פתאל מצטמצמת: חברת פתאל החזקות, הנסחרת בבורסה בתל אביב ומחזיקה, מנהלת ומתפעלת בתי מלון בישראל ובאירופה, תוציא אלפי עובדים בבתי המלון השונים שברשותה לחופשה ללא תשלום (חל"ת), ותצמצם למינימום הנדרש את העובדים בבתי המלון שעדיין פעילים. כך נודע לכלכליסט.
החל"ת תימשך עד לחזרת מלונות החברה לפעילות מלאה, שמועדה לעת זו אינה ידועה. ההערכות הן כי מדובר בכ-20% מכלל עובדי המלונאות הנאלצים לצאת לעת זו לחל"ת. פתאל העסיקה כ-5,600 עובדים בישראל נכון לסוף 2018 וכ-12 אלף עובדים נוספים בחו"ל.
1 צפייה בגלריה
מלון של פתאל באילת
מלון של פתאל באילת
מלון של פתאל באילת
פתאל וחברות המלונות המחזיקות פעילות בישראל ממתינות להודעת ראש הממשלה הערב (שבת) לגבי אפשרות צמצום פעילות המשק או השבתתו, ובהתאם לכך יקיימו דיונים בבוקר שלמחרת לגבי אפשרות הוצאת עובדים נוספים לחל"ת. אמיר חייק, נשיא התאחדות המלונות, אמר ל"כלכליסט", כי מתוך כ-50 אלף עובדי הענף בישראל, הוא צופה כי כ-40 אלף יפוטרו או ייצאו לחל"ת בעקבות השבתת המשק והטלת הסגרים שונים.
גורם בשוק ההון אמר לכלכליסט כי "לא ברור מה יעשו ה-10 אלף עובדים הנותרים בבתי המלון הריקים אם תהיה השבתה מוחלטת של המשק והסגר. חברות הפעילות באירופה מקבלות תמיכה מהממשלות שם, ומלבד איטליה אף מדינה לא הטילה הסגר. ממשלת גרמניה, לדוגמא, משלמת חלק מימי החל"ת של העובדים ומאפשרת יציאה לחל"ת גם לתקופה של מספר ימים. אבל בישראל לא הוחלט על סבסוד או תמיכה כלשהי. בנוסף, אם רוצים להוציא את העובדים לחל"ת חייבים להוציאם לחודש לפחות - דבר המקשה מאוד על ההחלטה, כי פסח כבר בפתח ואם תתאפשר פעילות בזמן החג, המלונות יהיו בבעיה ללא העובדים".

צפי לירידה בהכנסות

לפני שישה ימים החברה דיווחה כי היא צופה ירידה של כ-10% בהכנסותיה לרבעון הראשון של 2020 בהשוואה לרבעון הראשון של 2019, דבר שיגרום לירידה של כ-50 מיליון שקל ב-EBITDA.
החברה ציינה אז כי בשל הצפי לירידה היא מבצעת, בין היתר, כמה פעולות כדי להתאים את הוצאותיה להכנסות הצפויות, ובהן דחיית השלמת בתי המלון שנמצאים על ידה בבנייה; צמצום ודחיית רכישות חדשות; עצירת פעילויות הדרכה ורווחה לעובדים; צמצום היקף שעות עבודה ואיחוד משרות; צמצום פרויקטים של קרן לחידוש ציוד; קבלת הנחות מספקים ונותני שירותים; איחוד בתי מלון סמוכים; צמצום מלאים; והפעלת מדיניות מכירות אגרסיבית לקהלי יעד שונים.
מניית פתאל, הנסחרת בבורסה בתל אביב בשווי של 2.36 מיליארד שקל, סיימה את יום המסחר האחרון בירידה של 22.1%; המניה הניבה תשואה שלילית של 61.4% מתחילת החודש ושל מינוס 70.9% מתחילת השנה. ב-17 בפברואר השנה החברה סיפקה הערכה ראשונית לפיה היא צופה ירידה לא מהותית בהכנסותיה בישראל ובאירופה, שתיגרם בעיקר בשל ביטול הזמנות קיימות בשילוב עם ירידה מסוימת בהזמנות עתידיות, שייחסה לאירוע נגיף הקורונה.
פתאל פתחה את פברואר 2020 עם הודעה של פתאל אירופה שבבעלותה, על רכישת ארבעה נכסים באירופה תמורת 76 מיליון יורו. הרכישה הזו מצטרפת לרכישת מלון פלטין בתל אביב תומרת 150 מיליון שקל (כ-39 מיליון יורו), שהתבצעה בחודש קודם לכן, ומעמידה את היקף הרכישות של רשת המלונאות מתחילת 2020 בקו אחד כמעט עם כלל רכישותיה ב-2019 כולה - שהסתכמו ב־125 מיליון אירו.
עת דיווח הרכישה בפברואר, שווי פתאל עמד על 7.3 מיליארד שקל, ובתוך חודש ו-11 ימים היא מחקה 4.94 מיליארד שקל משוויה. החברה דיווחה אז כי בכוונתה להשקיע 22 מיליון יורו בנכס שקנתה בפורטוגל כדי להפוך אותו למלון חמישה כוכבים בן 132 חדרים. וכי היא מתכוונת להסב נכס בליברפול בריטניה, שנרכש מכונס נכסים בתמורה ל-7.2 מיליון יורו, למלון בן 210 חדרים. פתאל הודיעה לאחרונה כי היא דוחה רכישת והשבחת בתי המלון השונים.
פתאל היא החברה היחידה מבין חברות המלונאות הגדולות שדיווחה לבורסה על אומדן הפגיעה ופירטה צעדים קונקרטיים לפעילותה לצמצמה. לפתאל החזקות כ־225 בתי מלון פעילים ובשלבים שונים של הקמה בארץ וב-19 מדינות נוספות, ובהם כ-43 אלף חדרים. 93 מבתי המלון הם בבעלות פתאל, 122 מהם שכורים, וב-10 מהם היא משמשת כמנהלת.