אחרי שבמהלך הלילה הודיעה כי תדחה את הפתיחה ב-24 שעות בגלל התנגדות משרד הבריאות, מנכ"ל איקאה שוקי קובלנץ אומר הבוקר (רביעי) לאולפן ynet: "החוק בעניין הזה הוא לגמרי מה שאנחנו אומרים. יש חנויות רחוב שביום ראשון נפתחו, לפני זה יש תקנה שאומרת שאפשר לפתוח חנויות שהם בתחום מזון, פארמה ותרופות וחנויות שעיקר עיסוקם הם מוצרים חיונייים ותחזוקת הבית, אין רשימה בחוק שקובעת מה מוצר חיוני לתחזוקת הבית. אנחנו לא נילחם באף אחד, רוצים הבנה".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
קובלנץ הדגיש כי "לא באנו להיות המנצחים או המפסידים, אנחנו באנו לעשות את הדבר הנכון על פי חוק".
2 צפייה בגלריה
שוקי קובלנץ
שוקי קובלנץ
מנכ"ל איקאה שוקי קובלנץ
(צילום: מוטי קמחי )
הוא הוסיף: "קיווינו שגם לא יהיה תור אם פותחים, צמצמנו מחלקות והכנו את עצמנו. משרד הבריאות אתמול הודיע שהוא קצת חולק על דעתנו ולא חושב כמונו. אנחנו ארגון שבאמת משתף פעולה ורוצה להגיע להבנות".
קובלנץ התייחס לטענה שאיקאה מקבילה למעשה לקניון: "אמרתי שאנחנו פותחים חלק קטן מהחנות. אנחנו פועלים על פי אותה שיטה שאנחנו רואים מהמקבילים שלנו. אנחנו רוצים להגיש למשרד הבריאות את התובנות שלנו שהן חוקיות לגמרי. גם אם נפתח תחת תקנות חנויות הרחוב זה עדיין חוקי".
מה אומרים לך במשרד הבריאות? "כרגע הדבר היחיד ששמענו שמשרד הבריאות לא מסכים עם דעתנו. אני לא חושב שאפשר לנמק למה כשחנות קטנה של 4,000 מטר מוכרת בדיוק אותם מוצרים היא חנות חיונית לפי משרד הבריאות".
למה מונעים מכם לפתוח? יש אינטרס סמוי? "אנחנו לא מיתממים. מדובר בחנות איקאה, לדעתי שופטים אותי כשם המותג ולא לפי הפורמט שרצינו לפתוח במתווה".
מנכ"ל קניוני עופר, משה רוזנבלום, התייחס גם הוא לנושא: "אני מברך כל אחד שרוצה ויכול לפתוח אבל לא הולך נגד איקאה, איקאה משלמת לי שכר דירה. אני בעד איקאה אבל אני רוצה שיפתחו את כל המסחר במדינת ישראל. אי אפשר להגיד להראל ויזל או לקבוצת גולף אתם לא תפתחו את פוקס הום ולא תפתחו את גולף אנד קו או ורדינון אבל כן תפתחו את איקאה. מה שאיקאה מוכרת בקומה התחתונה המצומצמת נמכר באותן חנויות בקניונים שלנו והלקוח לא צריך לנסוע ולעמוד בתורים הארוכים ולהגיע למצב שאנחנו נראה תורים כדי להיכנס לחנויות".
היחס לא נכון לקניונים כי אתה אומר איקאה נראית אותו דבר כמו קומה של קניון? "השטח של חנות איקאה הוא 35 אלף מ"ר השטח של קניון רמת אביב הוא 32 אלף מ"ר השטח של הקניון הגדול הוא 50 אלף. החנות היא אותה חנות אם היא ברחוב או בקניון הפתוח או הסגור. זמן השהייה של אדם בשטח האווירי הוא הזמן שהוא בחנות ולכן אם ניצור תור בכניסה לחנות אנחנו נעלה את מקדם ההדבקה. אם אנחנו רוצים לעזור למדינה ולעזור למסחר ולהוריד את המקדם אנחנו צריכים לאפשר ללקוח להגיע לכמה שיותר מקומות ולחלק את העוגה שווה בשווה ולתת למסחר לפתוח.
"400 אלף איש נמצאים בחל"ת כי לא פותחים את המסחר, יצרנו דור שלא רוצה לחזור לעבודה כי הוא מקבל מהמדינה כסף בחינם, אנחנו צריכים להתעורר ולהבין שצריך להחזיר את האנשים למעגל העבודה".

משרד הבריאות: "איקאה אינה מקום שעיקר עיסוקו מכירת מוצרים חיוניים"

איקאה טענה אתמול כי היא יכולה לפתוח את החנויות באופן מלא, אך בחרה לפתוח את אולמות התצוגה בקומה התחתונה בלבד, כך שמסעדות וממלכת הילדים יישארו סגורים. עם זאת, במשרד הבריאות טענו בתגובה כי "לא נתנו אישור לפתיחת החנות. עמדת המשרד היא כי חנות רהיטים ובכלל זה איקאה, אינה מקום שעיקר עיסוקו מכירת מוצרים חיוניים לתחזוקת הבית".
גורמים בחברה מסרו אמש, כי "כמו שהום סנטר ואייס פתוחים לקהל הרחב, כך גם חנויות איקאה ייפתחו לקהל הרחב אחרי שאיקאה העולמית אפשרה לפתוח רבע חנות - שבה נמכרים מוצרים חיוניים בלבד". אך כאמור במהלך הלילה בחברה חזרו בהם והודיעו שיידחו את הפתיחה במטרה לשכנע את המשרד כי אכן תפעיל את המחלקות החיוניות בלבד ולא את כל החנות.
בענף הקמעונאות מתלוננים כבר מספר שבועות על כך שרשויות מקומיות מאפשרות לחנויות סטוק כמו מקסטוק למכור מכל הבא ליד ואף הוגשה עתירה נגד המדינה בנושא. בנוסף, יצויין כי את האישור לפתיחת החנויות, כלל לא נותן משרד הבריאות. את הבחינה בשטח האם מדובר במוצרים חיוניים - עורכים פקחים של הרשות המקומית.
משרד הבריאות חטף לא מעט ביקורת כשאחרי הסגר הראשון איקאה מיהרה לפתוח את החנויות, שכן המדינה התירה אז פתיחה של חנויות שמוכרות כלים לבית. נטען כי איקאה קיבלה אישור משום שהבעלים של איקאה ישראל, שולם פישר, מקורב לליצמן.
על שאלת ynet מדוע מחיר המשלוח למוצרים שנרכשים אונליין כשהחנות סגורה יקר מאחרים בארץ ובחו"ל אמר קובלנץ: "נבחן, ונעשה את מה שצריך כדי באמת להיענות, אני שומע את הדבר הזה והוא לא עובר אותנו בלי תגובה. אנחנו לא מתעלמים מזה. מה שעולה כסף כרגע זה עלות ההובלה ואני חושב שסדר גודל של 250 שקל שאנחנו גובים הוא מבין הנמוכים שיש".