כמה עלו למדינת ישראל עד כה מיליוני החיסונים שנרכשו מחברות פייזר ומודרנה? בדיון בוועדת הכספים גילה הבוקר (שלישי) נציג משרד האוצר כי החיסונים עלו כ-2.6 מיליארד שקל. מבדיקת ynet עולה כי מדובר עד כה בכ-15 מיליון חיסונים ולפיכך, כדי לחסן את כל אוכלוסיית ישראל, עובדים זרים ועובדים פלשתינים המועסקים בישראל, ידרשו עוד כחמישה מיליון חיסונים שיעלו בהתאם לכך עוד כ-900 מיליון שקל. לפי האוצר, הצפי הוא להוצאה של 2.5 מיליארד שקל נוספים, שתכלול רכישת מחזור חיסונים נוסף למקרה שיהיה צורך לבצעם כבר בקיץ הקרוב.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
יו"ר ועדת הכספים ויו"ר מפלגת יהדות התורה, ח"כ משה גפני, קטע הבוקר את מסע "בשליחותם" של חברי הכנסת של דגל התורה ברחבי הארץ, לטובת כינוס ועדת הכספים, בדיוק שבוע לפני הבחירות, כדי לאשר בדחיפות בקשה להעברה תקציבית בסכום של כשני מליארד שקל נוספים לטובת משרד הבריאות ופרויקט החיסונים לתושבי מדינת ישראל, לאחר שהוקצו בעבר כבר כמיליארד שקל למטרה זו.
1 צפייה בגלריה
ירושלים
ירושלים
מתחסנים בירושלים
(צילום: EPA)
לבקשת יו"ר הוועדה, חשף נציג משרד האוצר בוועדה את הסכום ששילמה מדינת ישראל עד היום על החיסונים. את הנתונים הביא נציג האוצר בוועדה אחרי שקיבל אישור מאולץ, כהגדרת מקורבים לח"כ גפני, ממשרד ראש הממשלה לפרסם את הנתון שהיה חסוי עד כה.
ועדת הכספים אישרה להעביר את הכסף לחיסונים כמקור תקציבי הפעם מתוך סעיפי "מענק וסיוע לעסקים ולעצמאים" (1.285 מיליארד שקל) ומסעיף "מטרות אחרות" (688 מיליון שקל), שבמסגרת התוכנית. הכספים מצויים ב"קופסאות הקורונה" המיוחדות.
במסגרת הבקשה, עליה חתום שר האוצר, מפורט כי היא נועדה לתמוך במערכת הבריאות בפעילות שלה מול הנגיף, לריסון תחלואת הקורונה ולשמירה על בריאות האזרחים.
מפורט גם כי 1.349 מיליארד שקל מההעברה נועדו לממן את המשך הפעלת מערך הבדיקות, החקירות והבידודים "הדורש תקציבים נרחבים", נוכח ביצוע עשרות אלפי בדיקות ביום, והתקציב ישמש לרכש מכשירי בדיקה, רובוטים לביצוע בדיקות, הרחבה של כוח האדם במעבדות, רכש מטושים וריאגנטים לביצוע הבדיקות. ובנוסף לתקצוב במוסדות סיעוד, חינוך במתחמי דרייב אין ובבתים.

כ-264 מיליון שקל נועדו לקופות החולים – לאור הימשכות הנגיף גם בשנת 2021, וכך שעיקר הנטל הינו על קופות החולים ומערך הרפואה בקהילה, נועד התקציב למימון טיפולים רפואיים לחולים, הפעלת מוקדים טלפוניים, מערך הבדיקות, לתגבור השירותים הניתנים מרחוק לאוכלוסיית גיל הזהב ואוכלוסיות נוספות, ולהמשך התמיכה הנפשית והטיפולים הפסיכולוגיים דרך קופות החולים.
עוד מפורט בבקשה כי כ-185 מיליון שקל מיועדים למימוש התקשרויות עם יצרניות חיסוני הקורונה, כ-93 מיליון שקל נועדו להפעלת המערך לקטיעת שרשראות ההדבקה ע"י פיקוד העורף, ולחקירות אפידמיולוגיות, וכ-82 מיליון שקל מיועדים למערך הלוגיסטי שסביב מבצע החיסונים – אבטחה, תגבור כוח האדם המחסן וביצוע הדרכות.
יצוין כי שר האוצר ישראל כ"ץ חתם אישית בסתיו - באישור היועץ המשפטי לממשלה - באין חשב כללי מכהן במשרד האוצר, על הרכש הראשון של החיסונים ואז נחשף ב-ynet כי ישראל משלמת מחיר כפול לערך על החיסונים הראשונים ממדינות אחרות. גורם באוצר מסר כעת כי מחיר החיסונים הנוספים היה פחות יקר מהראשונים שנרכשו.
כידוע, חברת פייזר עושה שימוש בנתונים הסטטיסטיים הנובעים מחיסון יותר ממחצית אוכלוסיית ישראל כבר בחיסון הראשון וכשליש בחיסון השני לצורך ניתוח יעילות החיסונים מתוצאת החברה. בנוסף, גורם המקורב לח"כ גפני אמר היום כי נודע שחלק מהחיסונים שנקנו לא יהיו כלל בשימוש. הסיבה לכך טרם נמסרה.