הפתעה לטובה למשק ולקופת המדינה גם יחד: בחודש אוגוסט נרשמה עלייה של למעלה מ-10% בגביית מס ערך מוסף (מע"מ) מכל רכישות המוצרים והשירותים בארץ ביחס לחודשי אוגוסט בשלוש השנים האחרונות, וסך גביית המע"מ צפויה לעמוד על כ-7.7 מיליארד שקל - כך נודע ל-ynet. תוספת ההכנסה לקופת המדינה בחודש אחד בלבד: יותר מ-700 מיליון שקל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מס ערך מוסף בשיעור של 17% נגבה על כל הקניות והתשלומים על שירותים בישראל. עלייה בגבייה שלו מעידה על רכישות גדולות שביצעו תושבי ישראל לבדם, כאשר אין כלל תיירות מחו"ל לארץ. יצוין שכאשר מגיעים תיירים לארץ הם משלמים מס ערך מוסף, אך זכאים לקבל החזר על מס זה עם צאתם. בקניות באוגוסט השנה השתתפו במצב הנוכחי כמעט רק אזרחי ישראל, כאשר בניגוד לתקופות הקיץ בשנים האחרונות - כשני מיליון ישראלים שבדרך כלל נוסעים לחו"ל - נשארו בארץ.
3 צפייה בגלריה
(צילום: שמיר אלבז)
ל-ynet נודע כי העלייה הגדולה בגביית מס ערך מוסף, בשיעור מוערך של יותר מ-10%, באה לצד התאוששות בגביית כל המיסים בחודשים האחרונים, עם תחילת ההתאוששות במשק, לאחר הסגר שהיה כמעט מוחלט בחודשים מרץ ואפריל השנה. עם זאת גביית מס ערך מוסף בחודש אוגוסט היא חריגה, כאשר בחודשים הקודמים עדיין נגבה פחות מע"מ מאשר בחודשים המקבילים בשנים הקודמות.
גביית מס ערך מוסף בחודש אוגוסט בשלוש השנים האחרונות הייתה כמעט זהה וגבוהה באופן יחסי, זאת כאשר הצריכה הפרטית הובילה את הצמיחה במשק בשלוש השנים האחרונות.
באוגוסט 2017 הסתכמה כל גביית המיסים ב-27.7 מיליארד שקל. גביית המיסים הישירים – מס הכנסה, מיסי נדל"ן והמיסים על שוק ההון – הסתכמה ב-16.5 מיליארד שקל, גביית המיסים העקיפים – מכסים, מיסי קניה – הסתכמה ב-10.6 מיליארד שקל, מתוך זה מס ערך מוסף 7.0 מיליארד שקל - וגביית אגרות המדינה הסתכמה ב-4.9 מיליארד שקל.
באוגוסט 2018 הסתכמה כל גביית המיסים ב-24.4 מיליארד שקל. גביית המיסים הישירים – מס הכנסה ומיסי נדל"ן – הסתכמה ב-12.9 מיליארד שקל, גביית המיסים העקיפים – מכסים ומיסי קניה - הייתה 10.9 מיליארד שקל, מתוך זה 7.2 מיליארד שקל במס ערך מוסף, וגביית אגרות המדינה הסתכמה ב-4.6 מיליארד שקל.
באוגוסט 2019 הסתכמה כל גביית המיסים ב-24.5 מיליארד שקל. 13.7 מיליארד שקל הייתה גביית המיסים הישירים, 10.2 מיליארד שקל ניגבו כמיסים עקיפים, מתוך זה 6.8 מיליארד שקל מס ערך מוסף, ורק 600 מיליון שקל ניגבו במסגרת אגרות המדינה.
3 צפייה בגלריה
ערן יעקב
ערן יעקב
מנהל רשות המיסים ערן יעקב
(צילום: עמית שעל)
רשות המסים צפויה לפרסם כבר בראשית השבוע הקרוב את הנתונים הרשמיים של גביית המיסים בחודש אוגוסט, לצד נתוני הגירעון הגדול בקופת המדינה – הנובעים בעיקר מהוצאות הממשלה הגדולות בגין משבר הקורונה ותשלומי המענקים "לכל אזרח" בחודש אוגוסט - שהפעם נתוני גביית המיסים צפויים למתן אותו.