קץ לסכסוך? ועדת הגבולות במשרד הפנים פרסמה היום (ג') את המלצותיה לגבי החלוקה הגיאוגרפית של אוניברסיטת בר אילן, לפיהן קמפוס האוניברסיטה יחולק בין תחומי השיפוט של הערים רמת גן וגבעת שמואל. מאז 2013 דורשת עיריית גבעת שמואל לקבל לתחומה את האוניברסיטה כולה בשל סמיכותה לעיר, מהלך שלו מתנגדת עיריית רמת גן. ההמלצות דורשות את חתימת שר הפנים, אריה דרעי.
על פי ההמלצה של ועדת הגבולות, אזורי הקמפוס המשמשים ישירות לפעילות אקדמית ולימודית יישארו בתחום שיפוט רמת גן. אזורים אלה משתרעים על שטח של 365 דונם וכוללים את המבנים הוותיקים וכן את השטחים המהווים עתודות לבינוי נוסף למטרות אקדמיות.
1 צפייה בגלריה
אוניברסיטת בר אילן
אוניברסיטת בר אילן
אוניברסיטת בר אילן
(צילום: דנה קופל)
אזורי הקמפוס שבהם שימושים המוגדרים "עם הפנים לציבור" יעברו לתחום שיפוט גבעת שמואל. מדובר באזורים שמופנים למערכת הרחובות שמחוץ לקמפוס – כביש מכבית (471), רחוב קרן היסוד, רחוב מקס ואנה ווב ורחוב ז'בוטינסקי. בסך הכל מדובר ב-215 דונם מתוך 580 דונם, הכוללים בין היתר את תיכון טכנולוגי אמי"ת, אודיטוריום ואהל, בית הסטודנט, אזור מכולות בצומת הכניסה לגבעת שמואל, שער הכניסה הדרומי לקמפוס, פארק שאפל (אמפיתיאטרון בית הסטודנט) ומעונות הסטודנטים החדשים.
ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן, התייחס להמלצות הוועדה בפייסבוק, וכתב בין היתר כי "הוועדה החליטה להעביר את שטחי המעונות, את תיכון אמית גוש דן ואת הכבישים העוטפים את האוניברסיטה לגבעת שמואל, אך החשוב מכל רמת גן נותרה עיר אוניברסיטאית". עוד כתב: "לגבי החלקים הקטנים והלא אקדמאים שנלקחו זה רק עניין של זמן עד שיוחזרו לרמת גן, שהרי לגבעת שמואל אין זכות קיום כעיר עצמאית".
ראש עיריית גבעת שמואל, יוסי ברודני, אמר: "הוועדה הגיאוגרפית החליטה שאוניברסיטת בר אילן היא מובלעת בתוך העיר וחלק בלתי נפרד ממנה ולכן יש לעשות צדק עם תושבי העיר". עוד מסר: "מדובר בהישג מרשים ובצעד ראשון להשגת היעד, שכן עמדת העירייה היא כי כל האוניברסיטה צריכה להיות שייכת לגבעת שמואל, ורק פתרון כזה יוכל לתקן את העוולות הקיימות היום בשטח ולתת מענה אמיתי לתושבי העיר, לסטודנטים ולאוניברסיטה עצמה".
ממשרד הפנים נמסר: "המלצות הוועדה הגיאוגרפית מרכז בעניין שינוי גבולות באזור אוניברסיטת בר אילן הועברו להתייחסות הרשויות המקומיות. בהמשך יוגשו ההמלצות יחד עם עמדות הרשויות למנכ"ל המשרד שיגבש את עמדתו ויעבירה להכרעת שר הפנים".