משרד הבינוי והשיכון יפרסם בשעות הקרובות הנחיות חדשות לזוכים במחיר למשתכן שעליהם לבחור דירה ומצויים בבידוד, בגלל חשש שהם נושאים עימם את נגיף הקורונה. כך נודע לכלכליסט.
ההנחיות שגובשו בימים האחרונים בעקבות פניית חברות בנייה למשרד הבינוי, לאחר שלא הצליחו לתאם עם מספר זוכים בהגרלת מחיר למשתכן מועד לבחירת הדירה, משום שהם בבידוד. במשרד הבינוי נצמדו להנחיות משרד הבריאות וגיבשו נוהל חדש, באמצעותו מבודד יכול לשלוח נציג מטעמו לבחור דירה בלי להפר את הוראת הבידוד.
1 צפייה בגלריה
פרויקט מחיר למשתכן של חברת שבירו ביבנה. התוכניות לא תאמו את היתר הבנייה
פרויקט מחיר למשתכן של חברת שבירו ביבנה. התוכניות לא תאמו את היתר הבנייה
פרויקט מחיר למשתכן ביבנה. ארכיון
(צילום: עמית שעל)
על פי ההנחיות החדשות, נציג הזוכה בדירה שנמצא בבידוד יתבקש להציג תעודת זהות עם ספח של הזוכה, במקום יפוי כוח חתום ע"י נוטריון. עוד יצטרך להציג אישור מאומת מאתר משרד הבריאות על דיווח עצמי של בידוד בית לחוזרים מחו״ל, או לבאים במגע עם חולה קורונה. בנוסף לאלה, הזוכה המבודד יתבקש לשלוח מייל ובו התחייבות חתומה כי עם סיום תקופת הבידוד ימציא ייפוי כוח חתום וערוך כדין.
זאת לעומת הנהלים הקיימים היום, לפיהם הזוכה שנקרא לבחירת דירה ולא יכול להגיע משום שהוא בבידוד, יכול לשלוח נציג מטעמו רק עם נציג מצויד בייפוי כוח המאומת על ידי נוטריון, לאחר פגישה פרונטאלית בניהם. כיום יש כ-35 אלף זכאים במחיר למשתכן שזכו בהגרלה בזכות לקנות דירה מוזלת, אך עדיין לא בחרו אותה.

דחייה של מועד החתימה

בעיה נוספת שצפה כעת היא הנוהל של משרד הבינוי, המחייב את הזוכים לחתום על חוזה לרכישת הדירה תוך 14 יום ממועד בחירת הדירה. משרד הבינוי יאפשר לחברות הבנייה לדחות את מועד החתימה על החוזה עד סיום תקופת הבידוד של הזוכה. בכל פרויקט של מחיר למשתכן מתקיים כנס עם זכאי התוכנית, בדרך כלל משתתפים בכנסים אלה עשרות עד מאות בודדות של זכאים. בשלב הזה ועד שלא תתקבל הנחיה אחרת על ידי משרד הבריאות, משרד הבינוי ימשיך לערוך את הכנסים האלה כסדרם.
אריאל רוזנברג, מנהל אגף בכיר שיווק במשרד הבינוי והשיכון, בתגובה כי "החלטנו לפעול באופן אקטיבי ולחדד את ההנחיות כבר מעכשיו, זאת על מנת לצמצמם נזק אפשרי עתידי בתהליך בחירת הדירות. מטרת הוראות אלה לשמור על בריאות הציבור לצד המשך פעילות רגילה ככל הניתן בכנסי מחיר למשתכן, גם עבור זוכים שנאלצים להימצא בבידוד ביתי. בכל שבוע מאות זוכים משתתפים בכנסי זוכים, בוחרים דירות מחיר למשתכן וחותמים על חוזים".
שרת הבינוי והשיכון, יפעת שאשא ביטון, מסרה כי "לנוכח ההתפתחויות אנחנו פועלים למציאת הסדרים מתאימים לפעילות המשק, לרבות פעילות ענף הבנייה ולרבות תכנית הדגל של המדינה, מחיר למשתכן. הוצאנו הוראות אלה על מנת להמשיך בפרויקט כרגיל, ככל הניתן".