שבוע המסחר בבורסות אירופה ואסיה נפתח הבוקר (ב') בירידות שערים שהובילו גם לנפילות חדות בבורסה המקומית בתל אביב. אולם, יש מי שמרוויח מהעלייה בתחלואה בשל התפשטות זן הדלתא של נגיף הקורונה. בשבוע האחרון זינקה מניית חברת מודרנה (Moderna), המייצרת חיסונים כנגד נגיף הקורונה, בשיעור אדיר של 19.7%. מדוע יצרניות חיסונים אחרות לא נהנו באותה מידה מהעלייה בתחלואה ומי היו המניות הבולטות הנוספות בוול סטריט ובבורסות אירופה בשבוע שעבר?
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
5 צפייה בגלריה
אילוסטרציה חיסון חיסונים נגיף קורונה מודרנה
אילוסטרציה חיסון חיסונים נגיף קורונה מודרנה
החיסון של חברת מודרנה לנגיף הקורונה
(צילום: AFP)
מנייתה של יצרנית החיסונים הנסחרת בנאסד"ק (MRNA) רשמה עלייה מרשימה במהלך שבוע המסחר שהסתיים ב-16 ביולי. הסיבה העיקרית לעליות החדות הייתה ההתפשטות המחודשת של נגיף הקורונה ברחבי העולם, אשר המובילה בין היתר לחידוש הסגרים והאכיפה בחלק ניכר ממדינות העולם המערבי.
מודרנה, בשונה מיצרניות חיסון אחרות כמו אסטרהזניקה (Astrazeneca), מתבססת על טכנולוגיית ה-mRNA, המאפשרת גמישות רבה יותר בהתמודדות עם מוטציות חדשות של הנגיף, ביניהם זן הדלתא. היבט זה יכול להסביר את הפער בביצועים בין מניית מודרנה לבין ביצועי מניית אסטרהזניקה, שהחיסון אותו ייצרה איננו מבוסס mRNA, ורשמה ירידה של 6% במהלך אותו השבוע.

חברת הביטוח מאוהיו שזינקה ב-200% בשבוע

חברת סטייט אוטו פיינאנשל (State Auto Financial) היא חברת ביטוח בתחום הרכב, מבנה, עובדים ואש, הפעילה בעיקר במערב התיכון של ארה"ב וממוקמת באוהיו שבארה"ב.
מניית החברה (STFC) רשמה זינוק מרשים של 191% בשבוע המסחר שחלף. זאת, ברקע להצעת רכש שקיבלה מחברת ליברטי מיוטואל (Liberty Mutual), מבטחת הרכב והמבנה השישית בגודלה בארה"ב.
ליברטי הציעה לרכוש את החברה במחיר של 52 דולר למניה - כמעט פי שלושה ממחיר המניה טרם ההכרזה, אשר נסחרה ביציבות יחסית בשנה האחרונה. זאת, במטרה להרחיב את מעמדה של ליברטי בתחום הביטוחים הפרטיים ולעסקים קטנים, כאשר תחום ביטוחי הרכב והבתים עלה בשנים האחרונות עם ביקוש עז לרכבי יד שנייה ורכישת דירות מכל הסוגים.

חצי מיליארד משתמשים לא טועים

מניית חברת אווסט (Avast PLC), ספקית תוכנת האנטיוירוס המוכרת אשר נסחרת בבורסה בלונדון, קפצה ב-23% בשבוע המסחר האחרון. מדובר בשיא שנתי שהגיע לאחר שהכריזה החברה על שיחות לרכישתה על ידי חברת נורטון לייף לוק (NortonLifeLock), חברת סייבר אמריקנית הפועלת גם היא בתחום תוכנות אבטחת המידע.
5 צפייה בגלריה
חברת Avast
חברת Avast
חברת Avast
(צילום: shutterstock)
בהתאם להערכות שונות, סכום הרכישה עשוי לעלות על 8 ואף 10 מיליארד דולר, בהשוואה לשווי של 5.2 מיליארד דולר ערב ההכרזה. הסיבה לעלייה הניכרת מהמחיר האחרון נובעת מבסיס לקוחות של 435 מיליון משתמשים שמחזיקה אווסט באמצעות מודל הכנסות המכונה פרימיום (freemium), המעניק תוכנה בסיסית חינם לצד פרסום עקבי לשדרוגים בתשלום.
מניית החברה (AVST LN) נסחרה במגמה שלילית במהלך השנה האחרונה, אולם רשמה התאוששות החל מראשית חודש מרץ וכעת נסחרת ברמה הגבוהה ביותר ב-52 השבועות האחרונים.

חברות התעופה והשיט שוב נופלות

על אף שיש כאמור מי שמרוויח מהעלייה החוזרת בתחלואת הקורונה, יש כמובן לא מעט מפסידים, ביניהם חברות התיירות, התעופה והשיט. חברת קרניבל קורפ (Carnival Corp) ממוקמת בפלורידה שבארה"ב והיא מחברות השיט המובילות בעולם, המפעילה 80 ספינות ופועלת במקומות רבים ברחבי העולם, ביניהם צפון אמריקה, מערב אירופה, דרום אמריקה ואסיה.
5 צפייה בגלריה
אונייה של חברת Carnival Corp
אונייה של חברת Carnival Corp
אונייה של חברת Carnival Corp
(צילום: shutterstock)
מניית החברה (CCL), הנסחרת בניו יורק, הושפעה בשנה האחרונה בעיקר ממשבר הקורונה שגרר מגבלות תנועה נרחבות ברחבי העולם והשפיע קשות על ענפי התיירות.
השבוע, נפלה מניית החברה ב-14%, ברקע דיווחים על כך שקנדה בוחנת השבת המגבלות על שהות באוניות שיט ובשל הכרזת החברה כי נוסעים בפלורידה יידרשו לרכוש ביטוח נסיעות ולשלם על בדיקות קורונה. זאת, לאחר שרשמה ירידות של 84% בחודש מרץ 2020 ולא הצליחה להתאושש ממחירה טרום המגפה - שהיה גבוה בכ-59%.
בתוך כך, גם חברות התעופה שוב נופלות. חברת התעופה המוכרת יונייטד אירליינס (United Airlines), הנסחרת בנאסד"ק (UAL), רשמה ירידה של 9.1% במהלך שבוע המסחר שחלף.
5 צפייה בגלריה
מטוס בואינג 787-9 דרימליינר יונייטד איירליינס
מטוס בואינג 787-9 דרימליינר יונייטד איירליינס
מטוס של יונייטד איירליינס
(צילום: shutterstock)
זאת, על אף נתונים חיוביים שהציגו לאחרונה מספר חברות תעופה ומעידים על התאוששות כלשהי, כדוגמת חברת דלתא (Delta Airlines) שפירסמה בשבוע שעבר את תוצאותיה הכספיות לרבעון השני של 2021 וציינה כי היא עדה להתאוששות מהירה בקצב ההזמנות בתחום התיירות, שעומדות כיום על רמה דומה לזו שנרשמה במהלך 2019, ערב משבר הקורונה.
לדברי החברה, העלייה החדה בביקוש הובילה להכנסות של 6.3 מיליארד דולר ברבעון השני של 2021 - זינוק של 76% בהכנסות החברה בהשוואה לרבעון הראשונה של 2020. גם נתוני תעבורת הנוסעים ברחבי ארה"ב מציירים תמונה דומה, כאשר במהלך השבוע שעבר נחצה רף השני מיליון נוסעים ליום בשדות התעופה בארה"ב.
הערה: ההשקעה בשוק ההון עשויה להיות מסוכנת ולהוביל להפסדים כלכליים קשים. אין לראות בכתבה זו המלצה או אי-המלצה בנוגע לכל אחת מהמניות המדוברות. הנתונים נכונים לסגירת המסחר בסוף השבוע האחרון ועשויים להשתנות. אין לבנקים וליועצי ההשקעות שום עניין אישי בנושא והסיקור אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל סוחר.
הכתבה נכתבה בסיוע שי צסלר, אנליסט שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים, ושמוליק קרפף, אנליסט ניירות ערך זרים בבנק לאומי.