ניצחון לאיציק אברכהן באסיפה הכללית של שופרסל, שבחרה בו ברוב קולות כדירקטור ובקבוצת דירקטורים חדשים שמבטיחים לו את בחירתו כיו"ר שופרסל החדש.
הדירקטורים החדשים הם אילן רון, שלמה זהר, רון הדסי ומשה אטיאס. צביקה ויליגר, בעל מניות בשופרסל שהיה מתומכי אברכהן כיו"ר, סיכם את האירוע בכך שאמר "התאונה תוקנה", כשהוא מתכוון לחזרתו של המנכ"ל לכס היו"ר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
איציק אברכהן
איציק אברכהן
איציק אברכהן
(צילום: סיוון פרג')
אברכהן אמור להיבחר בימים הקרובים על ידי הדירקטוריון, בו יש לו כעת, כאמור, רוב, ליו"ר רשת המזון הגדולה בישראל. החמישייה נבחרה בתמיכת ששת הגופים המוסדיים שמחזיקים כל אחד כ-10% ממניות הרשת.
בכך אמורה לבוא לקיצה סאגת החילופים בצמרת הרשת, וחוסר היציבות ממנה סבלה לאחרונה, שהחלה עם פרישתו של אברכהן כמנכ"ל הרשת בעקבות סכסוך עם היו"ר יקי ודמני, לאחריה נאלץ לפרוש ודמני עקב אי אמון מצד חברי הדירקטוריון, וכעת נותרה פתוחה רק סוגיית המנכ"ל הבא, כאשר עופר בלוך שמונה למנכ"ל על ידי ודמני, ולפי הערכות יוחלף על ידי אברכהן.
לדירקטוריון החדש שורה של אתגרים, החל מירידה בסל הקניות של הציבור, העלייה במחירי המזון בעולם והתחרות החדשה שתהיה מצד קארפור ואלקטרה.
רק לפני שלושה שבועות דיווחה שופרסל על ירידה חדה ברווח הנקי שלה בשיעור של 76% ברבעון הראשון של השנה לעומת הרבעון המקביל של 2021. הרווח הנקי הסתכם ב-27 מיליון שקל לעומת 114 מיליון ברבעון המקביל. בשופרסל הסבירו את הירידה החדה בעיתוי חג הפסח שצוין השנה ברבעון השני, ובחזרה לשגרה ממשבר הקורונה. ייתכן שהמצב הושפע גם מהזעזועים בצמרת החברה.
3 צפייה בגלריה
סניף של שופרסל
סניף של שופרסל
ירידה חדה ברווח הנקי
(צילום: אביהו שפירא)

שופרסל על המדף

במקביל למצב בהנהלה, שופרסל גם נמצאת על המדף וכבר הוגשו עליה בחודשים האחרונים שתי הצעות לרכישה: האחים אמיר, רגע לאחר שמכרו את רשת פרשמרקט לחברת פז, הצעה שנמשכה על ידם חזרה תוך יומיים לאחר שפז איימה לתבוע אותם בגין סעיף אי תחרות לשלוש שנים לו התחייבו בעת המכירה. ההצעה השנייה הייתה של דלק ישראל בראשות אבי לוי, לשעבר מנכ"ל מליסרון, שהציעה מיזוג לפיו 20% מהמניות יהפכו את דלק ישראל, כולל תחנות הדלק שלה ורשת חנויות הנוחות שלה, מנטה ג'ו, לחברה בת בבעלות שופרסל. ההצעה כוללת החלפת מניות קובעת שווי 1 מיליארד שקל לדלק ישראל ושווי של 7.5 מיליארד שקל לשופרסל בשווה לשוויה במסחר בבורסה.
בהצעות הרשמיות שקיבלה שופרסל היה טמון פיתיון: בזו של האחים אמר הובטח חלוקת דיבידנד ענק בסך 1.2 מיליארד שקל כדי לתמרץ את בעלי המניות המוסדיים, לתמוך בה כמי שמחזיקים כל אחד ב-10%, וייהנו מנתח שמן מהדיבידנד, ואילו בזו של דלק כיוונה ליו"ר החברה ודמני ושלחה חבל הצלה לכיסאות המתנדנדים שלו ושל חברי הדירקטוריון, כשהבטיחה להם שלא יתבצע שינוי בהרכב הדירקטוריון אם יאשרו את העסקה.
3 צפייה בגלריה
האחים שלומי ויוסי אמיר
האחים שלומי ויוסי אמיר
האחים שלומי ויוסי אמיר
(צילום: מורג ביטן)
תחכום נוסף בהצעת דלק: הציעה לרכוש פחות מ-20% ממניות הרשת - על פי החוק בסמכותו של הדירקטוריון לאשר עסקאות בסדר גודל הזה ללא צורך באישור המוסדיים. חברת הביטוח הפניקס הייתה הראשונה להגיב במכתב חריף לדירקטוריון שופרסל, בו דרשה שלא לדון בהצעה, תוך איום לתבוע את הדירקטורים. הפניקס טענה כי דירקטוריון שלפני החלפה לא ראוי שידון במכירה. דירקטוריון שופרסל עדיין לא הגיב, וגם ודמני לא הגיב לרמיזה על הדיל לכאורה שעשה עם דלק כדי להבטיח את המשך כהונתו.
בהמשך להתנגדות הפניקס, שדרשה כאמור מדירקטוריון שופרסל שלא לדון בהצעה למיזוג עם דלק בטענה כי יו"ר דירקטוריון שופרסל יקי ודמני ושלושה חברי דירקטוריון (יואב שלוש, איילת בן עזר ורן גוטפריד) מועמדים להצבעה להמשך או אי המשך כהונתם באסיפה כללית כבר בחודש הקרוב, ולכן לא אמור דירקטוריון שאולי יוחלף בקרוב, לדון בהצעה מהותית שכזאת - היום שלח ודמני את תגובתו לפיה הוא וחברי הדירקטוריון המועמדים להצבעה לא ידונו ולא ישתתפו בדיון לאישור או דחייה של הצעת דלק.