יש או אין משבר דיור? מנכ"ל משרד השיכון, יאיר פינס, שלח מכתב למנכ"ל משרד הפנים, מרדכי כהן, ובו מתח ביקורת על התבטאויותיו בתקשורת לפיהן "משבר הדיור עבר ויש צורך להאט את קצב התכנון". במכתב כתב מנכ"ל משרד השיכון: "התבטאויותיך בימים אלו, בתפקיד מנכ"ל משרד הפנים ויו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, לפיהן משבר הדיור עבר ויש להאט את קצב התכנון שגויות שכן הן חוטאות לאמת בכל הנוגע למצב שוק הדיור בישראל".
פינס כתב: "כידוע, על מנת לבנות דירה בישראל נדרשות בין 12-15 שנים החל משלב התכנון, דרך שיווק הקרקע, בנייה ולבסוף אכלוס הדיירים. עוד ידוע כי התחזיות לשנים הבאות מדברות על גידול מתמיד באוכלוסייה ובתוספת משקי הבית השנתית הנדרשת בישראל. תחזיות אלו מחייבות את גורמי הממשלה לייצר ולפעול לפי חשיבה אסטרטגית ארוכת טווח ביעדי התכנון בפרט ובשוק הדיור בכלל, ובמטרה להכווין את מערכת התכנון להיקפי פעילות שיתנו מענה לצורכי הדיור הגדלים של האוכלוסייה בישראל".
1 צפייה בגלריה
נכ"ל משרד הפנים, מרדכי כהן ומנכ"ל משרד השיכון, יאיר פינס
נכ"ל משרד הפנים, מרדכי כהן ומנכ"ל משרד השיכון, יאיר פינס
מימין: מנכ"ל משרד הפנים, מרדכי כהן, ומנכ"ל משרד השיכון, יאיר פינס
(צילום: משרד הפנים, עמית שעל)
הוא הוסיף כי "כל עצירה בפעילות התכנון, ואפילו האטה, עלולה במהירות להחזיר אותנו למציאות שהובילה אותנו למשבר הדיור וחוטאת לתפקידה העיקרי של מערכת התכנון - לייצר מלאי קבוע ובהיקף נרחב אשר ייתן מענה לצרכי הביקוש הנוכחיים ויתרה מכך העתידיים. פינס התייחס ליעדים של התוכנית האסטרטגית לדיור לשנת 2040 שגיבש מינהל התכנון בשיתוף עם משרד השיכון והמועצה הלאומית לכלכלה, שקבעו כי יש לבנות עד 2040 1.5 מיליון דירות חדשות. "אשר על כן, בימים אלו נדרשת חזית אחידה של כלל גורמי הממשלה לתמיכה בענף הנדל"ן ובשוק הדיור בפרט", כתב.

"פער בתחום הביצוע"

במענה ששיגר כהן, המשמש יו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה ויו"ר הות"ל (הוועדה לתשתיות לאומיות), כתב לפינס כי "במענה למכתבך, אכן ישנה חשיבות רבה בתמיכה הממשלתית בקידום תכנון ופיתוח שוק הדיור בישראל. לצד זאת תמונת שוק הדיור עברה תמורות בשנים האחרונות. כעת תקופת החירום הסתיימה ויש ליצור איזונים ובלמים בתחום התכנון על מנת למקסם את איכות התכנון ומימושו המיטבי".
כהן הוסיף כי "מדינת ישראל סבלה ממשבר דיור, בעיקר בעשור האחרון, אשר נבע מעודף ביקוש בהשוואה להיצע הקיים. המלאי התכנוני גדל משמעותית בשנים האחרונות והדביק את הפער ההיסטורי, אולם לצערנו נותר פער בתחום הביצוע". כהן הציג נתונים של מינהל התכנון לפיהם בין השנים 2016-2019. "נתונים אלו מציגים באופן חד משמעי את העודף התכנוני הקבוע מוסדות התכנון השיגו בשנים האחרונות", נכתב. הוא הוסיף כי "יש לציין שהבנייה בפועל לא תאמה את התכנון המואץ. 140 אלף יחידות דיור מאושרות מדי שנה, אך בפועל נבנות פחות מ-60 אלף".
כהן ציין כי בפרויקטים של מחיר למשתכן בפריפריה נותרות דירות רבות ללא זוכים, בניגוד לפרויקטים במרכז, משום שלדבריו, "היזמים ממעטים לגשת למכרזים הללו". את דבריו סיכם כשכתב: "לא נוכל עוד לתת יד לתכנון תוכניות ענק למגורים הכוללות שטחי תעסוקה ומסחר נרחבים, המאזנים לכאורה את הרשות המקומית, מבלי שום סיכוי להתממש... אין כל כוונה לסטות מיעדי התוכנית האסטרטגית לדיור, אך בתכנון נכון ומושכל, צופה פני עתיד לבניית שכונות ראויות למגורים ולא לצורכי השקעה, כפי שאנחנו צופים בקרב רבים מרוכשי דירות מחיר למשתכן".