יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ יעקב מרגי, הודיע כי הצעת חוק התעופה של ח"כ אחמד טיבי לא תקודם עד אשר יתבצע הסדר בין אל על לאוצר. מדובר בחוק שאמור לקבוע את פרק הזמן שבו חייבת חברת תעופה להחזיר לנוסעים את מחיר כרטיס הטיסה ששילמו, לטיסה שלא בוצעה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הצעת החוק החדש קובעת כי ההחזר יתבצע בתוך 90 יום (במקום 21 יום) מביטול הטיסה. פרושו שאל על, שחייבת ללקוחותיה כמיליארד שקל עבור כרטיסים שלא מימשו, היתה צריכה להחזיר כבר בקרוב כסף ללקוחות, בעוד שמצבה של החברה קרוב לחדלות פירעון ואין כסף בקופתה.
2 צפייה בגלריה
מטוס של אל על
מטוס של אל על
מטוס של אל על
(צילום: Shutterstock)
בדיון בוועדה הוחלט כי החוק יוכן לקריאה שנייה ושלישית, אך כאמור לא יקודם עד שיימצא פתרון לאל על. מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין, אמר כי "95% מכוח האדם שלנו בחל"ת. נגמר לנו הכסף. נסכם מתווה עם האוצר בימים הקרובים. צריכים שניים לטנגו ואנחנו צריכים את האוצר".
כאמור, החוק כיום מחייב להחזיר את מחיר הכרטיס בתוך 21 יום, אך בגלל המשבר העמוק בענף התעופה והעובדה כי קופתיהן של חברות התעופה ריקות, החוק אינו נאכף. כאשר החוק יעבור, הוא יהיה בתוקף מחודש מרץ ועד סוף אוגוסט.

בינתיים באל על: המשבר מחריף

הנהלת אל על השביתה את השבוע את החברה והפסיקה גם את שארית טיסותיה. היום אמור הדירקטוריון להצביע על המתווה, הנכון בעיניו לסיוע לאל על, כשבפניו שתי חלופות, הראשונה היא הלוואה מבנק דיסקונט בגובה 400 מיליון דולר, ובערבות מדינה 82.5% והזרמת הון בעלים 150 מיליון שקל, שמותנת בהסכמת בלעי המניות בכנפיים - חברת האם של אל על.
המתווה השני, כוללהלוואה בגובה 250 מיליון דולר בערבות מדינה של 75% והנפקת זכויות לציבור בגובה 150 מיליון דולר, שהמדינה התחייבה לרכוש את כולה ולהעביר את השליטה (61%) לידיה, אחרי שהיא מחזיקה במניית זהב באל על, ותמנה נאמן מטעמה לחברה שמטרתו תהיה להכינה אותה למכירה למשקיע.
2 צפייה בגלריה
בכוונת המדינה למכור את החברה תוך זמן קצר. רה"מ נתניהו ושרת התחבורה, מירי רגב
בכוונת המדינה למכור את החברה תוך זמן קצר. רה"מ נתניהו ושרת התחבורה, מירי רגב
בכוונת המדינה למכור את החברה תוך זמן קצר. רה"מ נתניהו ושרת התחבורה, מירי רגב
(צילום: גיל יוחנן)
אתמול נפגשו בנושא ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושרת התחבורה, מירי רגב, ובעקבות כך עולה כי בכוונת המדינה להחזיק את מניות אל על על ידי חברה ממשלתית ותוך פרק זמן קצר למכור אותה.
גורמים במשרד התחבורה אומרים כי ישנה רשימה של משקיעים, ביניהם אוליגרכים רוסים עם אזרחות ישראלית, ומשקיעים ישראלים, כולל אחד המיוצג על ידי משרד רו"ח עמינח, אך מעוניין לרכוש את השליטה בחברה ישירות מידי בעליה - משפחת בורוביץ, טרם מתווה האוצר. כרגע הסיכוי למתווה שהציע אינו גדול. גורם המעורב בנושא אמר כי "המשקיעים מריחים דם ועטים על אל על".
יש לציין כי בשל הגל השני של הקורונה, התחזיות הפסימיות להתאוששות התעופה האזרחית העולמית הן ב-2022.