הרפתנים הקימו קואופרטיב חלב חדש, "רפת ישראל". כך עולה ממסמכי הרישום שהגישו החודש לרשם האגודות. מאחורי ההתארגנות, שבעתיד אמורה להתחרות בתנובה ובשאר המחלבות, עומדים 7 ארגונים כלכליים אזוריים של הקיבוצים המייצגים רפתנים. רוב תפוקת החלב בישראל מקורה ברפתות הקיבוציות, ואל הארגונים יצטרפו גם רפתנים ממושבים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בראש ההתארגנות עומד גרנות, הארגון המחזיק ברוב מניות תנובה בקרב הקיבוצים. המודל לקוח מקואופרטיבים דומים בארה"ב ובניו-זילנד. מטרת הקואופרטיב, שיקום אם האוצר יצליח לבטל את התכנון במשק החלב, היא ליצור משק חלב מתוכנן שבו יוכלו הרפתנים לתאם ביניהם כמויות ייצור, מחירים, רכש משותף של תשומות ועוד.
1 צפייה בגלריה
חלב תנובה חלב מועשר
חלב תנובה חלב מועשר
בקרוב תחרות? חלב תנובה
(צילום: מירב קריסטל)
בעוד חודש יפוג תוקפו של מתווה לוקר המסדיר את תכנון משק החלב. למרות שיחות בין משרד החקלאות, התומך בהמשך ההסדרה, ובין האוצר, השואף לבטלה, לא הושגו בינתיים הבנות.
הקואפרטיב, שעדיין קיים רק "על הנייר", יתאם ויתכנן בין חבריו כמויות ייצור ומחירים, יקים מתקן ייבוש לעודפי חלב, ירכוש מחלבה, ויאגד את הרפתנים לגוף אחד מול המחלבות.
בתוך כך, אתמול (רביעי) הודיע שר האוצר, ישראל כץ, כי ייבוא חמאה חופשי ללא מכס יוארך בשנתיים נוספות. כץ הסביר כי הצעד נועד למנוע מחסור בחמאה, ופתח מלחמת עולם מול משרד החקלאות, מועצת החלב והרפתנים.
כץ אמר כי "הייבוא ימנע מצבי מחסור שהתרחשו בעבר, ויאפשר תחרות באמצעות הגדלת מגוון האפשרויות העומדות בפני הצרכן". שר החקלאות, אלון שוסטר, אמר בתגובה: "אנחנו נגד ייבוא טיפש. זאת החלטה חסרת אחריות ופופוליסטית של כץ".
לדברי האוצר, הפיקוח על מחירי החמאה ישאר בתוקפו, אלא שכיום 60% מהחמאה המיובאת נמכרת במחירים גבוהים של 11 עד 14 שקל לאריזה של 200 גרם, לעומת 7.88 שקל שעולה חמאת תנובה בפיקוח. זאת מאחר שלמרות שפיקוח מחירי החמאה בתוקף, היבואים הצליחו לקבל אישור להחרגה של סוגי חמאות מיובאות, כדוגמת וליו של ויליפוד או פרזידנט, אשר נמצאות מחוץ לפיקוח. לכן, מבחינת טובת הצרכן, החלטתו של כץ אומנם מבטיחה שלא יהיה חוסר בחמאה, אולם גם נשלם מחיר גבוה בעשרות אחוזים עבור החמאה המיובאת.