מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, מקיים הערב (יום שני) תדרוך עיתונאים כשברקע העלייה במספר החולים קשה ונתוני התחלואה האחרונים, וכן סוגיית סגירת נמל התעופה בן גוריון - שלגביה אמר שר הבריאות ניצן הורוביץ כי השרים לא דנים או שוקלים את סגירתו. ynet העביר את הדברים בשידור חי.
בפתח דבריו אמר פרופ' אש: "גם הבוקר אנחנו עדים לתמונות של עומסים בנתב"ג ובמסוף טאבה בגלל הרבה מאוד ישראלים שטסים לטיסות לחו"ל. אנחנו רואים התקהלויות בתורים ומה שנראה כמו חוסר היענות להנחיות. "התחלואה במדינות רבות בעולם עולה. וריאנט הדלתא מתפשט בהרבה מאוד מדינות ומי שנוסע לחו"ל מסכן את עצמו ומשפחתו בהדבקה מיותרת". עם זאת, הוא הדגיש: "על פי נתונים ראשוניים, היעילות נגד מחלה קשה נשמרת ויש הגנה של מעל ל-90 אחוזים נגד זן הדלתא וזו בשורה טובה מאוד שמדגישה את הצורך להתחסן".
קורונה - כתבות נוספות
פרופ' אש ציין בנוגע לנתב"ג כי במערכת הבריאות מקיימים דיונים בנושא. "אחד הדברים שאנחנו שוקלים הוא בידוד לכולם". עם זאת, הוא הדגיש כי הוא "לא יודע לומר אם זה ייצא לפועל או לא". גם מנכ"ל משרד הבריאות, בדומה לשר ניצן הורוביץ, אמר כי "כרגע סגירת נתב"ג לא על הפרק. זו אפשרות, אבל כרגע אנחנו לא שוקלים את זה".
הוא הוסיף: "משרד הבריאות בוחן את הרחבת הרשימה (של המדינות - א"י) וגורמי המקצוע בוחנים את המדינות שיוכנסו ויוצאו". עוד אמר פרופ' אש: "אנחנו ממליצים להפעיל את התו הירוק כדי להמשיך את שגרת החיים ולהימנע מהגבלות קשות יותר".
פרופ' אש התייחס גם לסוגיית עטיית המסכות: "לצערנו אין הקפדה על מסכות במקומות סגורים. המסכה היא אמצעי מצוין כדי למנוע הדבקות". פרופ' אש ציין כי "מקדם ההדבקה, נכון להיום, הוא סביב 1.4; ובמקדם הדבקה כזה - קצב ההכפלה של מספר המאומתים הוא כעשרה ימים. אם היום אנחנו עומדים בממוצע על 800 מאומתים ביום, אז בעוד שבועיים נהיה עם 1,600". בדבריו הדגיש מנכ"ל משרד הבריאות כי "אנחנו רואים עלייה בתחלואה בחברה הערבית. עדיין מדובר במספרים נמוכים; החשש שלנו שתהיה התפרצות יותר גדולה בחברה הערבית בתקופה הקרובה - וזה הזמן לקרוא לאנשים מהיישובים הערביים והחברה הערבית להקפיד מאוד על הכללים".

829 אובחנו אתמול, עלייה במספר החולים קשה

התדרוך של פרופ' אש מגיע אחרי שבבוקר פרסם משרד הבריאות את נתוני התחלואה, שמהם עולה כי 829 ישראלים אובחנו אתמול כחיוביים לקורונה. בסך הכול בוצעו כ-50 אלף בדיקות, ללא בדיקות סקר, ושיעור החיוביים עומד על 1.7%. במקביל, מאז חצות אובחנו עוד 351 ישראלים כחיוביים לנגיף. מנתוני משרד הבריאות עולה כי בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 125 חולי קורונה, 66 מהם במצב קשה - לעומת 61 אמש. מדובר בעלייה קלה לעומת הנתון אתמול. 12 חולי קורונה מחוברים למכונות הנשמה.
מתחילת החודש נפטרו בישראל 18 חולי קורונה, פי שניים ממספר הנפטרים בחודש יוני. בימים הקרובים צפוי להתכנס קבינט הקורונה ולדון בהגבלות נוספות. האפשרות לסגור את נתב"ג עלתה בדיונים, אבל לפי גורמים בלשכת ראש הממשלה לא סביר שהחלטה כזו תתקבל בימים הקרובים - בין היתר מאחר שהיא עלולה ליצור פאניקה בקרב עשרות אלפי ישראלים שנמצאים כרגע בחו"ל. לפי שעה, מסתמן שמשרד הבריאות ימליץ בדיון הקבינט להחזיר את התו הירוק באירועים שנערכים בחללים סגורים עם יותר מ-100 איש רק למחוסנים, מחלימים ומציגי בדיקה שלילית.

2 צפייה בגלריה
עומסים בנתב"ג בצל העלייה בתחלואת הקורונה
עומסים בנתב"ג בצל העלייה בתחלואת הקורונה
גם היום, עומסים בנתב"ג
(צילום: אבי חי)
זמן קצר קודם לכן התייחס בכנסת שר הבריאות ניצן הורוביץ לאפשרות של סגירות נמל התעופה בן גוריון - וחזר על דבריו שלפיהם אין כל כוונה לנקוט את הצעד: "למי שטוס לחו"ל - אנחנו לא מתכוונים לסגור את נתב"ג, לא דנים בזה ולא שוקלים את זה. אנחנו רוצים להבטיח שביציאה ובחזרה לא ייכנסו חולים עם וריאנטים חדשים ואנחנו רוצים שתהיה שליטה על העניין הזה, ולכן אנו מקפידים על מדינות כאלה ואחרות". הוא הוסיף ואמר כי לרשימת המדינות שנמצאות בסיכון מרבי נוספו אוזבקיסטן ובלארוס, "והיום אישרנו את ספרד וקירגיזסטן - מדינות שהנסיעה אליהן אסורה".
כמו כן, משרד הבריאות שוקל להרחיב את המתווה גם לחללים פתוחים, ובמקביל להגדיל את רשימת המדינות שאסורות לטיסה וכאלה שהחזרה מהן מחייבת בידוד של שבעה ימים. לנוכח התחלואה העולה ביוון מסתמן שהיעד המועדף במיוחד על ישראלים בחודשי הקיץ יוגדר כמדינה מחייבת בידוד של שבוע. "הגישה הייתה ונשארה לנקוט צעדים לבלימת התחלואה במינימום פגיעה במשק ותוך שמירה על שגרת החיים", אמר הורוביץ.
לדברי שר הבריאות, "סביר להניח שמדינות נוספות ייכנסו בקרוב לרשימת המדינות האסורות. אין מנוס מזה. הכניסות והיציאות מישראל יהיו תחת פיקוח הדוק, אבל לא נסגור את נמל התעופה".

בר-לב: "שוטרים ופקחים לא יפרצו לאולמות"

היום בצהריים שוחח השר לביטחון פנים עמר בר-לב עם ראשי הרשויות ומרכז השלטון המקומי. השר עדכן שהממשלה הולכת לשים דגש רב על נושא האכיפה במתן קנסות כבדים למפרי בידוד, שמזלזלים בתקנות ומסכנים במעשיהם את בריאות הציבור, לדבריו. עוד הוסיף השר כי המשרד לביטחון פנים נותן גב לפקחי הרשויות לאכיפה בהתאם לדגשים שהציב בנט: אכיפת בידודים ואכיפת התו השמח באירועים. בשיחה סוכם כי בערים שבהן יש מחסור בפקחים או שאין בכלל פיקוח עירוני עצמאי, יהיה סיוע של כוחות המשטרה שיעסקו באכיפת התקנות ומתן קנסות.
יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס הדגיש כי החמרת האכיפה תתמקד היכן שהכללים ברורים ומוכרים כגון בידוד, מסכות בחללים סגורים וכדומה, ובתקנות החדשות כמו התו השמח שייכנס לתוקף ביום רביעי, תחילה תהיה הסברה ולאחר מכן יוטלו קנסות. "מי שבשביל הנוחות האישית שלו יסכן אחרים במודע, יחטוף", אמרו בשלטון המקומי. בר-לב צייץ בטוויטר כי "אין כוונה ששוטרים ופקחים יפרצו לאולמות וישלפו חוגגים בכוח. הדגש המיידי הוא על פיקוח בשמירת התו השמח בכניסה לאולמי שמחות. הפקחים העירוניים יוודאו שזה מתקיים ואין כוונה ששוטרים ופקחים יפרצו לאולמות וישלפו חוגגים בכוח. האכיפה תתבצע ברוגע, בהידברות ובהסברה מתמשכת".
פורסם לראשונה: 16:52, 19.07.21