זה זמן רב שהכלכלה העולמית נמצאת בטלטלה. היציאה ממשבר הקורונה, לצד פרוץ המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, הקפיצו את הביקושים ושיבשו את שרשראות האספקה, מה שהוביל לעליית מחירים חדה ברחבי העולם ובתגובה לגל של עליות ריבית, אשר הגיע גם לישראל. ברקע, השנה שעברה הייתה אחת השנים הקשות שידע שוק ההון בעשורים האחרונים, ועל אף התאוששות מסוימת שנרשמה מתחילת שנת 2023, משבר הבנקאות העולמי שפרץ לפני מספר שבועות שוב ערער מספר רב של חברות - בעיקר בשוק הפיננסיים, אך לא רק.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
אולם, לצד הסקטורים והחברות הרבות שיורדים בצל חוסר הוודאות (כדוגמת חלק מחברות ההייטק והטכנולוגיה), יש כאלה שדווקא משגשגים. כך למשל, תאגיד מוצרי היוקרה לואי ויטון (LVMH) קפץ בשבוע שעבר בעוד 6% במסחר באירופה, ובכך השלים זינוק של 29% מתחילת השנה והמניה נכנסה לרשימת עשרת המניות הגדולות בעולם במונחי שווי שוק.
4 צפייה בגלריה
ברנאר ארנו
ברנאר ארנו
ברנאר ארנו
(צילום: AP)
בראשות התאגיד עומד ברנאר ארנו, אשר כבר בסוף השנה שעברה עקף את אילון מאסק ברשימות המיליארדרים של בלומברג ושל פורבס וכעת הוא האיש העשיר ביותר בעולם עם הון מוערך של כ-212 מיליארד דולר, לעומת 180 מיליארד דולר של מאסק ו-127 מיליארד דולר "בלבד" של ג'ף בזוס, מייסד אמזון והאיש השלישי הכי עשיר בעולם.
הסיבה לעליות במניה של לואי ויטון, וכתוצאה מכך גם בעושרו האישי של ארנו, נובעת מכך שהחברה מבוססת במידה רבה על לקוחות בעלי הון, ולכן היא נחשבת לבעלת עמידות גבוהה יחסית לחוסר הוודאות הכלכלית ששורר ברחבי העולם לעומת חברות אחרות עם קהל לקוחות רחב יותר, אשר לעיתים קרובות מצמצם הוצאות "מיותרות" בזמנים קשים.
כך למשל, אחד ממנועי הצמיחה המובילים של החברה היה הצמיחה בצריכת מוצרי מותרות בסין, אשר לא נפגעה - אפילו ברקע סגרי הקורונה הממושכים והנוקשים במדינה בשנים האחרונות.
השבוע העלתה החברה את תחזיותיה לשנה הקרובה, ברקע להשפעות פתיחת הכלכלה הסינית, מגוון המוצרים והמותגים העצום ולצד שיפור שולי הרווח, ברקע להקלה באתגרי שרשרת האספקה העולמית.

ענקיות הבנקאות מתאוששות?

משבר הבנקאות העולמי, אשר החל בקריסת הבנקים האמריקניים סיליקון ואלי בנק (SVB) וסיגניצ'ר בנק והמשיך בצניחה וברכישת החירום של קרדיט סוויס השוויצרי, המשיך להשפיע בשבועות האחרונים על שוק הפיננסיים העולמי. כך למשל, מניית דויטשה בנק - אחד הבנקים הגדולים והרווחיים בגרמניה - צנח גם הוא בכ-14% ביום אחד בצל הפרשה.
4 צפייה בגלריה
ג'יי.פי. מורגן
ג'יי.פי. מורגן
ג'יי.פי. מורגן
(צילום: Shutterstock)
יחד עם זאת, בשבוע שעבר נראה שנרשמה בשווקים דווקא מגמה הפוכה. כמה ממניות הבנקים המובילים רשמו עליות חדות, בהן ג'יי.פי. מורגן, סיטיגרופ ווולס פארגו, שלושה מגופי הבנקאות המובילים בארה"ב, אשר עלו ב-9%, ב-8% וב-5%, בהתאמה.
הסיבה לעליות האחרונות במניות הבנקים היא פרסום תוצאות כספיות טובות משמעותית מהצפי, כולל שיפור בהכנסות מפעילות קמעונאית, ניהול עושר ובנקאות עסקית, אשר פיצו על האטה מסוימת ברכיבים אחרים.
בהתאם, סקטור הפיננסיים הציג תשואת יתר בולטת למדד ה-S&P 500 בשבוע שעבר (2.9% לעומת 0.8%), אם כי מתחילת השנה הוא עדיין הסקטור החלש ביותר מבין הסקטורים במדד, עם ירידה של 4% מול עליות של כ-8% במדד כולו. הבנקים נפגעו בעיקר מחששות לגבי האטה בינלאומית והשפעת האינפלציה על המדיניות המוניטארית של הבנק הפדרלי בארה"ב.

ChatGPT? לא בסין בבקשה

המניות של ביידו ושל JD.com, שתי ענקיות טכנולוגיה סיניות הפועלות בתחומי מנועי החיפוש והמסחר האלקטרוני, צנחו בשבוע שעבר ב-11% וב-10%, בהתאמה. זאת, לאחר שהרגולטור הסיני הכריז על שורה של חוקים שצפויים להגביל את השימוש בטכנולוגיית בינה מלאכותית (כדוגמת ChatGPT), אם כי טרם ברור מה כוללות בדיוק ההנחיות החדשות ומה המשמעויות שלהן בפועל עבור החברות.
4 צפייה בגלריה
נשיא סין, שי ג'ינפינג
נשיא סין, שי ג'ינפינג
נשיא סין, שי ג'ינפינג
(צילום: shutterstock)
ההנחיה החדשה הגיעה דווקא לאחר שחברת סנסטיים (SenseTime) הסינית הציגה בתחילת השבוע שעבר גרסה משלה ל-ChatGPT, המכונה SenseChat, וענקית הטכנולוגיה הסינית עליבאבא הציגה אף היא גרסה משלה לצ'אטבוט בשם טונגי קאינוון (Tongyi Qianwen), וטענה כי תשיק את המוצר החדש בכל מוצריה "בעתיד הקרוב".
זוהי לא הפעם הראשונה שהממשל הסיני נוקט במדיניות נוקשת נגד חברות טכנולוגיה ככלל וכנגד מיזמי בינה מלאכותית בפרט, אשר לתפיסתו עלולים לאיים על יציבות המשטר. כך למשל, בשעה שהגישה ללינקדאין, לזום ולפייסבוק הותרה באזורים מסוימים בשנגחאי ומטא אפילו הורשתה לפתוח משרדים במדינה, הכוכבת החדשה ChatGPT נחסמה כליל.
על פי דיווחים מהמדינה, בשבועות האחרונים נחסמה רשמית הגישה לשירות הצ׳אטבוט של OpenAI, והוא אינו זמין אפילו באמצעות שירותי VPN (רשתות וירטואליות פרטיות שמאפשרות בין היתר לעקוף חסימות על אתרים). "ChatGPT יכול לעזור לארה"ב בהפצת דיס-אינפורמציה ובמניפולציה של נרטיבים גלובליים למען האינטרסים הגיאופוליטיים שלה", נכתב ב-China Daily, העיתון היומי שנמצא בבעלות המפלגה הקומוניסטית.
בתוך כך, אי-הוודאות לגבי גישת הרגולטורים הסינים לפעילות של חברות הטכנולוגיה ממשיכה לפגוע במניות חברות הטכנולוגיה הסיניות. בשל כך, מתחילת השנה הציג מדד הטכנולוגיה הסיני תשואת חסר של כ-2% בלבד לעומת כ-17% של המדד המקביל בארה"ב - הנאסד"ק. בהסתכלות על 24 החודשים האחרונים הציג המדד תשואת חסר של 45%-, לעומת 6%- בלבד בקרב מקבילו האמריקני.

עוד בלטו במסחר בשבוע שעבר:

  • וולוו, יצרנית הרכב, המשאיות והאוטובוסים המובילה, זינקה בכ-11% במסחר בשבוע שעבר ובכך השלימה עלייה של 16% מתחילת השנה וקפצה לשיא של כל הזמנים. זאת, בצל תחזיות טובות מהצפי שפרסמה לרבעון הראשון של 2023. החברה ציינה בדוחות העלאת מחירים, ניהול ביקושים במטרה לשמור על רמות תמחור ושיפור בשרשרת האספקה, וצופה כעת הכנסות של 131 מיליארד קרונה שבדית בתוצאות שיפורסמו ב-20 באפריל.
  • האחים וורנר, אחד מאולפני הסרטים, הסדרות ושירותי הסטרימינג המובילים בעולם, רשם ירידה של 9% במסחר בשבוע שעבר. זאת, לאחר שהחברה הכריזה על מיקוד היצע התוכן ועל איחוד שירותי הסטרימינג עם אלו של דיסקברי. המשקיעים חוששים כעת בעיקר מההשקעות הנדרשות ליישום השינוי, המיתוג המשולב והיצע התוכן, שלהערכתם לא יצליח למשוך צופים משירותים מתחרים.
הערה: ההשקעה בשוק ההון עלולה להיות מסוכנת ולהוביל להפסדים כלכליים קשים. אין לראות בכתבה זו המלצה או אי-המלצה בנוגע לכל אחת מהמניות המדוברות. הנתונים נכונים לסגירת המסחר בסוף השבוע האחרון ועשויים להשתנות. אין לבנקים וליועצי ההשקעות שום עניין אישי בנושא והסיקור אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל סוחר.
הכתבה נכתבה בסיוע שי צסלר, אנליסט שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים.