בקשה לתביעה ייצוגית הוגשה לבית המשפט המחוזי בחיפה נגד חברת כפיים אקטיב, שמפיקה עבור סופר-פארם את מרוץ הנשים life run, בגובה של שני מיליון שקל, בטענה להטעיה, אי גילוי פרטים מהותיים והפרה של חוק הגנת הצרכן וחוקים נוספים. את הבקשה הגיש עו"ד אחמד מסאלחה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המבקשות לתבוע הן צרכניות שנרשמו למרוץ ולא קיבלו החזר כספי מלא, לאחר שהמרוץ נדחה מספר פעמים בגלל מגפת הקורונה והפך למרוץ אונליין. גם ל-ynet ולמועצה לצרכנות הגיעו תלונות דומות, לפיהן נשים שניסו לבטל את השתתפותן במרוץ, שהפך למרוץ וירטואלי, נענו בכך שיחויבו לשלם על הערכה למרוץ שכוללת חולצה, מדליה ומוצרי קד"מ.
המרוץ, שהיה אמור להתקיים בחודש מאי, נדחה לספטמבר, לאחר מכן נדחה ל-15 באוקטובר ואז שוב נדחה ל-27 באוקטובר. לטענת המבקשות לתבוע, הדחייה נעשתה מבלי להציע ו/או לאפשר למשתתפות לבטל את השתתפותן ולקבל את מלוא כספן בחזרה בגין דמי הרישום ו/או החלק היחסי.
2 צפייה בגלריה
נשים רצות
נשים רצות
נשים רצות
(צילום: צלמי שוונג)
למרות שנגד חברת כפיים התנהלה בעבר בקשה לאישור תובענה ייצוגית, שהסתיימה בהסתלקות מתוגמלת מהתביעה, המבקשות לתבוע בטוחות בעילות התביעה שלהן.
המבקשות לתבוע הן חברות, תושבות העיר בית שאן, שהחליטו ליטול חלק באירוע האמור, כמדי שנה, ושילמו כל אחת 108 שקל דמי רישום. לטענתן, החברה הפיקה ושיווקה אירוע ספורט זו השנה החמישית ברצף. היא דחתה את המרוץ מספר פעמים ואז שינתה את המתכונת שלו למרוץ אונליין.
המבקשות לתבוע הבינו במרץ כי האירוע לא עומד להתקיים במועד המתוכנן בשל מגפת הקורונה, ופנו למארגנת בפייסבוק ובדרכים נוספות, אך נענו רק במאי. אז השיבה החברה כי האירוע לא התבטל אלא נדחה, ולכשיפורסם המועד החדש יתאפשר למשתתפות זיכוי ו/או ביטול למי שלא תוכל להשתתף מכל סיבה שהיא.
הן מצידן טוענות כי המשיכו לבקש לבטל את העסקה גם ביולי. כעת נאמר להן לטענתן, שהעסקה תבוטל מינוס 5% דמי שירות. כמו כן, נאמר להן שאין אפשרות להחזר כספי מלא אלא רק זיכוי בגין החלק היחסי. החברה מסרה להן שתגבה 49 שקל על ערכת ההשתתפות והזמינה את המבקשות לתבוע לאסוף את ערכת האירוע מסניפים ייעודיים מרוחקים של רשת סופר–פארם. מאז, האירוע נדחה שוב.
לטענתן, מדובר באירוע שונה, ואין להשוות בין החוויה באירוע במתכונתו הרגילה, מרוץ קבוצתי וחווייתי המלווה בהפקה מוזיקלית, אמנים, תקליטנים ועמדות הפנינג, לבין האירוע במתכונת האונליין (אישי וירטואלי).

"צרכנים שנרשמו לפני הגל הראשון זכאים להחזר מלא"

לפי תגובת כפיים לתלונות שהגיעו ל-ynet, מרוץ הנשים מתקיים זו השנה החמישית במסלולים של 4, 8 ו-12 ק"מ. עד כה נרשמו למרוץ 9,000 נשים ברחבי הארץ למרות המתכונת החדשה שלו, לנוכח משבר הקורונה. במסגרת המרוץ, רשת סופר-פארם מתחייבת לתרום שקל לאחת מארבע עמותות למען העצמת נשים לבחירת המשתתפות. לפי מארגני המרוץ, 300 נשים זוכו בתקופה הסמוכה למרוץ הראשון משום שהיו זכאיות לביטול מלא. כמו כן ישנה ועדת חריגים שמאפשרת קבלת זיכוי מלא במקרה של חולי או קושי אחר שמגביל השתתפות במרוץ. עם זאת, במועצה לצרכנות סבורים כי על החברה לאפשר ללקוחות לקבל החזר כספי מלא.
מהמועצה לצרכנות נמסר בהקשר לתלונות כי "הצרכניות רכשו השתתפות במרוץ במתכונת מסוימת, כשמכירת הכרטיסים התחילה בפברואר 2020, לפני מצב החירום, ונמשכה עד ה-10 בספטמבר. כבר בתחילת התקופה הנ"ל היה ברור כי ייתכנו שינויים בהתאם למגבלות התקפות במועד הרלוונטי. על כן, מצופה מהמשווק שייקח בחשבון את השינויים והאפשרות לאיסור התקהלות, וייגלה בגילוי נאות לכל הרוכשים, החל ממרץ 2020, כי במקרה שיחולו מגבלות, המרוץ לא יתקיים כפי שתוכנן על מנת לאפשר לצרכנים להחליט אם הם מסכימים לשינוי.
"בנוסף, צרכנים שנרשמו לפני הגל הראשון זכאים להחזר מלא בגין הפרה יסודית, לאור ביטול המרוץ לפי המתכונת המקורית ואי גילוי נאות, כבר בתחילת המשבר, כי אם במועד המתוכנן יחולו מגבלות, המרוץ יתקיים במתכונת שונה לחלוטין", אומרים במועצה לצרכנות. "לאור האמור, חשוב לציין כי הצרכנים רכשו חוויה ולא חולצה או 'ערכת השתתפות', ועומדת להם הזכות לקבל החזר כספי, אם בשל אי גילוי נאות במועד ההרשמה לאפשרות השינוי בשל המגבלות האפשריות, ואם בשל הפרה יסודית כאמור".

"נלמד את התביעה לכשתתקבל"

מסופר-פארם נמסר כי "הרשת הנחתה את חברת ׳כפיים אקטיב׳, המפיקה את המרוץ, לתת מענה לצורך ולהחזר כספי לכל מי שתבקש ותבחר לבטל את השתתפותה. אנו עומדים בקשר ישיר עם כל הפונות ונדאג לטפל בכל פנייה".
מחברת כפיים אקטיב, המפיקה את המרוץ, נמסר בתגובה לבקשה לתביעה כי "התביעה טרם נתקבלה במשרדנו, לכשתתקבל נלמד אותה ונגיב בבית המשפט. חשוב לציין כי עם ההבנה שמרוץ Life Run לא יתקיים כמתוכנן במאי, נתנה חברת כפיים אקטיב מענה לכל הפונות. המרוץ השנה הומר לגרסת אונליין וללקוחות ניתנו מספר אפשרויות, ביניהן החזר כספי לצד קבלת ערכת המרוץ בשווי 300 שקל שתישלח עד לבית הלקוחה. חברת כפיים אקטיב מקפידה לתת מענה ודאגה לעדכן בכל שלב בשינויים שחלו בתקופה מאתגרת זו. לשמחתנו, 95% מהמשתתפות שנרשמו בחרו לרוץ איתנו גם השנה בפורמט החדש".