השבוע שעבר היה שבוע קשה במיוחד לחברות הטכנולוגיה בוול סטריט. נאסד"ק צנח ב-7.6% ואיתו ירדו מרבית הגדולות: אמזון ואנבידיה (nvidia) נפלו ב-11% כל אחת, טסלה ב-7.5%, מטא (פייסבוק) ב-5.8%, אלפבית (גוגל) ב-5.4%, אפל ב-5.2%, מיקרוסופט ב-2.6% וזה עוד לפני שנגענו בכלל בענקית הסטרימינג נטפליקס שצנחה ב-23%.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ובכל זאת, מניה אחת הצליחה לשבור את המגמה השלילית בנאסד"ק ולזנק ב-27% - חברת אקטיוויז'ן בליזארד (Activision Blizzard), המפתחת של כמה מהמשחקים המובילים בעולם, בהם קול אוף דיוטי (Call of Duty), קנדי קראש (Candy Crush), וורלד אוף וורקראפט (World of Warcraft) ועוד.
3 צפייה בגלריה
מיקרוסופט ואקטיביז'ן בליזארד
מיקרוסופט ואקטיביז'ן בליזארד
מיקרוסופט ואקטיוויז'ן בליזארד
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)
הסיבה המיידית לזינוק הייתה כמובן ההודעה על כך שענקית הטכנולוגיה מיקרוסופט מתכוונת לרכוש את החברה בעבור כ-68.7 מיליארד דולר במזומן. מדובר ברכישה הגדולה ביותר בתולדות מיקרוסופט, אשר מדגישה את האסטרטגיה שלה להרחיב את היצע המשחקים שלה בין היתר בקונסולת המשחקים אקס-בוקס (Xbox) שמתחרה בפלייסטיישן (PlayStation) הפופולרית. בנוסף, הרכישה צפויה לשחק תפקיד מהותי בעתיד החברה במטאברס (Metaverse).
מיקרוסופט צופה כי העסקה תיסגר במהלך שנת המס 2023 - בין 1 ביולי 2022 ל-30 ביוני 2023. הרכישה, אם אכן תיסגר ותאושר על ידי הרגולטורים, תצטרף לעסקת ענק נוספת בעולם הגיימינג מהשבועות האחרונים: זו שבמסגרתה חברת Take-2 (המפיצה של סדרת GTA) רכשה את חברת הגיימינג במובייל Zynga תמורת 12.7 מיליארד דולר.

בליזארד עלתה, אבל עדיין רחוקה מהשיא

יחד עם זאת, על אף הקפיצה במניה בשבוע האחרון שהצליחה כאמור לשבור את המגמה השלילית בנאסד"ק, בליזארד עדיין רחוקה בכ-13% ממחירה לפני שנה ובלמעלה מ-22% מהשיא שלה בשנה זו.
בין הסיבות לכך ניתן לציין את החששות של המשקיעים מהשפעת פתיחת הכלכלה על שעות השימוש במשחקי החברה ואת האשמות חמורות בגין תרבות ארגונית מיזוגנית והתנהגות בלתי נאותה כלפי נשים שהובילו למחאת עובדים, לגל עזיבות וכן לתביעה של מדינת קליפורניה נגד החברה.
3 צפייה בגלריה
בובי קוטיק, מנכ"ל אקטיוויז'ן בליזארד
בובי קוטיק, מנכ"ל אקטיוויז'ן בליזארד
העלים עין מפרשיות חמורות ויעזוב את החברה בסיום הרכישה. בובי קוטיק, מנכ"ל אקטיוויז'ן בליזארד
(צילום: AFP)
האיש שנמצא במרכז השערוריות האלה הוא מנכ"ל החברה ואחד ממייסדיה, בובי קוטיק, שלפי הדיווחים העלים עין מהתרבות הארגונית הבעייתית ולאחרונה פורסם כי הוא צפוי לעזוב את החברה בסיום הרכישה עם מענק בשווי 390 מיליון דולר.
חברת משחקים נוספת ש"רכבה על הגל" החיובי של אקטיוויז'ן ועלתה בכ-14% במסחר בשבוע שעבר בפריז היא יוביסופט (Ubisoft) הצרפתית, אשר מפתחת משחקי וידיאו מובילים למגוון רחב של פלטפורמות, בהם אססינ'ס קריד (Assassin's Creed), הנסיך הפרסי (Price of Persia), פאר קריי (Far Cry) ועוד.
המניה זינקה בעקבות הודעת מיקרוסופט על רכישת אקטיוויז'ן בליזארד וברקע לספקולציות כי השקעת ענקיות הטכנולוגיה במפתחות משחקים תוביל להצעות רכש גם למפתחות נוספות של משחקים מובילים.

עוד בלטו במסחר בשבוע שעבר:

  • נטפליקס (Netflix), ענקית הסטרימינג האמריקנית, רשמה כאמור ירידה דו-ספרתית חדה של למעלה מ-23%. הסיבה העיקרית לכך היא דו"חות מאכזבים שפרסמה החברה, בהם הציגה הכנסות נמוכות משמעותית לעומת הרבעון הקודם, האטה במספר המנויים החדשים וירידה בצפי לרבעון הראשון של 2022. לפרטים נוספים בנושא לחצו כאן.
  • קוינבייס (Coinbase), פלטפורמת המסחר במטבעות וירטואליים הגדולה בארה"ב, רשמה גם היא ירידה חדה של 15% בשבוע שעבר בנאסד"ק ובכך השלימה ירידה של למעלה מ-45% בכחודשיים. זאת, לאחר שמניית החברה נסחרה בתנודתיות רבה מאז הונפקה בחודש אפריל אשתקד. בין הסיבות לנפילה האחרונה: תנודתיות חדה בשוק הקריפטו שהובילה לנפילות משמעותיות בשווי המטבעות המובילים בשוק, לצד המגמה הכוללת בשוק הטכנולוגיה והצפי להקדמת העלאת הריבית בארה"ב.
  • יוניליוור (Unilever), תאגיד מוצרי הצריכה הבינלאומי, סיים את השבוע שעבר בירידה כוללת של כ-2.74%. זאת, לאחר שירד במהלך השבוע בשיעור חד של עד כ-12%. מספר פוליטיקאים ובעלי אינטרס שייכו את הנפילות לחרם שהכריזה ענקית הגלידות שבבעלותה, בן אנד ג'ריס, על ההתנחלויות לפני מספר חודשים, אולם ברחבי העולם סבורים כי הסיבה העיקרית היא עסקה שמקדמת החברה לרכישת חלק מחברת גלקסו סמית' קליין (GSK) המייצרת תרופות וחיסונים בעבור סכום עתק של כ-68 מיליארד דולר.
הערה: ההשקעה בשוק ההון עשויה להיות מסוכנת ולהוביל להפסדים כלכליים קשים. אין לראות בכתבה זו המלצה או אי-המלצה בנוגע לכל אחת מהמניות המדוברות. הנתונים נכונים לסגירת המסחר בסוף השבוע האחרון ועשויים להשתנות. אין לבנקים וליועצי ההשקעות שום עניין אישי בנושא והסיקור אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל סוחר.
הכתבה נכתבה בסיוע שי צסלר, אנליסט שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים.