי. החלטת הממשלה קובעת הקצאת כספים לטובת התוכנית במתווה הדרגתי, כך ש-50 מיליון שקל יוקצו ב-2019, 80 מיליון ב-2020 ו-100 מיליון ב-2021 ואילך. במרכז להעצמת האזרח מציינים שהפעימה הראשונה יושמה, אך יש לוודא את השלמתה.
גם נושא צמצום תאונות העבודה במשק ימתין לשר הרווחה. בהחלטה משנת 2018 הוחלט לתקן את חוק הביטוח הלאומי כך שיתמרץ מעסיקים להגביר את הבטיחות. לפי המרכז להעצמת האזרח, התיקון בוצע אך לא הותקנו תקנות שמיישמות אותו.
שר התיירות החדש אסף זמיר יידרש לדאוג ליישום החלטת הממשלה הנוגעת לסיוע לשיקום פגעי ההצפות בנהריה, בחורף האחרון. ההחלטה התקבלה על ידי הממשלה בינואר 2020, ולפיה משרד התיירות יתקצב בכל אחת מהשנים 2020 ו-2021 סכום של 3 מיליון שקל לפרויקטים של פיתוח תשתיות תיירות ציבוריות שנפגעו לאורך רצועת החוף ובסמיכות לבתי המלון בעיר. גם שר החקלאות אלון שוסטר יידרש למלא אחר ההחלטה להשלים את הליכי התכנון של תוכנית הניקוז להקמת אתרי ויסות שיטפונות במעלה הגעתון.
שר הבינוי והשיכון החדש יעקב ליצמן יידרש לפעול ליישום החלטת הממשלה מ-2018, שקוראת להקים צוות בין-משרדי שימליץ על תוכנית פעולה ממשלתית להגדלת מלאי הדיור הציבורי באופן עקבי ויציב. לפי המרכז להעצמת האזרח, ההחלטה לא בוצעה.
החלטה נוספת שממתינה ליישום במשרד הפנים של אריה דרעי, התקבלה בפברואר 2020, ובמרכזה תוכנית סיוע לאשקלון בשל המצב הביטחוני בדרום. היא כוללת את מיגון מרכזי היום בהשקעה של עד 50 מיליון שקל ב-2020 ו-2.3 מיליון שקל לטיפול רגשי בתלמידים. עוד קוראת התוכנית לקדם מיזמי התחדשות עירונית.