התפשטות זן הדלתא מפיל את השווקים בארץ ובעולם. הבורסה המקומית ננעלה היום (ב') בירידות שערים חדות: מדד ת"א 35 מחק 2.7%, ת"א 125 ב-3%, ת"א בנקים ב-3.2% ות"א נפט וגז נפל ב-5.7%. 34 מהמניות במדד הדגל ת"א 35 ננעלו באדום. טבע רשמה את הנפילה החדה ביותר במדד ואיבדה 5.6% מערכה, פריגו וקבוצת אשטרום מחקו 5.4%.
ברקע נסיגה חדה במחירי הנפט - קבוצת דלק צנחה ב-10.3%, דלק קידוחים איבדה 3.9%, ישראמקו מחקה 4.6%, רציו ירדה ב-4.3%, אנרג'יאן נסוגה ב-4.9%, מודיעין נפלה ב-13.2%.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במקביל, דאו ג'ונס בדרך לרשום את היום הגרוע שלו השנה. המובילות בירידות: בואינג נחלשת ב-5.5% ומניות הבנקים גולדמן זאקס וג'יי.פי מורגן נסוגות ב-3.5% ו-3.4% בהתאמה. אמריקן אקספרס מאבדת 4%.
מדד S&P 500 נחתך ב-2.1% נאסד"ק איבד 1.5%. בולטת דווקא בירוק: מודרנה שקופצת ב-6.5% (אחרי שזינקה בשישי ב-10%), לקראת הכנסת המניה למדד S&P 500 ברביעי הקרוב.
3 צפייה בגלריה
וול סטריט בורסה בורסות קורונה
וול סטריט בורסה בורסות קורונה
וול סטריט בורסה בורסות קורונה
(צילום: AFP)
בנעילה באסיה: ניקיי ירד ב-1.3%, האנג סנג ירד ב-1.8%, קוספי ירד ב-1%, שנגחאי ננעל ביציבות. בורסות פריז ופרנקפורט מוחקות 3%.

ברקע: הדולר מתחזק - עומד על 3.29 שקלים

לאחר שבועות ארוכים של מסחר רגוע בשוק המט"ח והתייצבות שער הדולר על 3.25-3.28 שקלים מאז תחילת החודש שעבר, עלה היום הדולר לשער של 3.30 שקלים בעת המסחר במט"ח, וננעל ברמה של 3.298 שקלים.
העלייה המחודשת בשער הדולר בשני-שליש האחוז מוסברת בחשש במשק מהגל הרביעי של הקורונה ומהחזרה של הגבלות על אירועים, התקהלויות, עסקים והפסקת השגרה של שלושה החודשים האחרונים, שגרמו להתחזקות השקל.
3 צפייה בגלריה
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
דולר שקל
(צילום: Shutterstock)
כמו כן, הירידות בשווקים בעולם, בעיקר באסיה, והחשש מאינפלציה שהחלה בארה"ב ובמדינות אחרות, גורמות לזעזועים בשווקים ולהתחזקות הדולר, שהתחזק היום כבר בשליש האחוז מול האירו ושערו עומד על 1.18 דולר לאירו.
העלייה בשער הדולר באה חודשים רבים לאחר שנגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון, הודיע כי בנק ישראל ירכוש השנה לפחות 30 מיליארד דולר בשוק המט"ח, כאשר את רוב הסכום רכש הבנק המרכזי כבר בחצי שנה בלבד.
מטרת בנק ישראל הייתה להעלות את השער מהשפל של 3.11 שקל שאליו הגיע הדולר בראשית השנה, אולם לאחר שכבר עלה עד 3.34 שקל, שב וירד שער הדולר בכ-8-10 אגורות ובמשך תקופה לא קצרה נע שערו סביב 3.25 שקל בלבד.
3 צפייה בגלריה
אמיר ירון נגיד בנק ישראל בריאיון באולפן
אמיר ירון נגיד בנק ישראל בריאיון באולפן
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, בריאיון לאולפן ynet
(צילום: משה מזרחי)
כאמור, היום חצה הדולר לראשונה מזה שבועות את שער 3.30 השקל ובשוק המט"ח דרוכים לקראת הזעזועים בשווקים שצפויים אם יחזרו הגבלות בישראל ובמדינות אחרות, בשל התפשטות נגיף הדלתא של הקורונה בעולם. במקרה כזה צפוי ששער הדולר ימשיך לעלות בעת הקרובה.
עליית שער הדולר מייקרת את החופשים בחו"ל של עשרות אלפי הישראלים היוצאים בימים אלה מהארץ ומשלמים על רוב הוצאותיהם (שכירת חדרי מלון, קניות בדיוטי פרי, עלות כרטיסי הטיסה ועוד) בדולרים.
פורסם לראשונה: 14:20, 19.07.21