למשבר הקורונה היו ועודן כל מיני השפעות: בריאותיות, חברתיות, אישיות וגם כלכליות. אחת מהן, היא שיותר אנשים החלו להשקיע בשוק ההון, בארץ ובחו"ל. לקראת שבוע המסחר החדש שנפתח היום (ב') ברחבי העולם, ריכזנו עבורכם כמה מהמניות הבולטות של השבוע שעבר בארה"ב, באסיה ובבורסות אירופה - מי זינקה, מי נפלה ומדוע?
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
4 צפייה בגלריה
דאטצ' ברוס
דאטצ' ברוס
דאטצ' ברוס
(צילום: Shutterstock)
מתחרה חדשה לסטארבקס? רשת בתי הקפה האמריקנית דאטצ' ברוס (Dutch Bros), החלה להיסחר בבורסת ניו יורק ביום שלישי האחרון והמניה הספיקה להשלים מאז זינוק של 89.4%.
החברה, אשר הוקמה באורגון שבארה"ב בשנת 1992 בידי שני אחים אמריקנים ממוצא הולנדי, תימחרה תחילה את המניה שלה (BROS) בעבור 23 דולר בלבד, אולם כבר בתחילת המסחר המניה זינקה למחיר של 32.5 דולר ולאחר מכן הגיעה עד לשיא של מעל ל-50 דולר. ביום שישי העליות התמתנו מעט והמניה ננעלה במחיר של 43.55 דולר (27%+).
אחת מהסיבות העיקריות להתרגשות הגדולה מצד המשקיעים שהובילה לזינוק המרשים, היא תוכנית ההתרחבות הגדולה של הרשת, לפיה ההנהלה צופה עלייה ל-4,000 סניפים בארה"ב, לעומת 471 סניפים בלבד שקיימים כיום.

קורונה? הבעלים של זארה, פול אנד בר וברשקה מזנקת

אינדיטקס (Inditex), ענקית הביגוד הספרדית המחזיקה בכמה מהמותגים המובילים בעולם, ביניהם זארה (ZARA), ברשקה (Bershka), פול אנד בר (Pull & Bear) ומאסימו דוטי (Massimo Dutti), עלתה ב-8% בבורסת מדריד בשבוע שעבר. בכך, השלימה המניה עלייה של 32% ב-12 החודשים האחרונים, על אף משבר הקורונה.
4 צפייה בגלריה
סניף של זארה בציריך
סניף של זארה בציריך
סניף של זארה בציריך
(צילום: רויטרס)
המניה רשמה זינוק חד בעקבות צמיחה שנתית של 49% במכירות ברבעון השני לרמת שיא חדשה, בהובלת המותג זארה, וחרף צמצום של 15% בשעות הפעילות של החנויות. זאת, בעיקר על רקע פתיחה של חנויות רבות עם סיום הסגרים במקומות רבים בעולם ומכירה טובה מהצפי של קולקציות האביב והקיץ. במקביל, המכירות באתר החברה צמחו בקצב שנתי של 36% וצפויות להוות רבע מסך מכירות החברה עד תום השנה.
לא רק בגדים: אוטו-ניישן (AutoNation), אחת מסוכנויות הרכבים הגדולות בארה"ב, זינקה ב-14% בשבוע שעבר והגיעה לרמתה הגבוהה ביותר מאז הונפקה בבורסת ניו יורק ב-1990. החברה, המוכרת 30 מותגי רכב ב-360 נקודות מכירה ברחבי ארה"ב ובאתר האינטרנט, השלימה עלייה של 134% ב-12 החודשים האחרונים. זאת, בין היתר בעקבות התחזיות כי תפתח 130 סוכנויות רכב חדשות בארה"ב עד שנת 2026.
אוטו-ניישן מתמקדת בין היתר בטרייד-אין ובמכירת רכבים משומשים, כאשר במקביל מדד מחירי הרכבים המשומשים בארה"ב זינק בחודש אוגוסט בקצב שנתי של 31.9%, לאחר שכבר רשם עלייה שנתית של 45% בחודש יוני.

משחקים פחות במחשב ובפלייסטיישן?

אלקטרוניק ארטס (Electronic Arts, או "EA"), מייצרניות משחקי הווידיאו המובילות בעולם, נפלה ב-8% במסחר בנאסד"ק בשבוע שעבר. בין המשחקים הבולטים שייצרה החברה: Battlefield; Need for Speed; The Sims; Command & Conquer; Star Wars; FIFA; Madden NFL ו-NBA Live.
4 צפייה בגלריה
Electronic Arts
Electronic Arts
Electronic Arts
(צילום: Shutterstock)
זאת, לאחר שהודיעה כי היא דוחה את השקת המשחק החדש שלה Battlefield 2042 מחודש אוקטובר ל-19 בנובמבר, כתוצאה מהפרעות בשרשרת האספקה. בעקבות כך, העריכו בשוק כי הדחייה תפגע במעמדו התחרותי של המשחק מול Call of Duty: Vanguard החדש של המתחרה Activision, שצפוי להיות מושק לפני כן.
יחד עם זאת, מניית החברה, אשר עומדת לאחר הנפילה על שווי של 133.88 דולר, הצליחה לעלות בכ-55% מאז השפל אליו הגיעה בחודש מרץ 2020, עם פרוץ משבר הקורונה. הסיבה לכך מיוחסת בעיקר לשהות המוגברת של אנשים בבתים ובצריכה גוברת של משחקים בשל כך.

עוד בלטו במסחר השבוע:

  • יאם-סין (YumChina), אחת מייצרניות המזון המהיר המובילות בסין המחזיקה בכ-9,200 מסעדות של מותגים מובילים ביניהם פיצה האט, KFC וטאקו בל, רשמה ירידה של 10% בבורסת ניו יורק בשבוע שעבר. זאת, לאחר שדיווחה על ירידה של 20% במכירות בחודש אוגוסט לעומת התקופה המקבילה לפני שנתיים (טרם פרוץ המגפה), וסגירה של 500 מסעדות ב-17 מחוזות. במקביל, החברה צופה ירידה שנתית של 50%-60% במכירות ברבעון הבא.
  • רשת בתי הקזינו וההימורים Wynn Resorts רשמה ירידה של 19% בנאסד"ק בשבוע שעבר. הסיבה העיקרית לירידה החדה היא הודעה מטעם הרגולטור הסיני על הקשחת הרגולציה בתחום ההימורים ומינוי נציגים מטעם הממשל לפיקוח על התחום. גם יריבתה של Wynn בתחום ההימורים, הענקית Las Vegas Sands (LVS), לא הצליחה לחמוק מחששות המשקיעים וסיימה את השבוע בירידה של 9%. לשתי החברות נוכחות משמעותית במקאו, בירת ההימורים של אסיה.
הערה: ההשקעה בשוק ההון עשויה להיות מסוכנת ולהוביל להפסדים כלכליים קשים. אין לראות בכתבה זו המלצה או אי-המלצה בנוגע לכל אחת מהמניות המדוברות. הנתונים נכונים לסגירת המסחר בסוף השבוע האחרון ועשויים להשתנות. אין לבנקים וליועצי ההשקעות שום עניין אישי בנושא והסיקור אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל סוחר.
הכתבה נכתבה בסיוע שי צסלר, אנליסט שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים, ושמוליק קרפף, אנליסט ניירות ערך זרים בבנק לאומי.