בנק ישראל מתכנן בקרוב מאוד צעדים שייטיבו עם נוטלי הלוואות הדיור, לאחר שהצעד להכפלת שיעור הפריים לא הביא להוזלה ממשית במשכנתאות. כך התברר היום מדיון מיוחד בנושא שקיימו חברי הכנסת של ועדת הכלכלה, שהבהירו כי הם "מאוד לא מרוצים מהמתרחש כעת בתחום רמת הריביות בהלוואות לדיור, דווקא בעקבות ההיתר להכפיל את שיעור הצמדת ההלוואות לריבית הפריים".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת הבהירה סגנית המפקח על הבנקים בבנק ישראל, כי "בנק ישראל עומד על כך שנוטלי המשכנתאות ישלמו פחות ויש לנו צעדים בנושא הזה". מנהלת מחלקת התקשורת בבנק, גילתה כי בקרוב יודיע הבנק על צעדים חדשים שהוא מתכנן וינקוט בנושא. בכך, הבהירו למעשה נציגות בנק ישראל כי אם הבנקים ימשיכו להעלות את הריבית, הבנק צפוי להגיב בצעדים נוספים. יצוין כי לאחרונה נשמעו הערכות שבנק ישראל יורה, בין השאר, להפחית את עמלות הפירעון המוקדם על ממחזרי המשכנתאות.
2 צפייה בגלריה
משכנתא. אילוסטרציה
משכנתא. אילוסטרציה
משכנתא. אילוסטרציה
(צילום: Gettyimages)
הדיון בוועדת הכלכלה, בראשות ח"כ יעקב מרגי, כונס במיוחד לבקשת חברי הוועדה, כדי לבחון את השפעת ביטול מגבלת הפריים במשכנתאות וגלגול ההטבה לצרכן. היו"ר מרגי יזם את הדיון על רקע דיווחים כי הוראת בנק ישראל בעניין, שנכנסה לתוקף לפני כחודשיים, לא הובילה - בניגוד למטרת החלטת בנק ישראל - לכך שההטבה החדשה אכן תגיע ללווים.
במהלך הדיון, מתח היו"ר מרגי ביקורת על הבנקים ואמר כי "להתמודד עם הבנקים זה כמו מדעי המוח ולא ייתכן שהבנקים לא יתנו גם הם כתף בהתמודדות עם משבר הקורונה". סגנית המפקח על הבנקים, ריקי אליאס, ביקשה שיודגש כי "בנק ישראל עומד על כך שהלקוחות ישלמו פחות, ויש מספר צעדים שבכוונתו ליישם. גם הממונה על רשות התחרות, עו"ד מיכל הלפרין, הבהירה כי כל "הצעדים האפשריים מונחים על השולחן בעניין הזה".
ח"כ שלמה קרעי, שהיה מיוזמי הלוחצים על בנק ישראל בעת שיא משבר הקורונה להקל על נוטלי המשכנתאות, פנה ליו"ר בוועדה ואמר כי "הבנקים ראו כי טוב, וכי יש מגבלה שמאפשרת להם לגבות ריביות גבוהות ולכן לא רוצים להפסיק את זה". קרעי הוסיף כי לקוח שבוחר במסלול הפריים לוקח על עצמו את הסיכון והבנקים התעלמו מזה לחלוטין. "הריבית צריכה לשקף את הסיכון לבנק ולא את הכוח המונופוליסטי שיש בידי הבנקים".

בנק ישראל: "נחושים שהריבית תרד בצורה יותר משמעותית"

הממונה על רשות התחרות, עו"ד מיכל הלפרין, אמרה כי צריך לייצר מערכת שמנגישה את הצעות הבנקים בצורה שניתן יהיה לבצע בניהן השוואה אמתית, כזו שתגביר תחרות. "צריך לייצר מוצרי סל פשוטים, שהלקוח יוכל להבין מה החלופות שלו. זה צעד חיוני לתחרות בין הבנקים".

סגנית המפקח על הבנקים, ריקי אליאס, ביקשה להדגיש כי בנק ישראל סבר שזה מהלך נכון ומוצדק, כדי שעלות המשכנתא תהייה מצומצמת יותר. "אנחנו עומדים על כך שההטבה תגולגל ללקוח. הבנק התחיל לקבל מידע ברמת ההלוואה הבודדת, וצריך לתת זמן לתהליך להבשיל". אליאס הבהירה: "אנחנו נחושים שהתהליך מתקדם והריבית תרד בצורה יותר משמעותית ויש לנו כלים כדי לוודא את זה". היו"ר מרגי הגיב: "לא ייתכן שהבנקים לא יתנו כתף".
מנכ"ל איגוד הבנקים, איתן מדמון, אמר מנגד כי למרות שהמערכת הבנקאית מספקת 95% מהמשכנתאות עדיין יש תחרות.
מרגי: "אם הייתם במצב של 50% הדיון הזה לא היה מתקיים".
מדמון: "צריך לציין כי גם הסיכון לבנקים גדל ואי אפשר להתעלם ממנו".
ח"כ קרעי: "הבנקים יודעים לגדר את הסיכון הזה. משכנתא היא ההלוואה הכי בטוחה שיש. חסמתם את התחרות ומצופה מכם להפסיק את זה".
מרגי: "יש עוד שחקנים שמחכים ואם הבנקים ינצלו את כוחם בסוף תהיה חקיקה שתגביל אותם ותאפשר כניסת השחקנים החדשים".
מדמון: "מסלול הפריים הוא כמו העוף בשקל, הוא יותר הפסדי ואת זה קובעת רשות התחרות. כשאתה מגדיל את מרכיב הפריים אתה מגדיל את המרכיב ההפסדי".
2 צפייה בגלריה
יו"ר ועדת הכלכלה יעקב מרגי
יו"ר ועדת הכלכלה יעקב מרגי
"להתמודד עם הבנקים זה כמו מדעי המוח". יו"ר ועדת הכלכלה, יעקב מרגי
(צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
מנהלת מחלקת תקשורת, הסברה וקשרי קהילה בבנק ישראל, נורית פלתר איתן, אמרה כי בתום עבודה של מספר שבועות יודיע הבנק מה יהיו הצעדים שיבצע.
עו"ד הלפרין הוסיפה כי "גם אם לא בכל הבנקים היה אותו אירוע זה לא אומר שאין מקום להתערבות רשות התחרות. אנחנו עם שתי עיניים על האירוע ובעינינו בנק ישראל עשה צעד חשוב ופרו צרכני. כל הצעדים האפשריים מונחים על השולחן בהקשר הזה ועוד מוקדם להגיד מה אנחנו מתכוונים לעשות".
סגנית המפקח על הבנקים אליאס: "אנחנו עומדים על זה שהתשלום ללקוח יצטמצם ויש לנו מספר צעדים שבכוונתנו לקדם".
היו"ר מרגי: "הוועדה מברכת על העמדה החד משמעית של בנק ישראל. אני מבקש מהבנק לגבש דו"ח מסכם שיאפשר הוזלת משכנתאות". יו"ר הוועדה דרש לדווח לוועדה תוך חודש. בנוסף, הוא ביקש נייר עמדה של בנק ישראל באשר לצעדים שהוא מתכוון לנקוט וכן גם מרשות התחרות. היו"ר מרגי אף ציין כי הוועדה קוראת לפתח מנגנוני השוואת עלויות במשכנתאות בפרט ובשירותים הבנקאיים בכלל.
ברוך פיירשטיין, מהתאחדות יועצי המשכנתאות, אמר בעקבות הדיון: "בנק ישראל אינו טורח להגדיר שקיפות והשוואת עלויות, ומגביר את הריכוזיות עם צירוף לשכות האשראי למשחק"