שר האוצר, ישראל כץ, הודיע היום (חמישי) כי מנגנון מחיר המטרה (המחיר המובטח לרפתן עבור ליטר חלב גולמי, שעומד כיום על כ-1.9 שקלים) יוארך בשלוש שנים נוספות, עם אופציה להארכה לעוד שנתיים. בכך הסתיימה אי הוודאות בה היה שרוי ענף החלב, שמקורו בחשש כי מתווה החלב, המסדיר את התכנון בענף ומסתיים בעוד שבועיים, לא יוארך על ידי האוצר, הדוגל במשק חופשי וייבוא חופשי.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כץ מסר כי הארכת המתווה תוסדר באמצעות הצעת חוק ממשלתית, ובכך תעוגן בחוק ולא ניתן יהיה לשנותה. שר האוצר קבע "עקרונות מדיניות לענף החלב בצד הייצור המקומי ובצד הייבוא, אשר מבוססים על הורדת יוקר המחיה וצמצום הבירוקרטיה, תוך שמירה על החקלאות הישראלית ומתן ודאות לענף החלב לשנים הבאות".
1 צפייה בגלריה
שר האוצר ישראל כץ
שר האוצר ישראל כץ
שר האוצר ישראל כץ
(צילום: גיל יוחנן)
לדברי כץ, "תוך שלוש שנים, 65% מהגידול בצריכת החלב יסופק באמצעות ייבוא במכסות הפטורות ממכס. המתווה יהיה הדרגתי בכדי לתת זמן היערכות, יתחיל ב-50% החל משנת 2021 ויעלה בהדרגה מדי שנה. יתר הגידול יסופק באמצעות הגדלת ייצור החלב בשוק המקומי". עוד החליט השר כי ככל שהשוק המקומי לא יספק את הביקוש יגדל היקף המכסות הפטורות ממכס.
בנוסף, הוחלט להקים צוות ייעודי לקידום פיילוט מיידי בקבוצת מוצרי חלב של מעבר לתמיכה ישירה. במסגרת הפיילוט, תינתן תמיכה ישירה למגדלים המקומיים, במקביל להגדלת החשיפה לייבוא והפחתת מכסים באותם המוצרים, וזאת במטרה להוביל להוזלת המחירים לצרכן תוך כדי שמירה על כושר התחרות של הייצור המקומי.