הדולר חצה היום (ו') את רף 3.30 השקלים והאירו עבר כבר אתמול את רף ארבעה השקלים. זאת כאשר ברקע זעזועים וירידות שערים חדות בבורסות העולם וחשש מחידוש האינפלציה בעולם ובישראל אחר תקופה ארוכה.

שער הדולר היה היום בצהרים, לאחר עלייה ב-0.8%, 3.3070 שקל והאירו נסחר בשברירי אחוז מעל לארבעה שקלים.
1 צפייה בגלריה
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
דולר שקל
(צילום: Shutterstock)
להיחלשות השקל סיבות אחדות ובהן התערבות מתמשכת של בנק ישראל בשוק מטבע החוץ, גם השבוע, אף שרכש סכומי דולרים נמוכים יחסית. כמו כן, משפיעה חוסר היציבות הפוליטית בישראל, כאשר קיים חשש - לפי הסקרים - שלא ניתן יהיה להקים ממשלה ושוב ייגרר המשק למערכת בחירות נוספת, ללא תקציב מדינה מאושר.
העלייה בשערי המטבעות הזרים תואמת את מגמת בנק ישראל, כדי לסייע לייצוא הישראלי ולמנוע פיטורים ממפעלי תעשייה, כאשר התאחדות התעשיינים מברכת על התגברות מעורבות בנק ישראל בשוק מטבע החוץ.
לפני שבועות אחדים הודיע נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, כי בנק ישראל ירכוש השנה 30 מיליארד דולר ויתכן שגם יותר מכך. עצם ההכרזה גרמה לקפיצה בשער הדולר מהשפל של 3.1130 שקל ועד לסביבות 3.30 שקל בימים האחרונים. עלייה בשערי המטבעות מסייעת ליצואנים לקבל יותר בשקלים על כל דולר של יצוא. לעומת זאת עליית שערי המטבעות הזרים מייקרת את הנסיעות לחו"ל, אולם בתקופה הנוכחית ממילא מספר הטסים לחו"ל זעום בשל ההגבלות על התעופה בנתב"ג.
בראשית השבוע צפויה הצפה של דולרים בשוק בשל מכירות של היצואנים והמרת הדולרים בשקלים ובעיקר בענף ההייטק כדי לשלם את המשכורות לעובדים בשקלים.