הרפתנים נערכים לאפשרות שיבוטל התכנון במשק החלב - ועימו מנגנון קביעת מחיר המטרה (מחיר שנקבע מראש עבור ליטר חלב גולמי המשולם לרפתן). ל"ידיעות אחרונות" ול-ynet נודע כי מתגבשת תוכנית להקמת תאגיד שהבעלות עליו תתחלק בין הרפתנים, כל אחד על פי היקף תנובת החלב שלו. מטרת ההתאגדות: עמדת כוח מול המחלבות הרוכשות את החלב.
את התוכנית מגבש אביתר דותן, ששימש עד לאחרונה כמנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר, בעידוד הארגונים הכלכליים של הקיבוצים והרפתנים. דותן אמר ל"ידיעות אחרונות" ול-ynet שמעבר לייצוג מול מחלבות ורכש מרוכז של אמצעי ייצור, החזון שלו הוא שהתאגיד ייכנס גם ליוזמות מסחריות, כגון ייצור מוצרים תחת מותג פרטי של חלב מתוצרת הרפתות בתאגיד - כלומר חברה שתתחרה בתנובה, שטראוס, טרה ושאר המחלבות. המודל דומה לשל קואופרטיבים שקיימים בארצות הברית, ניו זילנד וכו' ומחזיקים רפתות משלהם. לטובת הרפתנים עומדת ההחרגה שניתנה להם בחוק ההגבלים, המאפשרת להם לפעול במשותף.
2 צפייה בגלריה
1.97 שקלים - מחיר המטרה של ליטר חלב בקר גולמי
1.97 שקלים - מחיר המטרה של ליטר חלב בקר גולמי
1.97 שקלים - מחיר המטרה של ליטר חלב בקר גולמי
(צילום: shutterstock)

יציגו חזית אחידה

אחד הגורמים המרכזיים בענף החלב אמר ל"ממון" ול-ynet כי "אם נהיה בעולם של מוכר מרצון וקונה מרצון, בלי תכנון ובלי מחירי מטרה לחלב, אם לא תתאגד מול המחלבות - אתה אבוד. אנחנו חייבים להתארגן לבאות". עוד הבהיר הגורם כי הקמת התאגיד תלויה אם התכנון וההסדרה של משק החלב יישארו על כנם והיא ככל הנראה לא תצא לפועל אם תכנון המשק יימשך.
2 צפייה בגלריה
אלון שוסטר
אלון שוסטר
שר החקלאות אלון שוסטר
(צילום: עופר חג׳יוב)
מה זה מחיר מטרה? המחיר שהמחלבות משלמות לרפתנים בעבור חלב גולמי. מחיר המטרה מגלם את עלויות הייצור הממוצעות, שמתעדכנות מעת לעת בהתאם להשתנות מחירי תשומות ייצור החלב
כיום המחלבות מחויבות לשלם לרפתנים עבור החלב מחיר שנקבע לפי נוסחה קבועה ומעוגן בחוק החלב. החודש אמור להתבטל מנגנון מחיר המטרה משום שבחוק נקבע לו תאריך תפוגה. החשש הגדול כעת של הרפתנים הוא שמשרד האוצר ישתלט עליו ובעצם יבטל את התכנון. לאחרונה שר האוצר, ישראל כץ, החליט לאפשר המשך יבוא חמאה ללא מכס, למרות התנגדותו של שר החקלאות אלון שוסטר.
גם מתווה לוקר המסדיר את התכנון בשוק החלב ונועד לגרום לרפתות הישראליות להתייעל הסתיים. משק החלב עדיין מתנהל לפיו אך גם כאן קיים החשש שהממשלה החדשה תבטל את התכנון.
משמעות ביטול התכנון במשק היא שאם הרפתנים לא יתאגדו ויציגו חזית אחידה מול המחלבות, כל רפת תעמוד בנפרד מולן למו"מ על מחיר החלב שישולם לה. כמו כן, התאגיד יוכל לווסת בינו לבין עצמו את כמויות החלב.
נציין כי גם אם יבוטל התכנון ויגבר היבוא, לזכותם של הרפתנים תעמוד העובדה שלא ניתן לייבא חלב ניגר בגלל חיי המדף הקצרים שלו, אלא רק מוצרים מוגמרים. יחד עם זאת, צריכה מוגברת של מוצרי חלב מיובאים כמובן תבוא על חשבון צריכת החלב המקומי.