הלילה (בין ראשון לשני) עלה מחיר הדלק ב-23 אגורות ביחס לחודש הקודם, ויעמוד על מחיר מירבי של 6.62 שקלים לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן בתחנה בשירות עצמי. תוספת בעד שירות מלא תעמוד על 21 אגורות לליטר. מדובר בעלייה של כ-24% לעומת נובמבר אשתקד, אז עמד המחיר על 5.34 שקלים לליטר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המחיר המרבי לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן בתחנה בשירות עצמי באילת יעמוד על 5.66 שקלים לליטר. תוספת בעד שירות מלא תעמוד על 18 אגורות לליטר.
2 צפייה בגלריה
עליית מחירי הדלק אתמול בסדש בקרליבך
עליית מחירי הדלק אתמול בסדש בקרליבך
עליית מחירי הדלק אתמול בסדש בקרליבך
(צילום: מוטי קמחי)
לאור העלייה במחירי הנפט בעולם בתקופה האחרונה לצד תחזיות שהמחיר ימשיך לעלות, כאשר לא כל ההתייקרות נכנסה לחישוב מחירי הדלק בהעלאה הקודמת, ההערכות במשק האנרגיה היו שמחיר הדלק יעלה גם הפעם. בחודש הקודם חלה עלייה של 8 אגורות במחיר הדלק.
מחיר הדלק זינק בשנה האחרונה בשיעורים שזכורים רק מראשית העשור הקודם. ערב משבר הקורונה, במרץ 2020, הוא עמד על 5.92 שקלים, ובאפריל צנח ל-4.89 שקלים. המחיר הנמוך ביותר נרשם במאי 2020, בשל הקיטון העצום בביקושים, עם ההאטה בתנועת כלי הרכב בתחילת משבר הקורונה - 4.79 שקל לליטר בשירות עצמי. מאז זינק המחיר כמעט מדי חודש.
מחיר הדלק נקבע על סמך שקלול ממוצע מחירי הבנזין באירופה בחמשת ימי המסחר שקדמו לשני ימי העבודה האחרונים בכל חודש, כאשר התוצאה מוכפלת בשער הדולר ביום המסחר החמישי, בתוספת עלויות מקומיות שכוללות מרווח שיווק ותוספת מס, שמהווה חלק גדול המהמחיר.

הערכות: הדלק ימשיך להתייקר

בבתי ההשקעות הגדולים בעולם העריכו כי מחיר חבית נפט תזנק עד סוף השנה מכ-84-85 דולר כיום ליותר מ-90 דולר וזה אומר עוד למעלה מ-5% של התייקרות שמצויים ב"צנרת", זאת אם מחירי הדלק
בשל ביצוע החיסונים בכל רחבי העולם חל מפנה עצום בשימוש בדלקים. הטיסות חזרו כמעט להיקף של ערב משבר הקורונה, בשל ביטול סגרים וחזרת החיים למסלולם המלא. כך למשל, בבריטניה ובדנמרק, שב השימוש בכלי רכב לרמתו בחודש ינואר 2020. מנגד, גובר השימוש ברכבים הנעים בחשמל ויצרני הנפט מודאגים ולכן לא מוכנים להוזיל באופ"ק (ארגון המדינות המייצאות נפט) את מחירי חבית הנפט.
במשרד האוצר בישראל מודאגים פעמיים: העלייה במחירי הנפט בעולם יכולה לגרום לעליית מחירים במוצרים ושירותים לכל רוחב המשק, כולל במשרדי הממשלה, מחד. ומאידך, השימוש הגובר ברכב חשמלי יגרע כבר בשנה הקרובה אחוזים לא מבוטלים מהכנסות המדינה מהמס הגבוה על הדלק. לכן מגבשים באוצר תוכנית לגבות מיסים לפי הנסועה של כלי הרכב (כמות הקילומטרים השנתית), מס חדש שאמור למלא את "החלל" שייווצר מהקטנת השימוש בדלקים, שהמס עליהם בחודש הבא יהווה 69.8% ממחיר כל ליטר דלק.
פורסם לראשונה: 10:58, 31.10.21