מניית התאגיד הבינלאומי יוניליוור (Unilever), אשר מחזיק במגוון רחב של מוצרי מזון, משקאות, טיפוח ועוד, נפלה בשבוע האחרון בשיעור חד של עד כ-12% בבורסת לונדון. הנפילה החמורה, אשר התאזנה מעט מאז, הסתכמה בינתיים בירידה של כ-7% מסוף השבוע האחרון ועד היום (ד') ובהפסד של כמה מיליארדי דולרים לשווי החברה (ולא לרווחיה).
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כתוצאה מכך, כמה וכמה גורמים ואפילו פוליטיקאים ישראלים בכירים מיהרו לשייך את הנפילות לחרם שהכריזה ענקית הגלידות שבבעלותה, בן אנד ג'ריס, על ההתנחלויות לפני מספר חודשים ולסמן את הנפילה כ"ניצחון" נוסף במאבק כנגד האנטישמיות. אלא שעם כל הכבוד לחרם השנוי במחלוקת, הקשר בינו לבין הנפילות החדות במניה הוא ככל הנראה מקרי בהחלט.
1 צפייה בגלריה
מפעל בן אנד ג'ריס בבאר טוביה
מפעל בן אנד ג'ריס בבאר טוביה
מפעל בן אנד ג'ריס בבאר טוביה
(צילום: EPA)
בחודש יולי האחרון הודיעה חברת הגלידות המפורסמת בן אנד ג'ריס כי היא מפסיקה למכור את מוצריה בהתנחלויות. בהודעה שפורסמה באתר האינטרנט שלה נכתב: "אנו מאמינים כי מכירת הגלידה בשטחים הפלסטיניים הכבושים לא תואמת את ערכינו, וקיבלנו פניות גם מהלקוחות ומהשותפים שלנו".
החרם, שהפך מהר מאוד למתוקשר והוביל למחאה נרחבת שכללה אנשי עסקים רבים, פוליטיקאים בכירים וגורמים בולטים בקהילה היהודית ברחבי העולם, קיבל ביומיים האחרונים זווית חדשה בצל הירידות האחרונות.
שרת הפנים איילת שקד מיהרה לצייץ היום בחשבון הטוויטר שלה פרסום על אודות הנפילה החדה לכאורה בשווי המניה ולקשר אותה לחרם על ההתנחלויות. "לא שווה להחרים את ישראל. 'וַאֲבָרְכָה מְבָרְכֶיךָ, וּמְקַלֶּלְךָ אָאֹר' (בראשית)", ציטטה שקד.
גם חה"כ מירב בן ארי (יש עתיד), יו"ר ועדת ביטחון הפנים, צייצה הערב פרסום המקשר בין שני הדברים וכתבה: "איך אומרים? מה שמגיע, מגיע. תחרימו, תפסידו".
אל חברות הכנסת הצטרף גם הבעלים של בן אנד ג'ריס ישראל, אבי זינגר, שטען כי "זו תוצאה של עבודה מאומצת של משרד החוץ והקהילות היהודיות בחו"ל המנהלים בימים אלו מאבק רחב היקף אל מול יוניליוור העולמית".

הסיכוי שזו הסיבה לנפילות - נמוך מאוד

בואו נעשה רגע סדר: ראשית, החרם כן הוביל כאמור למחאה צרכנית ועסקית גדולה שככל הנראה פגעה ביוניליוור ובבן אנד ג'ריס העולמית. שנית, זה נכון שההפרש בין שווי המניה לפני ההודעה לשווי הנמוך ביותר אליו הגיעה מאז הוא כ-20%, אולם בדרך היא גם עלתה.
בפועל, מאז ההודעה, נפלה מניית החברה בסך הכל בכ-15%. נכון, זהו שיעור יחסית חד, אולם לא בלתי רגיל בטווח זמן שכזה - בטח שלא לאחר תקופה של ירידות חדות בשווקים רבים בעולם - והחשיבות של החרם על ההתנחלויות, המהוות נתח כמעט אפסי בעסקים של החברה, על אותה נפילה - מוטלת בספק רב.
כאמור, יוניליוור היא תאגיד המחזיק מאות מוצרים ומשווק אותם בכל העולם. גם היום, אחרי הירידה החדה, השווי של החברה עומד על למעלה מ-94 מיליארד דולר והיא נכללת במדד הדגל של בורסת לונדון, פוטסי (FTSE) 100, המכיל את 100 המניות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר בבורסה.
מעבר לכך שאין הסבר מספק למדוע המניה תיפול בשיעור חד כל כך דווקא עכשיו, כחצי שנה לאחר ההודעה על החרם - אם הדברים אכן קשורים, יש סיבות אחרות ומשכנעות הרבה יותר לנפילות. למשל, רבים ברחבי העולם מקשרים את הנפילה לעסקה שמקדמת החברה לרכישת חלק מחברת גלקסו סמית' קליין (GSK) המייצרת תרופות וחיסונים.
יוניליוור מקווה כי הרכישה תאפשר לה להיכנס לתחום מוצרי הבריאות ביתר קלות אולם נראה כי לפחות חלק מהמשקיעים חוששים שהחברה עומדת לשלם מחיר גבוה מדי עבור הרכישה - אשר מוערכת כעת בכ-68 מיליארד דולר ושעלולה לעלות בסופו של דבר אף יותר לחברת הענק אשר נכון לעכשיו מתקשה לסגור את העסקה.
גורמים מיידיים נוספים שעלולים לגרום לנפילות חדות בסבירות כנראה יותר גבוהה מהחרם על ההתנחלויות הן למשל מכירה של מחזיק מניות מרכזי אחד או יותר, השתוללות נגיף האומיקרון ברחבי העולם שכאמור מובילה כבר תקופה לירידות בכל שווקי העולם, האינפלציה החמורה בבריטניה שהגיעה בדצמבר לשיעור שנתי של 5.4% - שיא של כמעט 30 שנה, ועוד.
אם כן, על אף שאף אחד לא באמת יודע מה היא הסיבה הישירה לנפילות, כנראה שלא מדובר כאן במקרה בו כנפי הפרפר גורמות בסופו של דבר לסופת טורנדו, אלא פשוט ליד קלה מדי על המקלדת של כמה בעלי אינטרס ושל חברי כנסת ברשת.