רגע לפני שמחירי הדלק החדשים לחודש מאי נכנסו לתוקף הלילה (בין ראשון לשני), שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חתם על צווים שמפחיתים שוב את מס הבלו למשך חודש אחד בלבד, הפעם ב-36 אגורות לליטר. משמעות החלטה זו, לצד הוראת השעה שמפחיתה 13 אגורות לליטר, היא שמחיר הדלק יישאר גם החודש על 6.81 שקלים לליטר בנזין בתדלוק עצמי, כמו באפריל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
לצד הטענות בגין עוד חתימה "בדקה ה-90" על צו זמני שמונעת רק לזמן קצר את העלייה במחירי הדלק ולמעשה אינה פותרת את הבעיה, יש כאלה שסבורים כי עצם הניסיון לפקח על מחירי הדלק באמצעות שינוי המס הוא שגוי. זאת, בין היתר בשל העובדה שמרבית הנהנים מהמהלך הם דווקא המעמד הבינוני והגבוה, אשר מחזיקים ביותר רכבים, והן מכיוון שהדבר למעשה מעודד המשך שימוש ברכב פרטי שמזהם ושתורם לפקקים, על פני שימוש בתחבורה ציבורית.
2 צפייה בגלריה
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', לצד אילוסטרציה של תחנת דלק
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', לצד אילוסטרציה של תחנת דלק
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', לצד אילוסטרציה של תחנת דלק
(צילום: שלו שלום, Shutterstock)
כך למשל, בריאיון לתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio טען ד"ר עמית מור, מנכ"ל אקו אנרג'י ייעוץ כלכלי אסטרטגי ומרצה בכיר באוניברסיטת רייכמן, כי "סך הסבסוד מהרגע שהוצגה ההנחה במס לפני קצת פחות משנה הוא כמיליארד וחצי שקל במונחים שנתיים. המשמעות היא מאוד שלילית מבחינה כלכלית. בנוסף, האוצר למעשה מעודד את הציבור לנסוע ברכב פרטי, מה שגורם לגידול בפקקי התנועה ולזיהום האוויר".
עוד לדבריו, "המעמד הנמוך נדרש יותר לתחבורה ציבורית, כלומר לאוטובוסים שמונעים בסולר, והמס על הסולר לא הוזל. בנוסף, מיליארד וחצי השקלים בשנה יכלו לעודד דברים יותר טובים: תחבורה ציבורית, (התמודדות עם - ד"ר) מחירי המזון והחלב שעולים, סל הבריאות שעומד על כ-600 מיליון שקל ואפשר היה להגדיל אותו פי שלושה... לא חסרים דברים שאפשר היה לעשות לטובת הציבור, בוודאי לא לסייע לשכבות החזקות באוכלוסייה".
2 צפייה בגלריה
פקקים בנתיבי איילון לפני גמר המונדיאל
פקקים בנתיבי איילון לפני גמר המונדיאל
"האוצר מעודד את הציבור לנסוע ברכב פרטי". פקק בנתיבי איילון
(צילום: דנה קופל)
באשר לטענה כי התחבורה הציבורית בישראל לא מהווה פיתרון אמיתי בפועל לנסיעה ברכב פרטי, טען ד"ר מור כי "אין ספק שאנחנו בפיגור בתחבורה הציבורית שלנו, אבל כשיש סוגיה של מימון ציבורי ושל מדיניות ציבורית - אין מתנות בחינם. המדינה לקחה 1.5 מיליארד שקל לטובת סבסוד מחיר הדלק, מעשה שתורם לכל המפגעים שציינו ולא מעודד את החלשים, אלא להיפך.
"מאוד נוח כשיש מתקפה ציבורית צודקת נגד העלייה ביוקר המחיה ובמחירי המזון לבוא ולהגיד 'אנחנו לא משנים את מחיר הדלק', למרות שמרבית בכירי האוצר ואגף התקציבים חושבים בדיוק כמוני. כמובן שפוליטית זה נוח לא לפתוח חזית נוספת ושגם מחירי הדלק עלו. לכן, אני חושב שזה צעד מאוד פופוליסטי של שר האוצר סמוטריץ' ונכון תעשה הממשלה להבא כשתפסיק את ההנחה מהמס הזה ותפנה את הכספים הכל כך נחוצים האלה", אמר מור.
אבל העלייה במחיר הדלק תורמת לאינפלציה ובשל כך לעליית הריבית, אולי דווקא עכשיו זה לא הזמן להפסיק את ההטבה במס? "אין ספק שהדלק הוא חלק ממדד המחירים ומסל הוצאות הצרכן ובוודאי שלא צריך להחריג אותו, אם כי אין ספק שיש לו השפעה שלילית על המדד. אולם, אם לא היה הסבסוד הזה אז ההשפעה כבר הייתה מתרחשת לפני חודשים ארוכים ועכשיו הייתה ירידה במחירי הדלק, שכן הם יורדים בעולם בחודש האחרון.
"מבחינה כלכלית, אין לכך משמעות (בכוונה לעלייה במדד המחירים כתוצאה מ"ויתור" על הסבסוד במס על הדלק - ד"ר). זה היה קורה בלאו הכי. נכון לעכשיו, עם הכסף הזה אתה יכול להוריד דברים אחרים, להשתמש בו לסבסוד של מחירי מזון לשכבות נזקקות ולעשות הרבה דברים חשובים. נכון שכרגע זה יתרום באופן כלשהו לעליית המדד, אבל זה אפקט מצטבר של שנה שלמה.
"מבחינה מאקרו-כלכלית, זה לא משנה ברמת השנה כולה, זו פשוט החלטה תקציבית של מה עושים עם תקציב המדינה ואני חושב שהממשלה מאוד טועה בנושא הזה, בניגוד לעמדת אנשי המקצוע שפעלו נגד ההפחתה הספציפית הזאת", טען ד"ר מור.