משרדי האוצר, החקלאות ונציגי ענף החלב חתמו היום (חמישי) על הסכם החלב, אשר קובע את מדיניות הייצור המקומי והייבוא של מוצרי חלב לישראל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במסגרת ההסכם, הוחלט כי מנגנון מחיר המטרה, הקובע את המחיר שמשולם לרפתן לליטר חלב, ישאר ללא שינוי בשלוש השנים הקרובות, לאחריהן תינתן לשר החקלאות ולשר האוצר האפשרות להחליט האם להאריך את המנגנון בשנתיים נוספות עד לשנת 2026. מדובר בויתור מצד הרפתנים, אשר דרשו הסכם לעשר שנים.
בנוסף, נקבע כי סקר עלויות ייצור החלב יכלול רפתות של מעל ל-700 אלף ליטר - מה שצפוי להוזיל את מחיר המטרה, כי יינתן פטור ממכס לייבוא גבינות, יוגורטים ומעדנים של עד 5% שומן וכי יוגדלו המכסות הפטורות ממכס לייבוא גבינה צהובה ל-65% מהגידול בביקוש על פני חמש שנים. הנפגעים העיקריים מכך הם הרפתנים המקומיים ותנובה, ששולטת בשוק הגבינות הצהובות בארץ.
1 צפייה בגלריה
חלב תנובה חלב מועשר
חלב תנובה חלב מועשר
חלב
(צילום: מירב קריסטל)
החתימה על ההסכם התקיימה לאחר משא ומתן שקיימו בחודשים האחרונים נציגי משרד האוצר עם נציגי משרד החקלאות בהובלת מנכ"ל המשרד, ד"ר נחום איצקוביץ', יחד עם מנכ"ל מועצת החלב, איציק שניידר, ויו"ר התאחדות יצרני החלב, ליאור שמחה ואבשלום (אבו) וילן.
"בשורה משמעותית לכל העוסקים בענף החלב ולציבור בישראל. ההסכם שנחתם מאזן בין הצורך לשמור על המשך הייצור המקומי והמשך פיתוח ענף החלב לצד הגדלת המגוון ברשתות השיווק והוזלת המחיר לצרכן", אמר שניידר.
ליאור שמחה, מנכ"ל יצרני החלב בישראל, אמר ל-ynet: "אנחנו חותמים היום בלב כבד על הסכם שבו נאלצנו להתפשר על חלק מהדרישות ולהסכים על גידול משמעותי בהיקפי הייבוא. עם זאת, על מנת לשמר את ביטחון המזון בישראל ומוצרי חלב במחיר בר השגה לצרכן, חתמנו".

בוטל החשש מהתייקרות מוצרי החלב

לממון ול-ynet נודע כי הרפתנים הסכימו, במקביל לחתימה על מתווה החלב החדש, להפחית 2.8 אגורות ממחיר המטרה החדש (מחיר ליטר חלב גולמי המשולם לרפתנים ע"י המחלבות).
מחיר המטרה היה אמור לעלות בימים אלה ב-4.5 אגורות למחיר של 1.99 שקל לליטר. מחיר המטרה נקבע על ידי נוסחה קבועה וסקר עלויות שנתי ומתעדכן בהתאם לשינויים בעלויות הייצור, כגון מחיר מזון לבע"ח, מחיר אנרגיה, וכו'. במונחים שנתיים, עלייה של 4.5 אגורות פירושה תוספת של כ-63 מיליון שקל למחלבות עבור רכישת חלב גולמי - מה שהיה גורר עליית מחירים לצרכן, בעיקר במוצרים בפיקוח מחירים. כעת יעלה מחיר המטרה רק ב-1.7 אגורות לליטר ולא ישפיע בטווח הקרוב על מחירי המוצרים.