ברקע המספרים הגבוהים של עובדים ששבים למעגל העבודה בחודש האחרון ומנגד הטענות על עובדים שמעדיפים להמשיך לקבל דמי אבטלה, מנכ"ל שירות התעסוקה, רמי גראור, אמר הבוקר (חמישי) לאולפן ynet: "אני לא בטוח ואני לא בעד שרשת הביטחון תיעלם לחלוטין בסוף יוני. צריך יהיה להפוך אותה לרשת ביטחון דיפרנציאלית, בהתאם לענפים שבהם יהיה קשה יותר למצוא עבודה".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
עוד הבהיר גראור כי "בכל אופן אני אומר שבהחלט לא צריך להבטיח דמי אבטלה לכולם חודשים רבים מראש. לכן אני קורא לשוהים בחל"ת ובאבטלה ואומר להם שמי שיצטרף למעגל העבודה היום, מצבו יהיה טוב יותר, כי בסוף יוני התחרות תהיה גדולה ויהיה קשה מאוד. לראיה, הלמ"ס מדווח על קרוב ל-60 אלף משרות פנויות בעוד שיש לנו קרוב ל-600 אלף מובטלים".
1 צפייה בגלריה
שירות התעסוקה
שירות התעסוקה
דורשי העבודה ששוהים באבטלה במשך זמן רב מתקשים מאוד לחזור למעגל העבודה, וחוזרים בשיעורים נמוכים במיוחד בשלב הזה. שירות התעסוקה
(צילום: שירות התעסוקה)
בתוך כך, אושרו היום מענקים למובטלים ותיקים (השוהים בבית מעל 75 ימים) שיחזרו לעבודה בין פברואר לאפריל, כדי לתמרץ אותם לא להתמהמה עם חזרתם לעבודה. מדובר במענקי השלמה לשכר שקיבלו טרם פוטרו או הוצאו לחל"ת למשך ארבעה חודשים, ומענקים נוספים של 3,000 שקל למובטלים שקיבלו דמי אבטלה במשך יותר מ-130 ימים.
"עוד כדאי לציין שבשלב הזה אנחנו רואים חזרה מאוד מהירה למעגל העבודה, מאז הפתיחה של המשק", אומר גראור. "בחודש האחרון מעל 200 אלף איש חזרו למעגל העבודה. אני חושב שיש הרבה יותר מ-200 אלף, כי אנשים לא ממהרים לדווח לנו. אנחנו מכירים את התופעה שמי שחוזר לעבודה מדווח בדיעבד".
מנתונים שמפרסם הבוקר שירות התעסוקה עולה כי מתוך 185,417 העובדים שחזרו למעגל העבודה מאז היציאה מהסגר השלישי (7.2.2021) עד תחילת השבוע הנוכחי, רק 14% (26,752) מבין המדווחים הם דורשי עבודה באבטלה ממושכת, של מעל חצי שנה. 86% (158,666) מבין המדווחים הם דורשי עבודה שתקופת האבטלה שלהם לא עלתה על חצי שנה.

כלומר, דורשי העבודה ששוהים באבטלה במשך זמן רב מתקשים מאוד לחזור למעגל העבודה, וחוזרים בשיעורים נמוכים במיוחד בשלב הזה. זאת על אף שהם היוו בחודש ינואר כמחצית ממספר דורשי העבודה בסך הכל - אז היו רשומים בשירות התעסוקה 856,924 דורשי עבודה בסך הכל, כאשר 431,151 (50.3%) מהם שהו באבטלה יותר מחצי שנה ברציפות, ואילו 425,773 (49.7%) מהם שהו באבטלה פחות מחצי שנה ברציפות. רק 6.2% מבין השוהים באבטלה מעל חצי שנה במהלך הסגר השלישי שבו לעבודה מאז היציאה מהסגר, לעומת 32.7% מבין אלו ששהו באבטלה מתחת לחצי שנה.

בנוגע לטענות בנוגע לעובדים שלא רוצים לחזור לעבודה ומעדיפים להמשיך לקבל דמי אבטלה, אומר גראור כי "אני חושב שיש רעש גדול סביב התופעה והוא קצת מוגזם ולא כצעקתה. מה שכן, אנחנו שומעים את זה בעיקר מהמסעדנות, ולמסעדנים בהחלט יש קושי. אני לא אומר שהתופעה לא קיימת, דמי האבטלה אינם מעודדים חזרה לעבודה ברגע שכולם יודעים שהם עד סוף יוני. אבל אנחנו טוענים שהתופעה היא בהיקף יותר קטן ממה שמדברים עליה בתקשורת".
גראור אומר כי כדי להתמודד עם התופעה על המעסיקים שמתקשים עם החזרת עובדים לעבודה או גיוס עובדים חדשים לפנות לשירות התעסוקה. "אני פונה למעסיקים - תיצרו קשר עם שירות התעסוקה באופן מקוון, באונליין, בטלפון או אפילו ישירות. פתחנו את לשכות התעסוקה בכל הארץ בשבוע שעבר.
ואיך אתם עוזרים למעסיקים שפונים אליכם? "בעל המסעדה זקוק לידיים עובדות, הוא זקוק לעובדים, אז שיודיע לנו מי העובדים שהוא צריך. או שאנחנו נביא לו עובדים ויש מספיק עובדים להביא ואני יודע שיש כאלה. אני מכיר אישית מסעדנים שפנו אליי ואנחנו עזרנו להם, כך שאנחנו יודעים לאתר עובדים מתאימים. זו דרך אחת. הדרך השנייה היא שאנחנו בהחלט פונים למעסיקים ואומרים - אם יש עובדים שהוצאתם לחל"ת והם אינם מוכנים לחזור, תפנו אלינו. בינתיים פנו יחסית לא הרבה מעסיקים, ואני לא מופתע מזה. פנו בסך הכל קצת יותר מ-30 מעסיקים, על היקף של 60 עובדים שלא רוצים לחזור לעבוד. בדקנו את כל 60 העובדים, חוץ מכמה בודדים.
"אני חוזר ואומר שוב גם בהזמדנות הזאת - עובד שאין לו סיבה מוצדקת ואינו מוכן לחזור לעבודה כשיש עבודה מתאימה עבורו - אנחנו לא נהסס להפסיק לו את דמי האבטלה, עם כל הצער שבעניין. מעבר לזה אני אומר דבר מאוד חשוב לדורשי העבודה - פחות לעשות את החשבונות של הכדאיות לחזור למעגל העבודה, כי בסוף יוני, כאשר תשתנה כל רשת הביטחון לגבי דמי אבטלה, יהיה הרבה יותר קשה למצוא מקומות עבודה, כי התחרות תהיה הרבה יותר גדולה על כל משרה".
עוד הוסיף גראור כי "ההערכה האופטימית שלנו היא שיהיו כ-350 אלף מובטלים בסוף 2021, או סביב 450 אלף מובטלים בתרחיש הפסימי. זאת בעוד שלפני קצת יותר משנה, לפני הקורונה, היינו במצב של 160 אלף מובטלים".