החג שסוגר את חודש המבצעים כבר כאן: בלאק פריידיי. החגיגות שמתחילות בארה"ב ב-27 בנובמבר באופן רשמי, הוקדמו בארץ כמדי שנה ואתרים רבים כבר יצאו במבצעים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
גם באמזון ארה"ב יצאו במבצעי בלאק פריידיי כבר עכשיו, על מוצרי אמזון כמו הרמקולים החכמים אקו דור 4 (אלקסה) של החברה, קינדלים ופייר - נמכרים כעת בהנחות של עשרות אחוזים. בשאר הקטגוריות והאתרים שווה לחכות ליום שישי הקרוב.
4 צפייה בגלריה
רכישות מקוונות
רכישות מקוונות
קניות אונליין
(אילוסטרציה: Shutterstock)
במקביל, הישראלים ממשיכים לנהור לאונליין, למרות שכבר הוציאו 190 מיליון שקל באתרים בינלאומיים ו-80 מיליון שקל בארץ בגוגל איי אל ובסינגלס דיי בתחילת החודש. לפי קמעונאים, סוף השבוע האחרון הגשום, היה אחד מסופי השבוע הטובים ביותר במכירות אונליין אי פעם ועוד לא הגענו לבלאק פריידיי.
"בנובמבר היו לנו באתר יותר משתי מיליון כניסות ייחודיות במדינה של שמונה מיליון איש, מספרים שלא ציפיתי להגיע אליהם אפילו ב-2023", טוען ניר הורוביץ, מנכ"ל טרמינל X, אתר האופנה הפופולרי ביותר מבין האתרים הישראלים.

אין מבצעים עמוקים מספיק על אופנה

יחד עם זאת, לקוחות מתלוננים: המבצעים לבלאק פריידי לא מאוד עמוקים השנה. כך למשל, ברנואר יצאו במבצע לבלאק פריידיי ולקוחות התרעמו: המבצע מגלם 30% הנחה בעוד שמבצע קודם ליום הרווקים הסיני גילם 41% הנחה. רנואר לא עברו על שום חוק, אבל המהות של היום הזה היא מבצעי עומק שלא נראו כמותם והשנה ברוב הפריטים - אין מבצעים כאלה.
גורם בענף האופנה אמר ל-ynet: "בחנויות של הרשתות יש תורים, הביקוש מטורף, לכן אין היגיון לעשות מבצעי טירוף. הם ימכרו במילא, גם בלי מבצע. הסיכוי שתראי אצלם הנחות הוא קטן. אנחנו חושבים שיהיה טירוף באונליין בכל זאת, למרות שהמבצעים לא עמוקים ויהיה קשה מאוד עם זמני האספקה של חברות השילוח".

לפטופים ובלנדרים התייקרו לפני הבלאק פריידיי. מצלמות רשת הוזלו

בענף החשמל והמחשבים, יש מגמה דומה: יבואנים לא ששים לצאת במבצעים בגלל ביקושי שיא. בנוסף, ההנחות לא עמוקות מספיק משום שהמוצרים התייקרו במהלך השנה. כך טוענים קמעונאים וכך גם עולה מבדיקה שערך עבורנו אתר השוואות המחירים זאפ.
לפי הבדיקה, טבלטים התייקרו ב-21% כשהמחיר הממוצע שלהם בינואר היה 1,772 שקל וכעת, רגע לפני הבלאק: 2,152 שקל.
שואבי אבק נמכרו בינואר ב-1,387 שקל וכעת ב-1,415 שקל, עלייה של 2%. ההתייקרות נובעת מכניסה של דגמים חדשים, למשל תת-הדגם של דייסון V11 החדש ועליית המחירים בדגמי דייסון V10 ו-V8 שממותנת על ידי דגמים סיניים רבים וזולים.
לפטופים התייקרו ב-10% בגלל מחסור וניצול הזדמנויות. כך למשל, מחשב נייד Lenovo V145 15 81MT000QIV התייקר ב-44% ולפטופ מחשב נייד Asus L203NA-FD126TS אסוס התייקר ב-14%.
עוד מוצר שהתייקר הוא בלנדרים: בינואר הם עלו 481 שקל בממוצע, רגע לפני הבלאק פריידי הם נמכרים ב-669 שקל, התייקרות של 40%. כלומר, לא משתלם כרגע לקנות חלק ממותגי הבלנדרים. למשל, מוצרי קיטשן אייד התייקרו למעט דגם אחד, KSM45 שנמצא במבצע עמוק (במקום 1,890 שקל, 1,170 שקל), כשעוד קודם לכן במהלך השנה, היו עליו מבצעים דומים. "זה הדגם היחיד שיש לניופאן מלאי ממנו", מסבירים בענף החשמל.
דווקא מצלמות רשת הוזלו מאוד. בינואר, אז קורונה היתה רק מותג בירה, מצלמות רשת נמכרו ב-943 שקל בממוצע. באפריל, שיא הסגר הראשון, הן נמכרו ב-1,124 שקל. כעת, רגע לפני הבלאק פריידיי, הן נמכרות ב-505 שקל בלבד בממוצע הוזלה של 55%-46%. גם מיקרופונים הוזלו ב-14% ומכונות קפה הוזלו ב-4%. צפויה גם הוזלה במסכי טלוויזיה של סמסונג ו-LG לקראת סוף השבוע.
כך שרגע לפני שאתם קונים במבצע בסופ"ש המתקרב, חפשו את היסטוריית המחירים של המוצר ובידקו אם ההנחה אמיתית.

גל התייקרויות נוסף בפתח. משתלם לקנות מסכים ומקררים

לטענת אורי להב, מנכ"ל רשת א.ל.מ, שרואה גידול בסדרי גידול של 90% במכירות וצופה גידול של מאות אחוזים לקראת הבלאק פריידי, "בעייתי להשוות את המחירים לפני הבלאק פריידיי למחירים של לפני שנה כי העולם הוא לא אותו עולם".
"בהחלט היו התייקרויות השנה של מחשבים ניידים ומיקסרים אבל יהיו עוד התייקרויות. גם אם המבצעים לבלאק נגזרים ממחיר גבוה יותר כרגע, אלה מבצעים מצוינים כי בקרוב נראה עוד התייקרויות. רק עוד חודשיים נראה כמה הבלאק אגרסיבי כשיחל גל התייקרויות נוסף", הוא אומר.
"המחירים שיש עכשיו הם הרבה יותר טובים ממה שייראו עוד חודש ועוד חודשיים", מוסיף להב. "יש מחסור עולמי במיקסרים. אין קונסולות פלייסטיישן. אין להשיג לפטופים במדינת ישראל. אם אתה משיג 40-30 לפטופים למכור תוך יום-יומיים אין מחשבים, וכמו שאני מבין מהספקים זה ילווה אותנו עד אמצע השנה הבאה.
"מצד שני, בהרבה עולמות אחרים: מוצרים לבנים (מקררים, מקפיאים, תנורים, מייבשי ומכונות כביסה - מ.ק.) ומסכים, המחירים לא עלו לעומת שנה שעברה, אלא ירדו, ופה אנחנו רגע לפני ההתייקרות.
"בסופ"ש יהיו הטבות אמיתיות, למשל במקררים, בסדרת מסכי סמסונג Q90 מ-65 אינץ' עד 85 אינץ' יש עכשיו מחירים מצוינים. ויש הטבות מאוד משמעותיות ואני חושב שבינואר נראה התייקרויות בגלל ההובלה. להשיג מכולות זה הרבה יותר מורכב מקודם. לכן הבלאק יהיה יותר אטרקטיבי, כי מכל הכיוונים שומעים דיבורים על התייקרויות" הוא אומר.
מני דהן, מנהל חוויית לקוח ודיגיטל בקבוצת ח.י אמר ל-ynet: "זה נכון שיש קטגוריות שהתייקרו השנה, אבל יהיו כמה הפתעות יצירתיות בסוף השבוע. יהיו מבצעים טובים. אנחנו מרגישים שהשנה לכל חנות קטנה יש אתר אז לצרכנים יש יותר אופציות ויש נהירה לאונליין".
אחרי החג תהיה התייקרות? "כנראה. היצרנים מכינים אותנו לעליות מחירים בכל המוצרים בעיקר במוצרי חשמל לבנים ובמסכי טלוויזיה. הם מצליחים לייצר פחות מהביקושים זאת הסיבה לעליות המחיר הצפויות. יחד עם זאת לפעמים מכריזים על התייקרות ובסוף היא לא מגיעה".

נינג'ה מגרמניה, בגדים מארה"ב ויש גם הנחה בעלי אקספרס

"אני שם לב שהסוחרים, בעיקר הקטנים, שבעים, עייפים תשושים מהעבודה בנובמבר, אז הם משכפלים מבצעים", טוען בני בוחניק, מאתר הדילים Ineedit. "למרות זאת, כרגע, הרשת גועשת מבחינת מכירות. הפעילות לא מפסיקה לרגע. לא מעט מהאתרים שאני עובד איתם, משבוע לשבוע שוברים את השיא של עצמם. תקופת הקורונה תיזכר לדורות כעידן בו הצרכנים עברו בשיא הכוח לקנות באונליין, גם בינלאומי וגם מקומי".
מה לא כדאי לקנות ומה הלהיטים כרגע? לפטופים - לשכוח ממבצעים. אין מספיק מלאי ומה שיש יקר יחסית וימשיך להתייקר. לדוגמא יש לפטופ של אסוס שנמכר לפני שנה ב-2,100 שקל וכיום נמכר ב-3,000-2,800 שקל.
השואב השוטף של ביסל נמכר בכמויות וכל מה שמוכרים באתרים ישראלים של ספקים קטנים, אנשים קונים בכל מקום".
מה חדש כרגע בחו"ל? "ברוב האתרים הבינלאומיים תהיה חגיגה, בעיקר האמריקניים, אבל גם בעלי אקספרס שם מאסטרקארד שוב נותנת הנחה לישראלים, הפעם 10 דולר בקנייה מעל 40 דולר.
"מחירי השילוח מאירופה השתנו לטובה. אמזון הוזילה מאוד את העלויות. זה הפך אטרקטיבי מאוד לקנות מוצרים צרפת גרמניה. למשל, עלויות השילוח של סיר נינג'ה גריל הוזלו ב-250 שקל או 300 שקל. סיר שנמכר ב-1,400 שקל נמכר כעת ב-1,100 שקל. בלנדר נינג'ה ירד מאלף שקל ל-800 שקל. ככל שהמוצר יותר נפחי ההבדל יותר משמעותי. אלה להיטים שבארץ מוכרים דגמים יותר קטנים וישנים שלהם שעולים אותו דבר או יותר".
מה כדאי לקנות בארה"ב? "הרבה אלקטרוניקה. הושקה גרסה דור 4 לאלקסה. בגדים, בגדי ילדים, נעליים. כולם רוצים להיפטר ממלאי. אם המשלוח הישיר יקר, כדאי לבדוק חברות שילוח שמציעות כתובת בארה"ב - יתכן שזה יוזיל את השילוח. אם אין שילוח ישיר לארץ - במילא חייבים להשתמש בחברת שילוח כזאת וכולן מציעות כרגע מבצעים. באמריקה כדאי לקנות כל מה שאין בארץ. באמזון יש מגוון אינסופי של מוצרים באיכות גבוהה".
פורסם לראשונה: 23:00, 25.11.20