האם מחירי הבשר בישראל צפויים לעלות? פולין, היצואנית הגדולה ביותר של בשר כשר באירופה ומי שאחראית לכ-40%-50% משוק הבשר הטרי בישראל, אישרה בפרלמנט חוק האוסר על שחיטה דתית של בעלי חיים למטרות יצוא. אם החוק יעבור גם בסנאט, צפויה הפסקה עתידית של יצוא בשר כשר לישראל ולקהילות יהודיות באירופה. הבשורה המעודדת: גם אם החוק הפולני ייכנס לתוקפו, התהליך יארך עוד כשנה ובינתיים לא צפוי מחסור בבשר טרי או שינוי במחירים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
את החוק יזם מנהיג מפלגת השלטון ("חוק וצדק") בפולין, ירוסלב קצ'ינסקי, שגיבש טיוטת חוק לריסון השחיטה הדתית במדינה. פולין מייצאת 70 אלף טון בחודש בשר כשר ובשר חלאל (שחיטה מוסלמית), בעיקר לטורקיה, ישראל ומדינות נוספות באירופה. הפסקת יצוא לישראל צפויה להביא לייקור במחירי הבשר בארץ. באחת מרשתות השיווק היה מי שהעריך אתמול כי עלולה להיות התייקרות חדה של "עד 50%", אבל גם אם מדובר במספר מוגזם עדיין מדובר בצעד שעלול לייקר את המחיר לצרכן.
4 צפייה בגלריה
שוק הבשר בישראל נסמך ברובו על בשר טרי מפולין
שוק הבשר בישראל נסמך ברובו על בשר טרי מפולין
שוק הבשר בישראל נסמך ברובו על בשר טרי מפולין
(צילום: רויטרס)
מנכ"ל משרד החקלאות, נחום איצקוביץ', כינס אתמול (שני) את בכירי משרדו כדי לדון בהשלכות החוק הפולני החדש, כשהחשש מלבד ייקור הבשר הטרי בישראל הוא שהמגמה תתרחב לעוד ארצות באירופה, ובכך יצומצמו עוד יותר מקורות יבוא הבשר לישראל. איצקוביץ' הקים צוות ייעודי לבחינת הנושא והורה לבדוק משפטית אם החוק הפולני סותר את הסכמי הסחר החופשי שיש לישראל עם פולין ועם האיחוד האירופי.
"במקביל יפנה המשרד לשגריר הפולני בארץ ולשר החקלאות הפולני בניסיון לשנות את הגזרה. איצקוביץ': "השחיטה הכשרה נתפסת על ידי גורמים באיחוד האירופי כפוגעת ברווחת בעלי החיים. יבוא בשר טרי לישראל מתבצע גם מדרום אמריקה, אבל אם רמת התחלואה הגבוהה בקורונה שם תימשך, שוחטים מישראל לא יטוסו לשם. יש גם אפשרות לבצע יבוא של בשר טרי כשר מארה"ב אבל זה מחייב שינוע בהטסה והמחיר יהיה גבוה. בישראל בשר טרי מהווה 80% מתצרוכת הבשר, ולכן הנושא חשוב לנו".

היתרונות של פולין: קרבה גיאוגרפית, מחיר נמוך יחסית

יבוא הבשר מפולין, שהחל ב-2015, גרם בשנים האחרונות להוזלה ממוצעת של כ-15% במחיר הבשר הטרי בארץ. הבשר הפולני זול יותר בין היתר בגלל הקרבה הגיאוגרפית, מאחר שמחיר ההובלה מפולין נמוך לעומת יבוא מדרום אמריקה וארה"ב. דודי עזרא, היבואן הגדול ביותר בישראל של בשר ("נטו") אמר אתמול כי "מחירי הבשר לא יעלו. אני מתחרה בבשר הפולני ואני אומר שאין מחסור בבשר ולכן לא יעלה המחיר".
"קיבלתי מאות שיחות בצאת החג אבל עדיין לא קרה כלום", מנסה להרגיע ארז קורנפלד הבעלים של רד מיט ואדום יבוא, חברות ליבוא בשר טרי מפולין ודרום אמריקה. קורנפלד עובד מול מפעל "סוקולוב" בפולין שמספק את הבשר הפולני לישראל. לדבריו, "גם אם החוק יעבור, יש לפחות 12 חודשים עד שהוא ייכנס לתוקף, כך שגם לפסח וגם לראש השנה הבאים יהיה בשר מפולין. זה לא ישפיע דרמטית על המחיר לצרכן. סיימנו עכשיו את עונת השחיטה בפולין. לא צפוי מחסור בבשר טרי, יש כמויות מספיקות ואין סיבה לעליית מחיר. בכל מקרה אין צורך להתחיל לאגור בשר".
לדבריו, "אנחנו מייבאים בשר טרי מפולין ליינות ביתן, יוחננוף ורמי לוי. להבדיל מארגנטינה או ארה"ב, שיטת הגידול בפולין שונה: כל משפחה מגדלת 7-8 עגלים. לכן החוק הזה ישפיע על כמות חקלאים עצומה. אנחנו מייבאים מפולין כ-7,000 טון לשנה (הרשת מקבלת ממשרד הכלכלה את המכסה ליבוא בשר והחברה מבצעת - נ"ז). אנחנו מייבאים גם מארגנטינה, אבל הבשר הפולני הוריד מחירים משמעותית".
רמי לוי, הלקוח הגדול ביותר של הבשר הפולני, אמר ל"ידיעות אחרונות" ול-ynet: "אני מייבא מפולין כ-3,000 טון לשנה ומארגנטינה 1,000 טון. הבשר הפולני הוא באיכות מצוינת".
בארץ מייצרים רק 10% מצריכת הבשר ולכן חייבים לייבא באמצעות מכסות. מנתוני משרד החקלאות עולה כי הישראלי הממוצע צורך בשנה כ-18.1 ק"ג בשר בקר (טרי וקפוא) לנפש. בשנת 2019 הישראלים צרכו כ-164,000 טונות בשר, כש-14% מהכמות הם בשר שנשחט בישראל והשאר בשר מיובא.
לפי נתוני OECD, הצריכה המקומית של בשר בקר בישראל היא במקום הרביעי בעולם, כאשר בראש הרשימה עומדת ארגנטינה עם 38 ק"ג לנפש, במקום השני ארה"ב עם 26.3 ק"ג לנפש, ובמקום ה-3 ברזיל עם 25.2 ק"ג לנפש.
בשנים האחרונות החל יבוא של בשר טרי ומצונן ממדינות נוספות באירופה לישראל, כדוגמת פולין ואירלנד. הרפורמה השנייה היא הארכת חיי המדף של הבשר הטרי המצונן המאפשר יבוא ממדינות רחוקות. בעקבות הרפורמות האלו ניתן לראות ברשתות השיווק גידול בצריכת בשר טרי ואיכותי על חשבון בשר קפוא.
לדברי קורנפלד, "הפולנים צורכים מעט מאוד בקר, ובעיקר חזיר ועוף. הם מגדלים בקר בגלל מבנה המשקים שלהם, והם מייצאים אותו למדינות כמו ישראל וטורקיה. אנחנו קונים את החלק הקדמי של הבקר (בגלל כשרות - מ"ק). זה חלק שהוא פחות נדרש באירופה אז הם מאוד רוצים למכור לנו. הבשר הפולני מתאים לישראל. הוא מאוד רך ומקבל ציונים טובים במבחני טעימה. כל שנה מנסים לחוקק את החקיקה הזו, למרות שהוכחנו שלא מדובר בשחיטה שגורמת סבל לחיה יותר משחיטה לא יהודית. אבל יש שנה להיערך ויש הרבה מדינות שמספקות בקר לישראל ולא צפויה להיות בעיה באספקת בשר לישראל לצרכים שלנו. נשרוד גם בלעדיהם. השוק הישראלי יקבל מספיק בשר".
כאמור, החוק של קצ'ינסקי צריך עדיין לעבור אישור של הסנאט (הבית העליון), ולאחר מכן נדרשת חתימה של נשיא פולין אנדז'יי דודה. ההערכות הן שדודה, שנבחר לקדנציה שנייה בזכות הלובי החקלאי, ינסה להערים קשיים על אישור החוק. דודה הודיע כי יביא בחשבון את נושא הטיפול ההומני ורווחת בעלי החיים אך גם את רווחתם ואיכות חייהם של חקלאים פולנים. כן מתוכננת הפגנת ענק של כארבעים אלף חקלאים בפולין. עם זאת, ירוסלב קצ'ינסקי נחשב לאיש החזק בפולין, כך שיש סיכוי גבוה שהצעה תאושר בסופו של דבר.
לפני כשמונה שנים ניסתה פולין למנוע את השחיטה הכשרה בחקיקה, ואולם בתום שנתיים של מאבק משפטי קבע בית המשפט כי מדובר באיסור "בלתי חוקי שפוגע בחופש הדת". כעת טוענים במפלגת השלטון כי אמנם הותרה שחיטה כשרה, אבל לא צריך לאפשר שחיטה בכמויות גדולות ליצוא למקומות אחרים. הארגונים היהודיים באירופה מנהלים מגעים דיפלומטיים בניסיון לסכל את רוע הגזרה. במשרד החוץ אמרו בשם שגרירות ישראל בפולין שהם נמצאים בקשר עם כל הגורמים הרלוונטיים.
הרב שלום סטמבלר, שליח חב"ד בפולין, אמר כי "נושא השחיטה היהודית הוא נושא חשוב ואנחנו מאוד מודאגים, בפרט שזה קשה לנפש של היהודים ולכיס של הפולנים שמעסיקים בתעשייה אלפי עובדים".