הבורסה נעלה את היום (שני) במגמה חיובית בהובלת מניות הבנייה, לאחר ההודעה על החלטת בנק ישראל לבטל את מגבלת הפריים בריבית על משכנתאות. מדד ת"א 35 התחזק ב-0.4%, ת"א 125 עלה ב-0.8% ות"א בנקים נחלש ב-0.4%.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדד ת"א בנייה זינק ב-6.3% בהובלת אפריקה מגורים שנסקה ב-15.1%. עוד במדד - אאורה קפצה ב-15%, אזורים עלתה ב-13.2%, דמרי ב-12.9%, פרשקובסקי הוסיפה 9%, אלמוגים עלתה ב-7.5%, קבוצת אשטרום התחזקה ב-7.4%, חנן מור וישראל קנדה עלו ב-6.9%, קרדן נדל"ן הוסיפה 6.8%, שיכון ובינוי התחזקה ב-2.7%.
2 צפייה בגלריה
  הבורסה בת"א
  הבורסה בת"א
הבורסה בת"א
(צילום: shutterstock)
דלק רכב קפצה ב-8.2% וריכזה את המחזור הגבוה בבורסה - יותר מ-111 מיליון שקל, לעומת מחזור יומי ממוצע של 4.5 מיליון שקל במניה זו בחודש האחרון.
הפיקוח על הבנקים העביר היום (שני) למערכת הבנקאית טיוטת חוזר, על פיה הוחלט לבטל את הגבלת שיעור רכיב ריבית הפריים בתמהיל המשכנתה, ולהסתפק בהגבלת הריבית המשתנה הקובעת כי לפחות שליש מסך המשכנתא יינתן בריבית קבועה, ושני השלישים הנותרים ייבחרו ע"י הלווים ללא כל הגבלה. המשמעות: ניתן יהיה ליטול שני שליש מהלוואת המשכנתה צמודה לריבית הפריים. לפי ההערכות, מדובר בחיסכון של מאות שקלים בחודש למשק בית בתשלומי המשכנתה, אך מנגד מדובר בסיכון גבוה יותר ללווים.
2 צפייה בגלריה
פרופ' אמיר ירון
פרופ' אמיר ירון
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מדובר בצעד דרמטי בשוק הנדל"ן, שהיה קפוא חלקית בתקופת הקורונה וכעת החלטת בנק ישראל תגרום לירידה בעלות המשכנתאות, כל עוד הריבית במשק תהיה נמוכה מאד, ולגידול בביקושים.