שר האוצר, ישראל כץ, פנה הבוקר (חמישי) לראש הממשלה, בנימין נתניהו, בדרישה להעלות ביום ראשון הקרוב לאישור הממשלה את תקציב המדינה לשנת 2020, שהונח על ידו ב- 7.12.20 במזכירות הממשלה, ולהעבירו לאישור הכנסת עד 23.12.20 כפי שנקבע בחוק, ובכך למנוע בחירות מיותרות. עם זאת, לאחר בקשתו של כץ, בוטלה ישיבת הממשלה שתוכננה ליום ראשון ובמקומה יתקיים כינוס של קבינט הקורונה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במקביל, פנה השר כץ ליו"ר כחול לבן, בני גנץ, בבקשה לתמוך בהצעה ולהמשיך בהידברות על לוחות הזמנים לקידום תקציב לשנת 2021, יחד עם חוקי ההסדרים והרפורמות החשובות למשק שמוכנים להגשה, תוך הקפאת תמיכתו של גנץ בקידום החוק להקדמת הבחירות.
2 צפייה בגלריה
עמיר פרץ ,בנימין גנץ, בנימין נתניהו וישראל כץ
עמיר פרץ ,בנימין גנץ, בנימין נתניהו וישראל כץ
בנימין גנץ, בנימין נתניהו וישראל כץ
(צילום: אבי מועלם, קובי גדעון לע"מ)
"הימנעותך מתמיכה בתקציב וגרירת מדינת ישראל למערכת בחירות מיותרת, בשל ויכוחים פוליטיים, מהווה חוסר אחריות לאומית ופיגוע כלכלי ישיר באזרחי מדינת ישראל", טוען כץ.
"מדינת ישראל, אשר נמצאת על סף סגר שלישי ובראשיתו של מבצע החיסונים הלאומי, צריכה ממשלה יציבה וחזקה שעובדת למען אזרחי מדינת ישראל - תוך יציאה מהמשבר הבריאותי, הכלכלי והחברתי, ועל כולנו להתעלות ולמנוע מערכת בחירות יקרה ומזיקה".
יצוין, כי על פי ההסכם הקואליציוני היה על הליכוד ועל כחול לבן להביא לאישור הכנסת תקציב דו-שנתי לשנים 2020 ו-2021, אך הליכוד הפר את ההסכם.

בכיר באוצר: "להעביר תקציב עד יום שלישי? משימה בלתי אפשרית"

לצד זאת, לאחר שנקבע סופית כי "שעת האפס" לאישור התקציב תהיה בלילה שבין יום שלישי לרביעי הקרוב, גורם בכיר במשרד האוצר אמר אמש ל-ynet כי "יהיה קשה מאוד להספיק ולאשר את תקציב 2020 בימים המעטים שעוד נותרו. זאת למעשה משימה בלתי אפשרית אם המועד לא יידחה".
למעשה, הליך שנמשך כרגיל כחמישה חודשים, מאישור תקציב המדינה על ידי הממשלה בחודש יולי או אוגוסט ועד לאישורו הסופי בקריאה שלישית בכנסת בסוף חודש דצמבר, יצטרך להתבצע כעת בתוך חמישה ימים.

בהיעדר תקציב - לקראת קיצוץ רוחבי

במקביל, אתמול הודיע החשב הכללי באוצר, יהלי רוטנברג, כי תקציבי כל משרדי הממשלה יקוצצו ב-1 בינואר נוכח סיום שנת 2020 ללא תקציב. בחלק מהמשרדים הגדולים, כמו משרד הביטחון, משרד החינוך, משרד הרווחה ומשרד הבריאות, הקיצוצים צפויים להגיע למאות מיליוני שקלים ואף ליותר ממיליארד שקל.
2 צפייה בגלריה
יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר
יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר
יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר
(צילום: מיקי נועם אלון)
המשמעות תהיה קיצוץ משמעותי בתקציבי כל משרדי הממשלה באופן מיידי החל ב-1 בינואר הקרוב, נזק חמור למשק הישראלי אם לא יאושר תקציב המדינה לפני סוף שנת 2020. הקיצוץ נובע מכך שהאוכלוסיה בישראל גדלה משנת 2019 ועד לשנת 2021 ב-4%, מבלי שהתקציב עודכן לכך, ושצרכי המשק גדלו מאוד בשל משבר הקורונה. מצב כזה יחייב קיצוץ של אחוזים לא מעטים בתקציבי כל משרדי הממשלה ללא יוצא מן הכלל.