ההפסדים באל על מעמיקים: החברה רשמה הפסד נקי בסך 140 מיליון דולר ברבעון ראשון של 2020 לעומת הפסד של 55 מיליון דולר ברבעון מקביל אשתקד - כך עולה מדו"חותיה המתפרסמים היום (ג'). ההכנסות ברבעון ראשון, שאל על טסה בחלקו, ירדו ב-25% והסתכמו ב-321 מיליון דולר לעומת 429 מיליון דולר ברבעון ראשון אשתקד .
מהדו"חות עולה כי בחודש מרץ, עם תחילת הסגר והפסקת התעופה, נרשמה ירידה של 60% במספר המושבים שנמכרו, בעוד שבחודשיים שקדמו לו נרשמה עלייה במספר המושבים שנמכרו בשיעור של 5% לעומת תקופה מקבילה אשתקד. במספר הנוסעים נרשם גידול של 3% בינואר ובפברואר ואילו במרץ נרשמה ירידה של 65%.
מטוס של אל עלמטוס של אל על
מטוס של אל על
(צילום: Shutterstock)
ירידת מחיר הדלק ב-23% בגלל הפסקת התעופה העולמית וירידה בביקושים, חסכה לאל על 14 מיליון דולר. מאידך בגלל עסקאות גידור על הדלק נרשם הפסד בסך 56 מיליון דולר. החברה מציינת כי למרות שסיימה את שנת 2019 עם יתרת מזומנים בקופתה בסך 264 מיליון דולר, סכום שיא בתולדות אל על.
הפסקת הטיסות ואובדן ההכנסות ממכירת כרטיסים, הביאו את החברה למצוקת נזילות קשה - בסוף מרץ נותרו בקופתה 132 מיליון דולר בלבד והתחייבות של מיליארד שקל ללקוחות שרכשו טיסות וביטלו. כיום מועסקים 500 עובדים בלבד בחברה, מהם 110 טייסים.
מוקדם יותר היום התברר כי טייסי אל על אינם ממתכוונים לאייש את טיסות המטען המתוכננות למחר. אם הטיסות יבוטלו בגלל חוסר איוש הם יוצאו לחל"ת. הנהלת אל על הודיעה לאחרונה כי לא תפעיל טיסות עד לסוף יולי, ועד אז 5,500 עובדיה יישארו בחל"ת. כמו כן הצליחה החברה לדחות תשלומים עבור חלק ממטוסיה החכורים ומימשה, במהלך הרבעון, מספר נכסים: מכירת חלקה בחברת מימן תמורת 15.4 מיליון דולר ומכירת 9 מנועים ברווח של 11.5 מיליון דולר.
דירקטוריון אל על נמצא בדקה ה-90 לפני הכרעה לגבי תוכנית הסיוע המועדפת מתוך שני מתווים: הלוואה בערבות מדינה בסך 400 מיליון דולר והזרמת הון בעלים בסך 150 מיליון שקל או הנפקה בסך 150 מיליון דולר שהמדינה התחייבה לרכוש ובכך תעבור השליטה לידיה, בנוסף להלוואה בערבות מדינה בסך 250 מיליון דולר. תנאי מקדים לשני המתווים הוא הסכמי עבודה חדשים שאמורה אל על לחתום מול ארבעת הוועדים שלה, הליך שכעת תקוע.