מיליוני תינוקות בארצות הברית נמצאים בשלושה חודשים וחצי האחרונים בבעיה. לאחר שהתעורר חשד כי מותם של שני תינוקות נבע מחיידקים שנמצאו בפורמולות של חברת אבוט, יצרנית סימילאק, הורה ה-FDA לסגור את המפעל של החברה בעיירה סטורגיס במישיגן, בו מייצרים את המוצר. בחקירה שמתנהלת התגלה כי התנאים הסניטריים במפעל לא היו ראויים.
לצד התנאים הסניטריים, מומחים טוענים כי הבעיה הגדולה באמת היא העובדה שממשלת ארצות הברית מאפשרת למספר קטן מאוד של חברות לייצר פורמולות לתינוקות, כך שברגע שמפעל אחד נסגר נוצר חוסר עצום. נכון לעכשיו, על המדפים בחנויות בארה"ב יש חוסר של 43% בפורמולות.
4 צפייה בגלריה
המפעל של אבוט במישיגן
המפעל של אבוט במישיגן
המפעל של אבוט במישיגן
(צילום: AFP)
בסך הכל ארבע חברות גדולות שולטות ב-90 אחוזים מאספקת הפורמולות בארה"ב: אבוט, מיד ג'ונסון, גרבר ופריגו. מתוך הארבע, שלוש (אבוט, מיד ג'ונסון וגרבר) מחזיקות בחוזים עם הממשלה לסבסוד הפורמולות למשפחות שנמצאות בתוכנית מיוחדת לתזונה משלימה לבעלות הכנסה נמוכה. המשפחות מקבלות שוברים או כרטיס מגנטי לקניית פורמולה, כך שהם יכולות לרכוש רק מהחברות הללו. הנתון המשמעותי הוא שכמחצית מסך הפורמולות שנרכשות בארה"ב הן ע"י אותן משפחות שנמצאות בתוכנית.
"ברגע שמפעל אחד שלהן מושבת, אפילו למספר שבועות, זה משפיע על האספקה של כל התעשייה", הסביר לוושינגטון פוסט מנהל בכיר בעמותה הפועלת למען אותן משפחות.

מה בדיוק קרה?

בחודש פברואר, מינהל המזון והתרופות בארה"ב הורה לאבוט לסגור את המפעל שלה במישיגן, מכיוון שנמצאו אצל שני תינוקות שמתו וצרכו את הפורמולות שיוצרו במפעל חיידקים מזיקים שקושרו למוצר. אבוט בעצמה ביצעה ריקול למוצרים שלה, ואז החלה גם הבדיקה של מינהל המזון והתרופות, שגילה, כאמור, כי במפעל אין תנאים סניטריים ראויים.
לטענת אבוט, גם אחרי חקירה קפדנית של מינהל המזון והתרופות, אין עדיין ראיות ברורות שקושרות את צריכת הפורמולות למותם של התינוקות. במקביל, גורמים בחברה אמרו שהם החלו ליישם שיפורים ולנקוט בפעולות לתיקון הכשלים עוד לפני המכתב שהגיע מה-FDA בנושא.
החברה הצהירה שתוך שבועיים היא יכולה לפתוח את המפעל לייצור מחדש במידה שה-FDA יאשר לה, וברגע שזה יקרה ייקח בין שישה לשמונה שבועות עד שהפורמולות יהיו זמינות על המדפים ברשתות המזון.
ה-FDA מצדו אומר שהוא עדיין חוקר את המפעל. בין הליקויים שנמצאו עד כה אפשר לציין דליפות מים, עובדים שלא לבשו ציוד מגן מתאים, מים עומדים ומספר ספוגיות שנבדקו חיובית לחיידקים מזיקים. "המפעל נותר סגור מכיוון שהחברה פועלת לתיקון ממצאים הקשורים לחקירה, מה שהעלה חשש כי אבקת הפורמולה שהופקה במתקן מהווה סיכון", אמרה דוברת של ה-FDA.
4 צפייה בגלריה
החוסר בסימילאק בחנויות המזון בארה"ב
החוסר בסימילאק בחנויות המזון בארה"ב
החוסר בסימילאק בחנויות המזון בארה"ב
(צילום: EPA)

מה ניתן לעשות?

בניסיון להקל על המצב, נציב ה-FDA, רוברט מ.קאליף, אמר כי יש כוונה לאפשר ליצרנים וספקים זרים לייבא לארה"ב את הפורמולות שלהם תחת הנחיות מחמירות. בעבר, יצרנים וספקים זרים התקשו לעשות זאת בעקבות התמיכה ביצרנים המקומיים וההגבלות המחמירות. כמו כן, יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, הודיעה כי החל מהשבוע הבא בית הנבחרים ינקוט פעולות חירום על מנת לאפשר למקבלי הפורמולות בהנחה לקנות כל פורמולה זמינה.
על מנת ולנסות לעמוד באספקה, המפעל של פריגו, שמייצר פורמולה לתינוקות, פתוח 24/7, ובהשוואה לתקופה המקבילה ב-2021 - התפוקה של המפעל גדלה ב-37%. גם בגרבר עובדים בתפוקה מלאה על מנת לנסות ולספק כמה שיותר פורמולות. מאבוט נמסר שהם נותנים עדיפות לייצור פורמולות לתינוקות במפעל השני שלהם באוהיו, ואף המירו קווי ייצור על מנת לייצר סימילאק.

גם בישראל היה ריקול

כזכור, בחודש פברואר האחרון הודיעה אבוט ישראל על ריקול למספר מוצרי סימילאק שלה בעקבות המקרים בארה"ב: אלימנטום, שמכיל חלבון מפורק, מעשיר חלב אם HMF ומוצר בשם PM60/40 מסדרת יצור אחת לתינוקות עם בעיות כליה. משרד הבריאות עדכן על קריאת החברה והבהיר כי מדובר בתרכובות מזון מיוחדות לתינוקות הנמכרות רק על ידי רוקח.
4 צפייה בגלריה
 מוצרי סימילאק עליהם היה ריקול בישראל
 מוצרי סימילאק עליהם היה ריקול בישראל
מוצרי סימילאק עליהם היה ריקול בישראל
4 צפייה בגלריה
סימילאק ריקול
סימילאק ריקול
עוד מוצר עליו היה ריקול בישראל
מהחברה נמסר עוד כי הרחבת האיסוף נעשית "כמשנה זהירות ובתיאום עם שירות המזון הארצי של משרד הבריאות. הוא נעשה אחרי שנודע על מותו של תינוק בארה"ב, שנמצא חיובי עבור Cronobacter sakazaki וניזון מ-PM 60/40 מאצווה זו. מקרה זה נמצא עדיין בחקירה ובשלב זה מקור הזיהום טרם נקבע. למהלך הנוכחי אין קשר לשאר מוצרי התזונה של חברת אבוט המופצים בישראל ובכללם מוצרי סימילאק המיוצרים במפעלים אחרים והם בטוחים לשימוש.
"חברת אבוט עורכת בדיקות איכות מקיפות על כל אצוות ייצור של תרכובות מזון לתינוקות, כולל בדיקות מיקרוביולוגיה בטרם שחרורם מהמפעל לשיווק. בבדיקות שנערכו על ידי היצרן לפני שחרורם מהמפעל, בבדיקה נוספת עם הגיעם לישראל עפ"י דרישות החקיקה וכן בבדיקות חוזרות שבוצעו לאחרונה - נמצא המוצר שלילי להמצאות חיידקים.