דרושים מלצרים ליום שאחרי הסגר - אך בעלי בתי הקפה מדווחים על קושי במציאת עובדים. המחסור בעובדים והקושי להחזירם לעבודה בעודם מקבלים דמי אבטלה מוכר בענפי התעשייה, ומתברר שגם מקצוע המלצרות שהיה נחשק ביותר אצל צעירים סובל מקשיים דומים. גם הצעירים מסתפקים בדמי חל"ת המכסים עד 75% מהשכר שלהם, שנע בין 40 ל-70 שקל בממוצע לשעה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ברנרדו בלחוביץ', בעלי רשת קפה גן סיפור ומסעדת סילו בחולון, מספר שהגיע לסגר לאחר קיץ לא פשוט מבחינת כוח אדם. "סבלנו ממחסור בטבחים, מלצרים, אחמ"שים, מארחות, הכל. הממשלה חילקה דמי אבטלה והשאירה אנשים בים עד יוני 2021".
3 צפייה בגלריה
לא כולם מוציאים לחל"ת. בתי הקפה מחפשים עובדים
לא כולם מוציאים לחל"ת. בתי הקפה מחפשים עובדים
לא כולם מוציאים לחל"ת. בתי הקפה מחפשים עובדים
ביום הפעילות האחרון של שמונת סניפי הרשת והמסעדה, לפני ראש השנה, היה לבלחוביץ' חוסר של 30-40 עובדים. היום הוא מספר שהם מציעים כבר יותר מ-150 משרות. "הממשלה צריכה לתת תמריצים כדי להעסיק אנשים ולא בשביל שיישבו בבית. מי יגרד אותם מהספה אחרי שנה? ההפרש בין מה שאנחנו משלמים להם לבין דמי החל"ת, לא מספיק גדול כדי להמריץ אותם לעבוד. זה לא הדור של ההורים, שעבודה בכל מצב זה ערך".
אולי אתה לא משלם מספיק טוב? "אנחנו מציעים שכר ממוצע של 40 שקל ברוטו לשעה וצפונה. חוק הטיפים גם עובד לטובת המלצרים כי הכל בתלוש - אבל זה מה שמשאיר אותם בבית כי הם מקבלים כעת חל"ת. את לא מבינה כמה קשה היה למצוא עובדים בקיץ הזה, חופי הים מפוצצים בימי חול, היה נראה כאילו אף אחד לא עובד".
בענף ההסעדה יש בעיה נוספת, עוד מלפני הקורונה, והיא חזרת הסטודנטים ללימודים אחרי החגים. השנה בגלל הסגר גם לא מתאפשרת הכשרת עובדים חדשים. "חשבנו מחוץ לקופסה", מספר בלחוביץ', "ובנינו תוכנית גיוס דרך הרשתות החברתיות. תהליך הגשת המועמדות וראיון העבודה יהיו בזום ובמייל וגם הטופסולוגיה תהיה אונליין. התפריטים ישוגרו לעובדים במייל והם יעברו בחינה של החומר במייל עד שנוכל לפתוח ולהכשיר בפועל".
3 צפייה בגלריה
ברנרדו בלחוביץ'
ברנרדו בלחוביץ'
"זה לא הדור של ההורים". ברנרדו בלחוביץ'
(צילום: לינה מיארה)

"לא שווה להם לעבוד"

גם רונן נמני מקפה קפה יוצא נגד תופעת הצעירים שמקבלים דמי אבטלה ולא רוצים לעבוד. "אין עובדים. ציפינו שהקורונה תיטיב איתנו לפחות מבחינת עובדים בגלל שיעור האבטלה, אבל העלויות עלו בגלל שאנשים לא רוצים לעבוד. במקום להעביר לנו כסף נותנים להם להתבטל. טעות גדולה", הוא אומר. "יש לנו כל הזמן מודעות דרושים, חסרים לי מאות עובדים ולא מגיעים. מלצר מרוויח בממוצע 60-70 שקל לשעה, אבל אם אתה מקבל 7,000 שקל אז למה לעבוד?"
ירון ירקוני מארקפה מסכים: "לא שווה להם לחזור לעבודה, הם מסתפקים ב-%75 מהשכר בדמי חל"ת והרוויחו עוד זמן לבלות. החליטו שהמשק נפתח ובמקביל נתנו לאנשים הבטחת הכנסה לחודשים ארוכים, זה לא מעודד חזרה לעבודה. המדינה צריכה להבהיר לציבור שהמציאות השתנתה ואנשים צריכים לאמץ גישה פרואקטיבית ולמצוא תעסוקה".
3 צפייה בגלריה
סופרברנדס 2019
סופרברנדס 2019
רונן נמני, בעלי קפה קפה: "מלצר מרוויח בממוצע 70-60 שקל לשעה, אבל אם אתה מקבל 7,000 שקל אז למה לעבוד?"
שמואל דונרשטיין, בעלי רב-בריח, היה מהראשונים שהתריעו ב"ממון" מפני התופעה שמקבלי חל"ת לא ממהרים לחזור לעבודה. ברב-בריח מנסים לגייס כ-30 עובדים שהחברה מציעה להכשיר על חשבונה למפעילי מכונות. "שולחים לנו מועמדים מלשכת התעסוקה אבל הם לא רוצים לעבוד", הוא אומר.
תעשיין מהצפון, שמחפש עובדים בנרות, מספר ל"ממון" על תופעה נוספת: מבקשים לעבוד בשחור. "אף אחד לא רוצה לעבוד בגלל התוכנית המעוותת של המדינה, אומרים שהם מוכנים לעבוד רק בשחור כי הם לא רוצים להפסיד את דמי החל"ת", הוא מספר.
מדברי כל המעסיקים הללו ניתן להסיק דבר אחד: אם לא יהיה שינוי במדיניות תשלומי דמי האבטלה, ייתכן שגם אחרי הסגר בית הקפה החביב עליכם יישאר סגור - רק כי אין לו עובדים.