לאחר תוצאות הסקר שהעלה המיליארדר אילון מאסק לטוויטר, שבו רוב העוקבים הצביעו בעד שימכור 10% ממניותיו בטסלה, מניית טסלה נופלת הבוקר (יום ב') בכ-7% בבורסת פרנקפורט ובטרום מסחר בניו יורק. אם אכן יפעל לפי תוצאות הסקר כפי שהתחייב, מאסק צפוי למכור חלק מאחזקותיו העומד על שווי של כ-21 מיליארד דולר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדובר בעוד צעד מתריס שעושה מאסק לאחר שהוועדה לניירות ערך האמריקנית הודיעה כי ציוציו מפרים הסכם פשרה עליו חתמה טסלה ועלולים להשפיע על שווי מניות החברה - מעשה שלכאורה עומד בניגוד לחוק. בנוסף דווח כי מאסק עלול לעמוד בקרוב בפני חוב של כ-15 מיליארד דולר למס הכנסה, ולכן ככל הנראה היה מתחיל למכור מניות ברבעון הקרוב ללא קשר לתוצאות הסקר שפרסם.
2 צפייה בגלריה
אילון מאסק
אילון מאסק
אילון מאסק
(צילום: AP)
"הרבה טענות עלו לאחרונה שגרסו כי רווחים לא מומשו בשביל להימנע מתשלום מס, אז אני מציע למכור 10% ממניותיי בטסלה. האם אתם תומכים במהלך?", שאל מאסק את עוקביו והוסיף מיד לאחר מכן כי "אני לא מקבל משכורת או בונוסים משום מקום, לכן הדרך היחידה שלי לשלם מיסים היא אם אני מוכר באופן אישי מניות".
בציוץ נוסף התחייב מאסק כי יפעל לפי תוצאות הסקר, ללא קשר מה הן יהיו. היום, עם סיום הזמן שהוקצב למענה לסקר, 57.9% מלמעלה מ-3.5 מיליון עוקבים השיבו שעל מאסק למכור את מניותיו.

לא הפעם הראשונה שמאסק משגע את השוק

זו לא הפעם הראשונה שטסלה וציוציו השנויים במחלוקת של מאסק עלו לכותרות. לפני כשבוע וחצי דיווחה סוכנות הידיעות בלומברג על כך שטסלה עתידה לספק לחברת השכרת הרכב הרץ (Hertz) 100 אלף מכוניות חשמליות עד סוף שנת 2022. כתוצאה מכך, מניית טסלה זינקה בתוך ימים אחדים בשיעור של למעלה מ-30% והחברה חצתה לראשונה את שווי הטריליון דולר.
2 צפייה בגלריה
מכוניות חשמליות של טסלה
מכוניות חשמליות של טסלה
שוב ושוב עולה לכותרות. מכוניות חשמליות של טסלה
(צילום: AP)
ההון האישי של מאסק זינק גם הוא בעקבות העליות, מה שהקפיץ אותו למקום הראשון ברשימת האנשים העשירים ביותר בעולם בפער של כ-100 מיליארד דולר מהמקום השני איתו התחרה כמעט ראש-בראש עד כה, ג'ף בזוס.
שבוע ימים לקח למאסק לצייץ בחשבון הטוויטר שלו, שם הוא מפרסם את מרבית הגיגיו לעשרות מיליוני עוקבים, הבהרה כי "טרם נחתמה העסקה עם הרץ". המניה הגיבה כמובן בהתאם וירדה בשיעור יחסית נמוך של כ-3% - אך עדיין נסחרה בכמעט 30% למעלה ממה שנסחרה טרם ההודעה על העסקה. מאז היא כמובן הספיקה גם לעלות בחזרה.
לפני מספר חודשים גרר מאסק גם את שוק המטבעות הווירטואליים לטלטלה רצינית, כאשר הודיע במפתיע כי טסלה הפסיקה למכור מכוניות בביטקוין בשל הזיהום הרב הכלול בתהליך הייצור והמסחר בו. בעקבות ההודעה, מרבית המטבעות הגדולים בשוק, בהם הביטקוין, האית'ריום והדוג'קוין - המטבע החביב על מאסק, הגיבו בירידות חדות.
ההודעה של מאסק הייתה מפתיעה במיוחד בעיקר בשל חיבתו הידועה למטבעות וירטואליים, אותה קידם הלכה למעשה כאשר הודיע בתחילת השנה כי טסלה תאפשר תשלום עבור מוצריה באמצעות ביטקוין ואף כי היא רכשה מטבעות בשווי 1.5 מיליארד דולר.
פורסם לראשונה: 10:18, 08.11.21