הממשלה אישרה את תוכנית הסיוע למלונות שגובשה על ידי משרד האוצר והתיירות. במסגרת התוכנית יחולקו למתקני אחסון מלונאים מענקים בגובה של עד 300 מיליון שקל, לחודשים יוני 2020 - מאי 2021 במטרה לשמר את תעשיית התיירות בישראל ולהבטיח את המשך קיומה לאחר המשבר.

התוכנית מהווה מענה משלים למנגנוני הסיוע הרוחביים המיושמים על ידי המדינה תוך שימת דגש על מאפייני הענף ועל המענה הנדרש לו. על פי התוכנית, הזכאות למענק וגובהו ייקבעו בהתאם לירידה בהיקף ההכנסות של מתקן האחסון המלונאי בהשוואה לתקופה המקבילה בשנים קודמות, כאשר סכום המענק יינתן על פי מספר החדרים בו.
1 צפייה בגלריה
מלונות בתל אביב
מלונות בתל אביב
מלונות בתל אביב
(צילום: shutterstck)
הזכאות למענקים תתפרש על פני שלוש תקופות, כאשר לכל תקופה ייקבעו קריטריונים נפרדים שיושפעו גם מההישענות של מתקני האחסון המלונאי (מדובר לא רק במלונות אלא למשל גם בהוסטלים) על תיירות נכנסת. במדרגת התקופה הראשונה לא יינתן משקל להכנסות מתיירות נכנסת. במדרגה השנייה יינתן משקל, והשלישית תנאי הסף הוא 25% הכנסות מתיירות נכנסת.
בארץ פועלים כ-430 מלונות עם למעלה מ-55 אלף חדרים ומועסקים בהם כ-41 אלף עובדים. תעשיית המלונות ספגה פגיעה אנושה בעקבות ההחלטה על סגירת השמיים ואיסור על כניסת אזרחים זרים לשטח ישראל, דבר שעצר לחלוטין את זרימת התיירות הנכנסת לארץ. רבים מהמלונות בארץ מתקשים להתאושש מהמכה שחטפו בעקבות המשבר ולמעלה מ-40% מהם עדיין סגורים.
שר האוצר, ישראל כץ, אמר כי "מדובר בצעד נוסף שאנו נוקטים על מנת לשמור על הכלכלה הישראלית בתקופת משבר. המתווה נותן ודאות וסיוע לטווח הארוך למלונות שנפגעו מהמשבר. אמשיך לפעול כדי לחזק את העסקים ולהביא את הכלכלה והמשק כולו לצמיחה".
לדברי שר התיירות, אסף זמיר, "זהו עוד צעד חשוב לשימור תשתית התיירות בישראל. נמשיך לפעול על מנת לסייע לכלל גורמי ענף התיירות לצלוח את משבר הקורונה ולחזור להיות מנוע צמיחה כלכלי משמעותי. אני מודה לשר כץ על הובלת הנושא במשרד האוצר ועל שיתוף הפעולה".
שר ירושלים ומורשת, רפי פרץ, דרש בישיבה שחלק מהתקציב יוגדר לירושלים שנפגעה הכי קשה מכל הערים וצריכה את הסיוע בצורה הכי דחופה.
"המשבר הכלכלי בעקבות הקורונה פגע בירושלים בצורה קשה יותר משאר הערים", אמר. "אין תיירות חוץ מאז חודש אפריל, בכלל. תיירות החוץ בירושלים מהווה כ-80% מסך כל התיירים. לשם השוואה, באילת היחס הפוך, תיירות הפנים מהווים כ-80% ותיירות החוץ כ-20%. הענף בירושלים נפגע בצורה אנושה, זו קטסטרופה. זה בתי מלון וכל העסקים מוטי תיירות כמו מורי דרך, מסעדות, הסעות וכו'. כשנכנסתי לתפקיד ההחלטה הראשונה שקיבלתי הייתה להזרים חמצן מיידי של תקציבים למלונות ועסקי התיירות. הקמפיין להבאת ישראלים אליו יצאנו הוכיח את עצמו והיום אנחנו עומדים על 45% מהמלונות שנפתחו. אך זה לא מספיק. יש למעלה מחצי מהמלונות שעדיין סגורים. אם לא נזרים חמצן כלכלי, אם בחגים לא נסייע. מלונות יסגרו והעיר תיסוג מאותה פריחה ושגשוג שהיה לפני הקורונה".