על רקע מיעוט ההלוואות שניתנו עד כה בקרן לעסקים בסיכון גבוה, משרד האוצר מסיר חסם מרכזי, ולפיו גם מי שקיבל הלוואה מהקרן הרגילה, יוכל לבקש הלוואה נוספת מהקרן החדשה. הקלה זו נכנסה לתוקף היום.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בחודש שעבר הוקמה קרן למתן הלוואות בעקבות מדינה לעסקים בסיכון גבוה. מדובר במתן הלוואות לעסקים שהכנסותיהם נפגעו ב-50% ומעלה בעקבות המשבר. בקרן זו ערבות המדינה בהלוואות תעמוד על 60% לעומת 15% בלבד בקרן הרגילה. אלא שנרשמה היענות נמוכה לקרן זו. מנתוני משרד האוצר שפורסמו השבוע בכנסת עולה כי ניתנו בה הלוואות בהיקף של 40 מיליון שקל בלבד, קרי 1% מתוך הסכום שהוקצה בקרן.
1 צפייה בגלריה
משה זיתוני
משה זיתוני
חנות שנפגעה בגלל הקורונה
במערכת הבנקאית העריכו כי החסם העיקרי הוא מגבלה שבמשרד האוצר קבעו ולפיה מי שקיבל הלוואה מהקרן הרגילה בערבות מדינה, לא יכול לבקש מהקרן החדשה. מדובר היה במגבלה בעייתית. יש לזכור לקח זמן רב להקים את הקרן הזו (יותר משלושה חודשים מאז תחילת המשבר). לעומת זאת, עסקים רבים בסיכון גבוה כמו מסעדות, אולמות אירועים, חברות תיירות וכדומה פנו כבר באפריל לקבל הלוואות מהקרן הרגילה, שכן היו צריכים בדחיפות את הכסף.
בבנקים ידעו כי רמת הסיכון שלהם גבוהה אך כדי לא להותיר אותם ללא חמצן, אישרו להם חלק קטן מהבקשה, עד שתקום הקרן החדשה לעסקים בסיכון גבוה. בחלק מהבנקים הניחו שאת יתרת ההלוואה יעניקו לאותו עסק מהקרן החדשה, שם ערבות המדינה גבוהה יותר. אלא שאז התברר כי אותו עסק לא יוכל להגיש בקשה לקרן החדשה. אולם לאחר שבאוצר הבינו כי נוצר חסם, שכן אין הרבה עסקים שגם נפגעו דרמטית במשבר, וגם הצליחו לצלוח שלושה חודשים ללא שום הלוואה, הם ניאותו להתגמש וויתרו על התנאי. הערכות הן כי הדבר יביא כעת לגידול משמעותי בהיקף ההלוואות של הקרן.
ממשרד האוצר נמסר: "החל מהיום יוכלו עסקים ברמת סיכון גבוהה, שקיבלו הלוואה מהקרן במסלול הרגיל, לקבל סכום נוסף דרך המסלול המוגבר. על מנת להרחיב את הגמישות ואת היצע ההלוואות, יוכלו אותם עסקים לקבל את ההלוואות המשלימות גם בבנק או בגוף מממן אחר שלא קיבלו אצלו את ההלוואה הראשונה".