על רקע מחסור בביונד מיט: זוגלובק תחל למכור מחר (ד') תחליף בשר בשם וונדרס אוף נייצ'ר (Wonders of Nature), שאמור לדמות באכילתו טעם ומרקם של בשר, בדומה למוצרי ביונד מיט ומוצרי מותגים כמו סנסשיונל של נסטלה שנמכר בארץ ואימפוסיבל מיט שלא נמכר בארץ. מדובר בסטארט אפ בבעלות אלי זוגלובק, הבעלים והיו"ר של חברת זוגלובק ורונית דוידוביץ.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו ברשתות השיווק לא ניתן למצוא המבורגרים של ביונד מיט. בחלקן יש עדיין בשר טחון. בחברת קאיה היבואנית של ביונד מיט (שמופצת על ידי דיפלומט), מסרו ל-ynet כי המוצרים חסרים כבר חודשיים בארץ. "לצערנו קיים מחסור בביונד. הצפי להגעה: אמצע עד סוף פברואר. הייצור עבר לאירופה וזה גרם לעומס", כך נמסר.
2 צפייה בגלריה
תחליפי בשר של זוגלובק
תחליפי בשר של זוגלובק
מתחרה לביונד מיט: תחליפי בשר של זוגלובק
(צילום: יח"צ)

אין בשורת מחיר, יש חמאת קקאו

בניגוד לביונד שלא מוכרת בארץ את מלוא מגוון המוצרים שלה וסובלת כאמור מחוסרים, זוגלובק תמכור ארבעה מוצרים: המבורגר, בשר טחון, נקניקיות צ'וריסו וקבב. למרות התחרות, לא תהיה פה בשורת מחיר: המחירים יהיו דומים למחירי ביונד בארץ - 34.90 שקל. עם זאת, מדובר במחיר נמוך לעומת צ'וריסוס של ריינבו למשל, שנמכרות ב-50 שקל לארבע יחידות. בנוסף, בזוגלובק מבטיחים מבצעים.
המיזם של זוגלובק לא קשור למותג זוגלו של החברה, שמתחרה בטבעול. מוונדרס נמסר כי המוצרים יוצאים לשוק אחרי הליך פיתוח של 3 שנים, וכי מדובר בתחליף בשר שמבוסס על חלבוני סויה ואפונה, וכולל גם חמאת קקאו, חרוב, סלק, ליקופן עגבנייה וסיבים תזונתיים.
המוצרים מיוצרים בישראל, אך מיועדים גם לייצור במפעל שבבעלות זוגלובק בקונטיקט ארה"ב, כך שתוך שנה יימכרו בשוק האמריקאי תוך התאמה לטעם המקומי. בישראל הם מתאימים לרפורמת ליצמן, כלומר לא יכילו סימונים אדומים של שומן רווי ונתרן. בארה"ב יהיה בהם יותר שומן. אלי זוגלובק הקים את המפעל לפני כ-15 שנה במסגרת חברת FOODTECH INTERNATIONAL שהתמחתה בייצור ושיווק תחליפי חלב. הוא מכר אותה לנסטלה שכשלה בניסיון למכור אז תחליפי בשר לאמריקנים. המפעל נותר בבעלותו. נסטלה מוכרת כיום בארץ באמצעות אסם את תחליף הבשר סנסשיונל שמיוצר בצ'כיה.
לפי אלי זוגלובק, שוק הבשר העולמי מוערך בהיקף מכירות של 1.4 טריליון דולר בשנה. לפי הערכת מומחים, תוך פחות מעשור תחליפי הבשר יהוו 10% מכלל שוק הבשר בעולם. "יש פה פוטנציאל אדיר של 140 מיליארד דולר ואנחנו רוצים להיות חלק מזה. גם אם לא נהיה מהגדולים, יש פה שוק ענק", הוא מסביר.
וונדרס תפנה לטבעונים (5% מהישראלים), אבל גם לצמחונים, שוחרים בריאות, מגוונים, ומפחיתי בשר (Flexitarians), קהל צעיר שמוכן להתנסות בחדשנויות ושומרי כשרות.
2 צפייה בגלריה
התמונה של המבורגר טבעוני
התמונה של המבורגר טבעוני
מומחים מעריכים שתוך פחות מעשור תחליפי הבשר יהוו 10% מכלל שוק הבשר בעולם
(צילום: Shutterstock)

איך הטעם והערכים התזונתיים?

האם יש פה תחליף בשר לקרניבורים? המוצרים טעימים, אבל עבור אוכלי בשר: לא מדובר בתחליף. טעמם לא זהה לבשר ולא מחליף בשר. הבשר הטחון נייטרלי בטעמו. הקבב עסיסי אך לא דומה לקבב בשרי, ההמבורגר דק יחסית ולא מצליח להתחרות בעסיסיותו בביונד מיט. נקניקיות הצ'וריסוס עסיסיות ודומות למקור הבשרי, אך יש להן שמץ של טעם לוואי.
האם זאת בשורה לטבעונים מבחינת ערכים תזונתיים? מדובר במוצרים עתירי חלבון עם רכיבים טבעיים בעיקר, אך בכל זאת במוצרים מעובדים. בנוסף, בחלקם יש כמות רבה מדי של פחמימות בהשוואה למקור הבשרי. כל המוצרים, למעט בשר טחון יימכרו במשקל 226 גרם. בשר טחון נמכר באריזת 430 גרם. בכולם יש 398 מ"ג נתרן.
באריזת מיני קבב וונדרס יש שמונה קבבים. ב-100 גרם יש 227 קלוריות, 15 גרם שומן, 8 גרם פחמימות (בניגוד לקבב בשרי) ו-13 גרם חלבון.
אריזת נקניקיות צ'וריסו וונדרס, מכילה שש נקניקיות עם 13 גרם פחמימות (לא מעט למוצר "בשרי") ו-19 גרם שומן ל-3 נקניקיות. ל-100 גרם יש פה 252 קלוריות, 17 גרם שומן, 12 גרם פחמימות ו-11.5 גרם חלבון.
באריזת המבורגר וונדרס יש שתי קציצות, עם 16.4 גרם שומן להמבורגר. ב-100 גרם יש 227 קלוריות, 14.5 גרם שומן, 15 גרם חלבון (17 גרם להמבורגר) יש פה גם 8.5 גרם פחמימות לקציצה (7.5 גרם ל-100 גרם), כמות גדולה לעומת בשר.
בבשר טחון וונדרס יש 217 קלוריות, 13.5 גרם שומן, 7 גרם פחמימות ו-16 גרם חלבון. גם פה יש אחוז פחמימות גבוה לעומת בשר אמיתי.