זה יהיה השבוע המכריע לכלכלה בישראל בשנת 2021. אישור תקציב המדינה לשנת 2020 יתאפשר עד יום שלישי בחצות. אי אישורו יביא להפלת הממשלה, לבחירות ולתוצאה חסרת תקדים למשק הישראלי ולאזרחי המדינה: שנה וחצי לפחות ללא תקציב מאושר, עד שתוקם הממשלה הבאה, כאשר המדינה תפעל על סמך תקציב בלתי מעודכן לחלוטין שאושר במרץ 2018.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המשמעות של המצב שנוצר, בשל אי הגעה להסכמה בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לראש הממשלה החליפי, בני גנץ, והפרת ההסכם הקואליציוני על ידי הליכוד תהיה חמורה. מאז התקציב המאושר האחרון לשנת 2019 ועד לשנת 2021 גדלה אוכלוסיית המדינה בכ-4%, אולם מינואר תקציב כל משרדי הממשלה יהיה נמוך יותר מאשר אשתקד.
2 צפייה בגלריה
בני גנץ בנימין נתניהו
בני גנץ בנימין נתניהו
בני גנץ בנימין נתניהו
(צילום: אלעד מלכה, רויטרס)

ההבטחות שלא יקוימו

בסוף השבוע התריע החשב הכללי החדש במשרד האוצר, יהלי רוטנברג, שאי אישור תקציב המדינה יחייב קיצוצים משמעותיים ביותר בתקציבי כל משרדי הממשלה. התוצאה תהיה הרסנית: לא יהיו די כספים דווקא בכל הקשור לתחומי הרווחה, הבריאות והחינוך, שייחתכו במיליארדי שקלים דווקא בתקופת הקורונה.
קיצוץ במשרדים אלה עלול להביא לכך שהוסטלים לאנשים עם מוגבלות ייסגרו, נערות בסיכון יושלכו לרחוב, קצבאות הקשישים שעלו בשישה שקלים בלבד לפני שנתיים לא יועלו שוב, ההבטחה להעלאת קצבאות הנכים לא תקוים, לא יגויסו אלפי שוטרים, צוותי רפואה וסיעוד, מורים ועובדים סוציאליים (שהובטחו בהסכם עימם).
כמו כן, לא יוסיפו כ-3,000 מיטות בבתי החולים, לא תוקטן אלא תוגדל הצפיפות בכיתות (ודווקא בתקופת הקורונה) ולא ייבנו עוד מוסדות תומכים לאוכלוסייה החלשה. גם תנועות הנוער, שחסרות כבר 40 מיליון שקל בתקציבן משנת 2020, לא יזכו בעוד כספים ולדברי ראשיהן חלקן עלולות להיסגר.
לא זו אף זו, כל 40 הרפורמות שבחוק ההסדרים, חלקן חיוניות ביותר, יעוכבו בעוד חצי שנה לפחות. בין אלה גם רפורמה חשובה שתתיר להפוך עשרות אלפי משרדים ברחבי המדינה לדירות למרות שנבנו וגם נבנים כעת כמשרדים. הכרזת בחירות כעת לא תאפשר גם לבצע כ-50 פרויקטים חדשים מתוכננים של תשתיות בתחומי הכבישים, מסילות הברזל, הביוב, המים והחשמל.
בינתיים, יגדל גם הגירעון העצום בתקציב המדינה שיחייב את הממשלה ליטול עוד הלוואות ל-100-30 שנים (כבר ניטלה הלוואה ראשונה עד לשנת 2120), והדורות הבאים ייאלצו להצטמצם עוד ולשלם במסים ובקיצוץ שירותי הממשלה את החובות הגדלים והולכים.
גורם בכיר במשרד האוצר אמר לממון ול-ynet בסוף השבוע: "זה שהבחירות יעלו למשק שלושה מיליארד שקל, זה הכסף הקטן. מדובר פה בהקפאה של כל המשק לפחות לחצי שנה נוספת על שנת 2020 האבודה, ובנזקים של הרבה מיליארדים ושל דחייה ברפורמות שיארך זמן להתגבר עליהם".
תקציבי 2020 ו-2021 למעשה מוכנים לחלוטין באגף התקציבים באוצר וניתן להביא לאישורם כחוק עד ל-31 בדצמבר (אם הכנסת תדחה את המועד הנוכחי, 23 בדצמבר) ולחסוך ממדינת ישראל להתנהל ערב סגר שלישי אפשרי בגין העלייה בתחלואה תוך הקפאה מוחלטת של כל פעולות הממשלה לפחות עד חודשי הקיץ הבא.