אחרי שנה קשה במיוחד בשוק ההון אשתקד, בשבועיים האחרונים שורה של ענקיות טכנולוגיה בינלאומית כדוגמת אפל, מיקרוסופט, אמזון ומטא (פייסבוק), פרסמו את הדוחות הכספיים שלהן לרבעון הראשון של 2023. מי איכזבה את המשקיעים, מי הפתיעה לטובה ואיך הגיבו המניות? ynet עושה סדר לקראת שבוע המסחר שנפתח היום (שני) ברחבי העולם. רוצים לדעת עוד? האזינו לריאיון בתוכנית "כסף חדש" של ynet radio באמצעות הנגן שבפתח הכתבה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
8 צפייה בגלריה
מטה גוגל בקליפורניה
מטה גוגל בקליפורניה
מטה גוגל בקליפורניה
(צילום: JUSTIN SULLIVAN / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)

אלפבית (גוגל)

אלפבית, חברת האם של גוגל, פרסמה דוחות ב-25 באפריל והציגה תוצאות טובות מהצפי, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות. הדוחות נתמכו בתוצאות טובות במיוחד בתחום החיפושים ובצל התמתנות הירידה בהכנסות מיוטיוב. בנוסף, פעילות ה"ענן" של החברה צמחה ב-28%, הצליחה להציג לראשונה רווח קטן ותמשיך על פי ההערכות ליהנות מביקושים מצד החברות. במקביל, יוטיוב הציגה צמיחה בפעילות הסרטונים הקצרים (Shorts) ויציבות בהכנסה מפרסום.
כמו כן, מהלכים של הפחתת עלויות, לצד נתוני השוואה נוחים, צפויים להוות נקודות תמיכה ותרמו כבר כעת שיפור של 1% בשולי הרווח התפעולי. המניה לא הגיבה בעליות מיוחדות לדוחות, אולם מתחילת השנה רשמה עלייה של כ-20%.

מיקרוסופט

מיקרוסופט, ענקית טכנולוגיה ותיקה נוספת, פרסמה את דוחותיה ב-25 באפריל והציגה גם היא דוחות חזקים וטובים מהצפי, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות.
על אף ירידה בפעילות המחשוב האישי, החברה נתמכה בצמיחה של מיקרוסופט 365 ("אופיס"), של פרויקט הענן אז'ור - אשר למרות ירידה קלה, עדיין הציג קצב צמיחה גבוה של 27%, ושל הרשת החברתית-מקצועית לינקדאין. עוד גורם שתמך במניה הוא שילוב הבינה המלאכותית (בין השאר דרך ההשקעה ב-ChatGPT), שצפוי לתרום לגידול במספר המשתמשים במנוע החיפוש של החברה, בינג.
המניה הגיבה בעלייה של כ-10% ביומיים שלאחר פרסום הדוחות והשלימה עלייה של כ-30% מתחילת השנה.
8 צפייה בגלריה
משרדי מיקרוסופט בהרצליה
משרדי מיקרוסופט בהרצליה
משרדי מיקרוסופט בהרצליה
(צילום: רויטרס)

אפל

אפל הייתה אחת מענקיות הטכנולוגיה האחרונות שפרסמה את דוחותיה לרבעון הראשון, ביום שישי האחרון. גם היא דיווחה על תוצאות טובים מהצפי, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות, ובתגובה המניה זינקה ב-4.7% והשלימה עלייה של כ-34% מתחילת השנה. התוצאות החזקות של החברה נתמכו בעלייה ניכרת במכירת האייפונים, הודות להתאוששות השוק בסין ולצמיחה בשווקים מתעוררים, כדוגמת הודו.
בנוסף, החברה רשמה גידול בבסיס המשתמשים בחטיבת השירותים (975 מיליון מנויים משלמים, לאחר צמיחה שנתית של 150 מיליון), לצד חולשה בחטיבת המשחקים והפרסום.
בכך, על אף האתגרים המאקרו-כלכליים, אפל הציגה כאמור דוחות חזקים ובסיס השוואה נוח, אשר ממצב אותה לצמיחה גם במחצית השנייה של השנה.
8 צפייה בגלריה
חנות של אפל
חנות של אפל
חנות של אפל
(צילום: Shutterstock)

מטא (פייסבוק)

מטא, חברת האם של פייסבוק בראשות מארק צוקרברג, פרסמה ב-26 באפריל גם כן דוחות טובים מהצפי לרבעון הראשון של 2023, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות, בתמיכת גידול במספר המשתמשים היומי הממוצע ובפעילות הפרסום. עלייה של 24% בזמן השימוש באינסטגרם, תמכה אף היא בתוצאות החברה.
כמו כן, המשך הצמצום בכוח אדם גם כן מהווה נקודה חיובית מבחינת שוק ההון, שכן הוא מצביע על כך שצוקרברג ככל הנראה "החליף דיסקט" ושינה את הנרטיב של החברה לכזה שמתמקד ביעילות, במקום לחפש להגדיל את ה"מטאוורס" בכל מחיר, מה שתומך בפוטנציאל להמשך שיפור ברווחיות.
מניית החברה הגיבה בעליות חדות של כ-14% ביום פרסום הדוחות, אולם בשבוע שעבר רשמה ירידה של כ-3%. מתחילת השנה רשמה מניית מטא זינוק גדול במיוחד של כ-93% בשוויה, אם כי מדובר בזינוק יחסי לאחר ירידות חדות במיוחד בשנה שלפני כן, והיא עדיין נמוכה בכ-40% מהשיא אליו הגיעה בספטמבר 2021.
8 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג
מארק צוקרברג
מארק צוקרברג
(צילום: AP)

אמזון

אמזון, ענקית הטכנולוגיה והמסחר המקוון שהקים ג'ף בזוס - האיש השלישי הכי עשיר בעולם, פרסמה את דוחותיה ב-27 באפריל. הדוחות היו טובים ועלו על הצפי, הן מבחינת מכירות והן מבחינת הרווח. יתרה מכך, גם התחזיות לרבעון השני של השנה היו בהתאם לצפי.
נקודת חולשה אחת שנרשמה הייתה פעילות חטיבת הענן של החברה, AWS, אשר באפריל הייתה נמוכה יחסית לרמה ברבעון הראשון והעלתה חששות לגבי ההמשך. מנגד, אמזון רשמה מכירות חזקות ועלייה בפעילות המכירות ברשת ובפרסום. בנוסף, החברה נקטה במספר צעדים להפחתת עלויות בפעילות הקמעונאית, מה שעשוי לתמוך ברווחיות בשנה-שנתיים הקרובות.
נקודה חשובה נוספת: פעילות הפרסום הציגה צמיחה של 21%, בעיקר תודות להשקעה בבינה מלאכותית. המניה הגיבה בעלייה של כ-5% עם פרסום הדוחות, אולם ביומיים שלאחר מכן רשמה ירידות של כ-7%. מאז תחילת השנה המניה עלתה בכ-26%.
8 צפייה בגלריה
עובדת במחסני אמזון
עובדת במחסני אמזון
עובדת במחסני אמזון
(צילום: AFP)

AMD

אולם, נראה שיש גם חברות טכנולוגיה אשר מתמחות בתחומים אחרים ולהן היה רבעון משמעותית פחות טוב מאחרות. כך למשל, ענקית השבבים הבינלאומית AMD פרסמה את דוחותיה ב-2 במאי והציגה ירידה הן ברווח (למרות שהיה מעל לצפי) והן במכירות (בהתאם לצפי). גם התחזיות קדימה של החברה לרבעון הבא היו מתונות, אם כי צפוי שיפור כלשהו במחצית השנייה של השנה.
לפי הדוחות, החברה רשמה ירידה בפעילות המחשוב האישי, הנייד והמשחקים. בנוסף, חרף החולשה בפעילות מרכזי הנתונים (Data Center) בשל עודף מלאים בקרב לקוחות הענן של החברה, הצפי הוא לעלייה במכירות של למעלה מ-50% בפעילות זו במחצית השנייה של השנה.
נקודת תמיכה נוספת: בהתאם לדיווחים לא מאושרים, מיקרוסופט פועלת עם AMD להרחבת שיתוף הפעולה במעבדים לבינה מלאכותית. על פי הפרסומים, מיקרוסופט מספקת ל-AMD תמיכה פיננסית לפיתוח מעבד מותאם (מכונה Athena), שיאפשר למיקרוסופט לעמוד בביקוש הגובר לשירותים מבוססי בינה מלאכותית.
בעקבות פרסום הדוחות, המניה הגיבה בירידה של כ-9%, כאשר מתחילת השנה רשמה המניה עלייה של כ-38%, אם כי היא עדיין רחוקה בלמעלה מ-40% מהשיא שרשמה בנובמבר 2021.
8 צפייה בגלריה
AMD
AMD
AMD
(צילום: shutterstock)

אינטל

חברת שבבים מובילה נוספת שפרסמה את דוחותיה ב-27 באפריל הייתה אינטל. בניגוד למתחרה AMD, הדוחות של אינטל היו טובים יחסית לצפי. החברה דיווחה אומנם על הפסד, אך הוא היה נמוך מכפי שחזו האנליסטים. המכירות רשמו ירידה אף הן, אך גם שם הירידה הייתה נמוכה מהצפי.
יחד עם זאת, במבט קדימה, תחזית המכירות של אינטל לרבעון השני משקפת את הערכותיה של החברה להתאוששות בשוק המחשבים האישיים (ההערכות הן שהשוק יגיע לתחתית כבר במהלך הרבעון הקרוב, ומשם יתחיל תיקון כלפי מעלה). כמו כן, יש ציפייה להגעה לאיזון ברמות המלאי של הלקוחות, מה שיתוך אף הוא בביקושים.
אולם, נראה כי לפחות בטווח הקצר, הנתונים המאקרו-כלכליים יהוו אתגר עבור החברה. המניה הגיבה בעליות קלות לדוחות ורשמה עלייה של כ-17% מתחילת השנה.
8 צפייה בגלריה
משרד של אינטל
משרד של אינטל
משרד של אינטל
(צילום: עפר מאיר)

טסלה

טסלה, ענקית הטכנולוגיה והרכבים החשמליים של אילון מאסק - האיש השני הכי עשיר בעולם, פרסמה אף היא את דוחותיה ב-19 באפריל, אשר כללו מגמה מעורבת-חלשה. החברה דיווחה על צמיחה של 24% במכירות, על שיעור נמוך מהצפי ועל ירידה ברווחיות. לצד זאת, גם דוח המסירות שפורסם בתחילת אפריל היה מעט מאכזב: טסלה אומנם דיווחה על מסירות שיא ברבעון הראשון של 2023 (עם צמיחה שנתית של 36% ל-422,875 יחידות), אך נתון זה היה נמוך מעט מהצפי. מנגד, טסלה אישרה את תחזית מסירות הרכבים שלה וציינה כי היא צפויה להתחיל בייצור ה"סייבר-טראק" שלה כבר בשנה הנוכחית, לאחר שזה נדחה מספר פעמים.
המניה הגיבה לפרסום הדוחות בירידה של כ-10%, אולם שבה להציג עליות שערים בשבוע המסחר האחרון. מתחילת השנה רשמה המניה עלייה חדה של כ-38%.
8 צפייה בגלריה
מייסד טסלה, אילון מאסק
מייסד טסלה, אילון מאסק
מייסד טסלה, אילון מאסק
(צילום: רויטרס)
הערה: ההשקעה בשוק ההון עלולה להיות מסוכנת ולהוביל להפסדים כלכליים קשים. אין לראות בכתבה זו המלצה או אי-המלצה בנוגע לכל אחת מהמניות המדוברות. הנתונים נכונים לסגירת המסחר בסוף השבוע האחרון ועשויים להשתנות. אין לבנקים וליועצי ההשקעות שום עניין אישי בנושא והסיקור אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל סוחר.
הכתבה נכתבה בסיוע יקירה שחר, מנהלת דסק שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים.