"הלוביסטים עוסקים במקצוע לגיטימי, אבל הם פועלים לעיתים מאינטרס צר של בעלי חברות שמשלמים להם כסף גדול כדי להיטיב את מצב עסקיהם. לכן, אנחנו צרכים לחשוב היטב לפני שאנו נענים לבקשותיהם". כך אמר לנו אתמול (ב') חבר כנסת, שלדבריו לוביסטים באים אליו "לפחות פעם בשבוע ולפעמים ממש משגעים אותנו בפניותיהם, לא אחת גם כאלה בהצעות לשינויי חקיקה הפוגעים בציבור".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
נושא הלוביסטים הפועלים בכנסת שוב עלה לכותרות בעקבות החקירה הגלויה שנפתחה בחשד לשחיתות הקשורה בקידום אינטרסים של חברות עסקיות בתמורה לכספי שוחד. אחת החברות החשודות היא תנובה, שניסתה כביכול לקבל הקלות בסימון הגבינה הצהובה של המותג. החשד הוא שעמותות הקשורות למגזר החרדי קיבלו תרומות בתמורה להקלות.
4 צפייה בגלריה
לוביסטים בכנסת
לוביסטים בכנסת
לוביסטים בכנסת
(צילום: מיקי אלון)
חוק הלוביסטים (השתדלנים) מ-2008, שחוקקו ח"כ גדעון סער, המועמד לכהן כעת כשר המשפטים, והח"כ לשעבר שלי יחימוביץ' (יו"ר מפלגת העבודה לשעבר), היה התיקון הראשון למצב בלתי נסבל, לאחר שלוביסטים התרוצצו בכנסת באין מפריע ולחצו על חברי כנסת בדרכים שונות וללא שקיפות לקבל החלטות שונות ולעיתים משונות.
בזכות החוק, על הלוביסטים הוטל להודיע באתר הכנסת מי הם לקוחותיהם ולענוד תג כתום בעת שהייתם בכנסת כדי שיהיה ברור לכולם שהם לוביסטים. לפני חמש שנים נוסף תיקון לחוק, ביוזמת ח"כ דוד ביטן (ליכוד), ולפיו על הלוביסט להודיע בכל הופעה בוועדה בכנסת את מי הוא מייצג ומה האינטרס של שולחיו בדיון.
ואולם, החוק החדש לא מונע גם היום משתדלני החברות הגדולות לפקוד מדי יום את המשכן ולהיפגש עם עשרות חברי כנסת בתקווה שיוכלו לשכנע אותם לפעול לטובת לקוחותיהם.
ח"כ לשעבר סתיו שפיר, שעסקה רבות בבעיית הלוביסטים בכנסת: "הם נמצאים בכל מקום, גם סביב הח"כים וגם בחדרי הממשלה, שם עוד יש פחות שקיפות מאשר בכנסת לגבי פועלם. כשעמדתי בראש ועדת השקיפות של הכנסת דרשנו ממשרדי הממשלה להורות לפקידים לא להיפגש עם לוביסטים כלל, ובמקביל לתעד בשקיפות פגישות עם בעלי אינטרסים אחרים שאינם רשומים כלוביסטים. רק חלק מהמשרדים שיתפו פעולה".
לדבריה, "הפתרון הוא שקיפות: לחייב את הממשלה לפרסם ישיבות ולו"זים, לתעד פגישות חיוניות הנדרשות עם גורמים במשק ולחייב גם את חברות הייעוץ שפועלות מול הממשל לפרט מי הלקוחות שלהן. ואגב - כשהגעתי לוועדת הכספים בראשונה צילמתי והעליתי בפייסבוק את התמונות של כל הלוביסטים שישבו בה. מאותו הרגע הם הפסיקו לפנות אליי".
עו"ד לינור דויטש, מנכ"לית לובי 99, הלובי הציבורי שנועד לדאוג לאינטרסים של הציבור שאין לו ממון לשכור לוביסטים, אמרה אתמול לממון ול-ynet כי "פרשת תנובה העציבה אותי אך לא הפתיעה. כל מי שמכיר מעט את המערכת יודע שיש המון פרצות הקוראות לגנב, והבעיה אינה חד-פעמית אלא בשיטה. יש להחיל את חוק הלוביסטים החל בכנסת גם על משרדי הממשלה שאינם כלולים בו כיום. יש להרחיב את כללי השקיפות החלים על עבודת הלוביסטים: שכל חומר שמעביר לוביסט לח"כ יחויב בפרסום באתר ועדת הכנסת".
כיום פועלות שבע חברות לובינג בכנסת, חמש מהן ותיקות - פוליסי, גלעד, אימפקט, גורן-עמיר ודפנה כהן. לאחרונה נוספו לרשימה עוד שתי חברות גדולות, הקבינט של הח"כ לשעבר יואל חסון, וריפבליק יועצים. כמו כן, פועלים בכנסת כמה לוביסטים עצמאים.

לובינג שחור

אבל כפי שאומר בעלי אחת מחברות הלובינג, "נוצר בשנים האחרונות גם לובינג שחור, לצד החברות הפועלות כחוק ובזהירות רבה בהתאם לחוק". על הלובינג השחור סיפר חבר כנסת כי "מתקשרים אליי בטלפון אנשים שמציגים את עצמם כלוביסטים של חברות ומסבירים מדוע חוק מסוים לא טוב. הם מציעים כל מיני הצעות, אבל לא שוחד או כסף. למשל, סיוע בהעברת חוקים אחרים".
נגד שתי החברות הוותיקות בענף, גלעד (ב-2019) ופוליסי (השבוע), נפתחו חקירות על ידי המשטרה בחשד של פעילות בלתי תקינה בכנסת מול חברי כנסת ועשיית שימוש שלילי בלובינג.
ח"כ: "לוביסט אמר לי פעם: 'מה אכפת לך מה הציבור חושב, צריך שיהיה אכפת לך שחברה עסקית תצליח ושעובדיה לא ייהפכו למובטלים'. טרקתי לו את הטלפון"
ח"כ אמר כי "הלוביסטים, בלשון עדינה, לפעמים 'משגעים לנו את השכל'. לא כל מה שהם מציעים בשם שולחיהם שלילי, אבל לפעמים נודף מההצעות ריח רע שצריך ממש בושם כדי לפזר אותו. אחד הלוביסטים אמר לי פעם: 'מה אכפת לך מה הציבור חושב, צריך שיהיה אכפת לך שחברה עסקית תצליח ושעובדיה לא ייהפכו למובטלים'. טרקתי לו את הטלפון".
4 צפייה בגלריה
קרן ברק
קרן ברק
""טוב וחשוב שנקבל את המידע המרבי האפשרי מכל הגורמים הרלוונטיים". קרן ברק, ח"כית כיום, לוביסטית בעבר
(צילום: יאיר שגיא)
יו"ר השדולה למען העסקים הקטנים והבינוניים בכנסת, ח"כ קרן ברק (הליכוד), לוביסטית בעברה, אמרה כי "הלוביסטים המקצועיים המוכרים על ידי הכנסת הם פונקציה מקצועית חשובה, בדיוק כמו עורכי דין, וממלאים תפקיד חשוב בהנגשת מידע והצגת עמדות של מגוון הגופים בעלי העניין המושפעים מההחלטות שלנו כחברי כנסת וכממשלה. קידום עמדות ואינטרסים בסיוע לוביסטים מקצועיים הפך לנפוץ מאוד בקרב המגזר השלישי, ארגונים ציבוריים, עמותות ואיגודים מקצועיים, ולא רק במגזר העסקי. רק טובת הציבור עומדת לנגד עינינו. טוב וחשוב שנקבל את המידע המרבי האפשרי מכל הגורמים הרלוונטיים כשאנחנו עומדים לקבל החלטות איכותיות שמשפיעות על כל האזרחים".

רחוק מעין הציבור

המצב שנחשב כיום לחמור במיוחד, לדברי חבר כנסת, הוא שחלק מהלוביסטים פונים ישירות לשרים ולחברי כנסת בטלפון וסוגרים איתם "דילים" לא פליליים, אבל בהחלט הרחק מעין הציבור. "תבטל לנו סעיף בחוק הזה ולא נפריע לך בחוק אחר", הם מציעים לא פעם.
4 צפייה בגלריה
איתן כבל, יוזם החוק על ג'ול
איתן כבל, יוזם החוק על ג'ול
"באופן כללי, עבודת הלוביסטית חשובה". הח"כ לשעבר איתן כבל
(צילום: יאיר שגיא)
לאחרונה הציעו לוביסטים של הבנקים להותיר סניפים פתוחים בכל יישוב, אך דרשו שלא יתערבו להם בסגירת עשרות סניפים ברחבי הארץ. ח"כ לשעבר איתן כבל, לשעבר יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, הודה כי לא הצליח למנוע כליל את סגירת הסניפים כשפנו אליו לוביסטים שייצגו את הציבור דווקא ודאגו לאנשים הזקוקים לסניפים מכיוון שהם לא יודעים להשתמש באינטרנט. "באופן כללי, עבודת הלוביסטים חשובה ולעיתים מאירה את עיני חברי הכנסת גם לטובה", כדבריו.
חלק מחברי הכנסת ששוחחנו עימם לצורך הכתבה סירבו להיות מצוטטים בשמם. "לא רוצה להיות קשור לנושא הפרובלמטי הזה", אמר אחד מהם ובעצם הסביר את כל הסיפור. עבודת הלוביסטים לא פעם מועילה, אבל בחלק לא קטן מהמקרים הם מייצגים חברות גדולות שכל רצונן למנוע הפסדים כספיים גדולים, שיהיו תוצאות של חקיקה מסוימת, ועל כך הם משלמים כסף רב לשתדלנים המנסים לשכנע את חברי הכנסת. פעמים רבות, מתברר, השתדלנות מנצחת.