"העסקים הם הקטר שיוציא את המדינה מהבוץ": יו"ר התאחדות האיכרים, דובי אמיתי, התראיין לאולפן ynet וקרא לממשלה לנקוט בצעדים משמעותיים בהרבה למען העסקים הקטנים והבינוניים שנפגעים מהתפשטות הקורונה.

משרד האוצר הודיע כי יקצה כ-2.5 מיליארד שקל עבור ערבויות שיינתנו לעסקים שנקלעו למצוקה בעקבות המשבר. "לאור הודעת האוצר", אומר אמיתי, "אני מכנס היום את נשיאות המגזר העסקי, ולאחר מכן ישיבה משותפת עם ההסתדרות על מנת לקבל החלטות אופרטיביות".
2 צפייה בגלריה
רה"מ בנימין נתניהו בישיבת הממשלה
רה"מ בנימין נתניהו בישיבת הממשלה
ישיבת הממשלה בנוגע לסיוע לעסקים
(צילום: קובי גדעון, לע"מ )
לדבריו, "הלוואה של קרן לעסקים קטנים ובינוניים דומה לכוסות רוח למת. זה לא הפתרון. אנחנו מנוע הצמיחה של המשק ולכן עכשיו צריך לתת לנו את כל הכלים, ודבר ראשון קרן של עשרה מיליארד שקל, שתפעל תחת מס רכוש, על מנת לספק למגזר העסקי את האוויר הראשוני כדי להשאיר את הראש בחוץ".
אמיתי טוען כי "קרן כזאת לא גדולה על המדינה". לדבריו, "עשינו את זה בסבבי לחימה האחרונים מול החמאס, מול איראן, מול סוריה, ויש לנו פה סבב שבחזית שלו נמצא המגזר העסקי, שהוא המושפע והנפגע ביותר. אין שום סיבה בעולם לא לעמיד קרן כזאת על מנת לפצות את המגזר העסקי".
עוד הוסיף אמיתי כי "לאורך כל השנים עד היום, אנחנו אלה שהבאנו את הנתונים הטובים של הצמיחה בישראל. שמעתי את נגיד בנק ישראל אומר שאנחנו נכנסים לאירוע הזה בהתענות פיננסית גבוהה, עם יחס חוב תוצר של 60%, עם אבטלה מאוד נמוכה. מי דאג לזה? הוא? לא. זה המגזר העסקי".
2 צפייה בגלריה
יו"ר התאחדות האיכרים, דובי אמיתי
יו"ר התאחדות האיכרים, דובי אמיתי
יו"ר התאחדות האיכרים, דובי אמיתי
(צילום: יח"צ)

חשש לביטחון התזונתי

לטענת אמיתי, משבר הקורונה מדגיש את הצורך בביטחון תזונתי, "שחייב להיות מושתת על ידי ייצור מקומי. הרבה מדינות מפותחות למדו את זה, והיום כתוצאה מנגיף הקורונה אולי ירד למישהו האסימון, ואני מניח שזה יקרה, כי פגענו בביטחון התזונתי שלנו: עשרות משקים נסגרו, חקלאים איבדו את פרנסתם, העדפנו עגבנייה מטורקיה, דגים מסין - הפקרנו את הביטחון שלנו. זה פשוט הפקרות לשמה. המדיניות הכלכלית".
לדבריו, אם המשבר שנגרם מהתפשטות הקורונה ימשיך להעמיק, ייתכנו חוסרים מסוימים בחלק מהמוצרים: "ענף הדיג לדוגמה נעלם לגמרי ממדינת ישראל. לפני כמה שנים פתחו את השוק הסיני לדגי פילה. אז נכון שיש עוד קצת במלאים בקירורים, אבל המלאי אוטוטו הולך להסתיים".
מלבד המחסור בדגים, גם אספקת הבשר עלולה להיפגע: "בשנתיים האחרונות נאבקנו לשמור על מגדלי הבקר שלנו. מרבית הבשר מגיע מחו"ל. אנחנו חייבים להמשיך לפתח את הענף הזה בארץ". לדבריו, ייתכן מחסור גם בכל הקשור לגרעינים, חיטה תירס וכדומה: "בכל הענף הזה אנחנו מתבססים על ייבוא, עדיין אין לנו מספיק שטחים טובים לטפל בנושא הגרעינים".
אולם, אמיתי טוען כי הוא מאמין בחקלאים, שלדבריו עושים הכל כדי למנוע מצב של מחסור: "כרגע הגדרנו שאנחנו מתגייסים כצו 8. אנחנו הבנו עם זמן שהביטחון התזונתי צריך להיות מושתת עלינו, החקלאים. אז נעשה את כל המאמץ, ויש לנו מזל שאת המרבית התוצרת הצמחית אנחנו מספקים לאזרחים, את זה שמרנו מכל משמר.
"אבל מדינת ישראל צריכה להבין, חקלאות וביטחון מזון לא מפקירים ולא מנהלים מחוץ למדינת ישראל. לנו יש את הכלים, אנחנו צריכים דברים מאוד בסיסיים בכדי לספק את כל התוצרת. אנחנו צריכים מים, אנחנו צריכים עובדים ואנחנו צריכים שלא יפריעו לנו", מסכם אמיתי.

צה"ל יירתם לחקלאות?

"לא ניכנס חלילה למשבר", אומר אמיתי, "לאחרונה שוחחתי עם שר הביטחון וגורמים בממשלה שבמקרה של סגירה של הרשות הפלסטינית, אם חלילה זה יקרה - אנחנו נתקעים עם כל הסחורות, הפרדסים שלנו מלאים. אני חושב שהפתרון לכל השאלות האלו זה שולחן אדום בין המגזר העסקי לממשלה ולהסתדרות".
אתה אומר שאם יהיה סגר, יכול להיות שישראל צריכה לחשוב אפילו על מצב שבו צה"ל נרתם לנושא החקלאות?
"זה לא תסריט הזוי, יכול להיות שנגיע לרגע הזה. אף אחד מאיתנו עוד לא יודע איך תתפתח המגפה בהיבט הבריאותי, וכולם צריכים להיערך. הדרך להיערך לזה היא שיתוף פעולה, מה שהיה תמיד בין המגזר העסקי.
"אני אתן לך דוגמא, הקבלנים היו מעסיקים שבעים אלף עובדים מענף הבנייה ברשות הפלסטינית, תחשוב שביום אחד הם לא מגיעים אנחנו עוצרים את כל הבינוי במדינת ישראל. החקלאים מחזיקים 5,000 עובדים פנויים ועוד 11 אלף עונתיים. מחר בבוקר הם לא מגיעים לעבודות הקטיף. אז אוקיי, ניקח גדוד או אוגדה, יכול להיות שזה יהיה הפתרון".
לדבריו, המשבר הבריאותי והכלכלי מתפתח גם לכיוון משבר תזונתי, ולטענתו "אנחנו וגם תעשיית המזון וגם החקלאים נעשה כל מאמץ למנוע זאת, אבל אי אפשר לעשות את זה לבד".