ביממה האחרונה, בעקבות התפרצויות מחודשות של הקורונה במספר מוקדים בארץ, הנחו חלק מהמעסיקים את עובדיהם לשוב ולעטות מסיכות בחלל סגור. האם רשאים המעסיקים לחייב את עובדיהם לעטות מסכות בחלל סגור, ללא חקיקה מתאימה? על פי חוות דעת של עו"ד שירה להט, שותפה ומומחית בדיני עבודה ממשרד יגאל ארנון ושות' ועו"ד רעות שגיב-גרטלר שותפה מייסדת ב"דרור גל - רעות שגיב עורכי דין", התשובה לכך חיובית, אבל יש להקפיד על מספר כללים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כאשר הוטלה חובה בדין לעטות מסכות, זו הוסדרה במסגרת החקיקה - בצו בריאות העם. אמנם חובה זו תוקנה במסגרת התיקון האחרון לצו, כאשר כעת הותרה על הפרק רק ההנחייה לעטות מסיכה במוסדות בריאות ורווחה, ולגבי בתי הספר בבנימינה ובמודיעין לאור ההתפרצויות שם. מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי אמר הבוקר לאולפן ynet: "נוציא צו שלפיו במקומות שיש תחלואה רבה והתפרצויות בכל מערכת החינוך, ביישובים שבהם יש התפרצויות כמו בנימינה ומודיעין - יעטו מסכות בשטחי בית הספר. הצו הזה גם יכלול חובת מסכות בכל המקומות שבהם יש מגע של מטפל ומטופל, בוודאי במקומות של סיכון גבוה".
1 צפייה בגלריה
מסכה מסיכה מסכות קורונה
מסכה מסיכה מסכות קורונה
המסכות חוזרות? מעסיק רשאי לקבוע נהלים במקום עבודה, גם אם לא הוסדרו בחקיקה
(צילום: shutterstock)
עו"ד רעות שגיב-גרטלר מציינת כי "מעסיק רשאי לקבוע נהלים שונים במקום העבודה, גם אם אלו לא הוסדרו בחקיקה, כגון לגבי קוד לבוש, מגע עם קהל וכיו"ב. לטעמנו, אין כל מניעה כי מעסיק יטיל חובה כאמור, בפרט ככל שזו מתיישבת עם התקנות כפי שחלו בזמן אמת, שאז חלה החובה לעטות מסכה בחלל סגור למעט מי ששוהה לבדו בחדר או עם מחיצה מפרידה, ובמרחק של שני מטר מאדם אחר".
עו"ד שירה להט מוסיפה כי מעסיק מחויב לספק לעובדיו מקום עבודה בטוח ולשמור ולהגן על בריאותם ובטיחותם של העובדים. במסגרת זו, יש למעסיק שיקול דעת לחייב עובדים לנקוט באמצעי זהירות ובטיחות מעבר למחויב בחוק. כמובן שזו צריכה להיעשות בצורה סבירה ומידתית ובהתאם לאופי העבודה והנסיבות.
עו"ד שירה להטעו"ד שירה להטצילום: הילה להט
"לאור זאת, דרישת מעסיק מעובדיו לעטות מסכה במקום העבודה, על פי הכללים שהיו קיימים עד לא מזמן (בעת שהייה בחללים סגורים, לא כאשר העובד לבד בחדר או מאחורי מחיצה וכו'), נשמעת כדרישה סבירה ולגיטימית. זאת בהנחה, שמדובר על מקומות עבודה שהקפידו על עטיית מסכה בשעה שהוראות החוק היו בתוקף".
עם זאת, מציינת עו"ד להט, "חשוב להדגיש, כי סבירות דרישת המעסיק תיבחן בהתאם לאופי מקום העבודה, כיוון שישנו הבדל משמעותי בין מקומות בהם העבודה באוויר הפתוח לבין מקומות בהם יש חשיפה ללקוחות או מקומות עבודה הכוללים אוכלוסייה בסיכון או ילדים שאינם מחוסנים, או עבודה הכוללת מגע".
כעובד זה מטריד אותי. מה הדין? עובד מצידו, יכול לטעון לחוסר נוחות או לסרבול, אבל לדברי עו"ד שירה להט, בהינתן שכך נהגנו לאורך השנה האחרונה ובהינתן הסבירות הדרישה, נראה כי המעסיק יכול לחייב עטיית מסכות כאמור. "עובד שימציא אישור רפואי או סיבה הגיונות ומנומקת אחרת, המונעות ממנו לעטות מסכה, יצטרך המעסיק לשקול את נסיבות אותו עובד באופן פרטני".
עו"ד שירה להטרעות שגיב-גרטלרצילום: עדו רוזנטל
אני מעסיק שחושש שהעובדים שלי ידבקו בקורונה לאור העלייה במספר הנדבקים. האם אני יכול לקבוע שאי עטיית מסיכה תהיה עבירת משמעת? לגבי אכיפת ההוראה, הרי שדינה כדין כל הנחייה שעובד מקבל ממעסיקו וחייב לבצעה. עו"ד שירה להט מסבירה כי "במקומות עבודה בהם יש תקנון משמעת או הסדרים קיבוציים, אפשר לקבוע שאי קיום ההנחייה לעטות מסכה תחשב להפרת משמעת. כמו כל הוראה שנותן המעסיק, אם העובד לא מקיים אותה, המעסיק צריך להזהיר את העובד ולהתרות בו, ובמידת הצורך אף לבחון נקיטת סנקציות נגד אותו עובד. הערה חשובה לסיום, במקומות עבודה בהם יש ועד לעובדים, הדרך החכמה היא להגיע להסכמות משותפות מתוך ראייה משותפת של בטיחות ובריאות העובדים".
עו"ד מיכל אטינגר, יועצת משפטית במרחב ההסתדרות בפתח תקוה, מציינת כי "מחד, חובתו של המעסיק לדאוג לסביבת עבודה בטוחה מעוגנת בחוק ובפסיקה. מאידך, ככל שמדובר במקומות עבודה מאורגנים, יש להידבר עם ועד העובדים ולהגיע עימו להסכמות בנושא.
יש לבחון כל מקרה ומקום עבודה בפני עצמו. ע״פ פסיקת בתי הדין לעבודה מהשנה האחרונה (לפני ביטול התו הירוק), בית הדין הביא בחשבון שיקולים כגון כמות העובדים בחלל סגור, האם יש קבלת קהל, האם מדובר במקום עבודה מול אנשים עם מערכת חיסונית מוחלשת או ילדים מנועי חיסון וכו׳".