הוי קא יאן, יו"ר ענקית הנדל"ן אוורגרנד (Evergrande), היה פעם אחד מהאנשים העשירים והחזקים ביותר פוליטית בסין. אולם, בצל קריסתה של החברה בראשה הוא עומד בשל חובות של 305 מיליארד דולר, הונו של מי שהיה בעבר האיש השני הכי עשיר באסיה ירד משיא של 45.3 מיליארד דולר בשנת 2017 לכשלושה מיליארד דולר "בלבד" כיום.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
במקביל, הוי איבד חלק משמעותי מכוחו הפוליטי במדינה. לאחר למעלה משלושה עשורים של חברות במפלגה הקומוניסטית, מי שמשנת 2008 היה חבר באחת המועצות הבכירות שמייצעות לממשל הסיני (CPPCC) וכיהן במועצה נוספת של 300 אנשי אליטה מובילים במדינה, מצא את עצמו מחוץ לשתיהן השנה, לאחר שהחברה שבראשותו הייתה אחראית לאחד ממשברי הנדל"ן הגדולים ביותר שידעה סין.
2 צפייה בגלריה
הוי קא יאן, יו"ר ענקית הנדל"ן אוורגרנד (Evergrande)
הוי קא יאן, יו"ר ענקית הנדל"ן אוורגרנד (Evergrande)
הוי קא יאן, יו"ר ענקית הנדל"ן אוורגרנד (Evergrande)
(צילום: GettyImages)
חדלות הפירעון הראשונה של אוורגרנד של הוי הייתה בשנת 2021, וכיום יש לה חובות של עשרות מיליארדי דולרים. לפי פרסום בבלומברג, לאחר שפספסה מספר מועדים אחרונים לתשלום החובות, החברה העלתה השבוע שתי אופציות לשינוי ארגוני בניסיון לשפר את מצבה. המסחר במניית החברה נפסק לפני למעלה משנה, לאחר שהיא לא דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2021.
על אף השינוי המפתיע נוכח מעמדו של הוי במדינה רק לפני כמה שנים, הוא לא היחיד ששינה סטטוס בחדות בעקבות הטלטלה בשוק הנדל"ן הסיני, ולצידו עוד מספר גורמים מובילים בתחום מצאו את עצמם השנה מחוץ לפורום המוביל של המפלגה הקומוניסטית. לפי מדד המיליארדרים של בלומברג, חמשת הטייקונים המובילים בתחום הנדל"ן בסין איבדו בשנתיים האחרונות 65 מיליארד דולר במצטבר.
המהלך משקף את השינוי של הממשל הסיני כלפי התחום, לאחר שכאמור רבים מהם עמדו במרכזו של משבר משמעותי שטלטל את הכלכלה הסינית כולה.
2 צפייה בגלריה
נשיא סין, שי ג'ינפינג
נשיא סין, שי ג'ינפינג
"בתים נועדו בשביל לחיות בהם, לא בשביל לעשות עליהם ספקולציות". נשיא סין, שי ג'ינפינג
(צילום: shutterstock)
למעשה, חוסר הרצון לסייע לאותן חברות מצד הממשל הסיני, תואם במידה רבה למגמה שמוביל הנשיא שי ג'ינפינג בשנה וחצי האחרונות כנגד חברות ענק אחרות בסין. על אף הנזק האפשרי לכלכלה הסינית מקריסה של חברה כזו או אחרת, שי מוביל פעם אחר פעם שורה של הגבלות וגזרות רגולטוריות קשות על חברות ענק במטרה להבטיח את קיום האידיאולוגיה השלטונית ואת יציבות כוחה של המפלגה.
במקרה הזה, הממשל הסיני הביע את מורת רוחו משיטת הפעולה של אוורגרנד, אשר התבססה על חובות גדולים לצד רווחים קטנים בהרבה, שכן היא נתפסה כאחת הסיבות המרכזיות לנפילתה. או במילותיו של שי עצמו ב-2017, "בתים נועדו בשביל לחיות בהם, לא בשביל לעשות עליהם ספקולציות".