נתונים מפתיעים: בחודש ינואר השנה ההכנסות ממיסים היו גבוהות יותר מאשר ההכנסות בחודש ינואר 2020, עוד לפני שהחל משבר הקורונה, כך עולה מנתוני האוצר שהגיעו לידי ynet וממון.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפי הנתונים שצפויים להתפרסם באופן רשמי היום או מחר על ידי החשב הכללי במשרד האוצר, יהלי רוטנברג, בחודש ינואר 2021 הסתכמה גביית המיסים בסכום של כ-34 מיליארד שקל, לעומת 33.3 מיליארד שקל בינואר 2020. עם זאת, הוצאות הממשלה היו גבוהות גם בינואר השנה ולכן יירשם גירעון של מיליארדי שקלים בתקציב בחודש הראשון של שנת 2021, שהיא השנה השנייה ללא תקציב מאושר כחוק.
2 צפייה בגלריה
סופרמרקט בזמן הקורונה
סופרמרקט בזמן הקורונה
סופרמרקט בזמן הקורונה
(צילום: יריב כץ)
גביית המיסים בינואר השנה גדלה, בין השאר, בשל גידול משמעותי ברכישת כלי הרכב ומכשירי חשמל. בינואר 2021 נרשם שיא במסירת כלי רכב, והדבר הגדיל מאוד את ההכנסות ממיסים. כמו כן, נרשם גידול של ממש ברכישות המזון, נוכח הסגר. עם זאת, לא חל קיטון ברוב ענפי המסחר, מה שיכול להוביל למסקנה שרבים מהם פעלו גם בסגר השלישי.
המשמעות היא שלא רק שהפעילות במשק לא ירדה בחודש ינואר, שבראשיתו היה סגר חלקי והחל מהשבוע השני נכנס לתוקף סגר הדוק, אלא שהפעילות הכלכלית הכוללת במשק אף עלתה. זאת, באופן מפתיע כאשר ענפים שלמים נותרו מושבתים, כמו הבידור והאמנות, בתי המלון והצימרים, מכוני הכושר וענפי התעופה והתיירות.
יש לציין כי במהלך הסגר הראשון והשני, נתוני גביית המיסים ירדו באופן מובהק, כך היה לפי נתוני חודש מרץ, וגם בספטמבר, כך שנתוני האוצר לגבי ינואר - שבו כאמור נסגר לכאורה המשק, חריגים במיוחד.
העובדה שגביית המיסים המדווחת עלתה מוכיחה אף שהפעילות במשק עלתה עוד יותר, שכן ידוע באופן ברור גם לרשות המיסים, כי היקף הפעילות הכלכלית ב"שחור", דהיינו הבלתי מדווחת, גבוהה בימי משבר הקורונה ואף עלתה בימי הסגרים. כך עבדו ספרים, קוסמטיקאיות, שרברבים, טכנאים ובעלי מקצועות דומים בבתי הלקוחות מבלי לדווח כלל לרשויות מס הכנסה ומס ערך מוסף. גם השוהים בחל"ת והמפוטרים מקבלים דמי אבטלה בשיעור של עד 70% משכרם ולכן גם הם שילמו פחות מס, ולמרות זאת אין ירידה בגביית המס.
לאחרונה העריך מנהל רשות המיסים, ערן יעקב, כי ההון השחור בישראל עומד על כ-280 מיליארד שקל בשנה, לפי החישוב המוכר בעולם של פעילות בלתי מדווחת בהיקף של 20% מהתוצר, שמגיע בישראל ל-1.4 טריליון שקל בשנה.
בשנת 2020 הגיע הגירעון בתקציב המדינה לשפל של 35 שנים - 160 מיליארד שקל. השנה הגירעון יהיה קטן יותר, אם יתאמתו ההערכות שהתחלואה תפחת. בסך הכל הוציאה הממשלה ב-2020 סכום שיא - 487.5 מיליארד שקל, גידול של כ-20% לעומת 2019. הכנסות המדינה ממיסים הסתכמו ב-2020 בסכום של 310.9 מיליארד שקל, ירידה של 19.3 מיליארד שקל לעומת 2019.