הרוחות סוערות באל על. הנהלת החברה הציגה אמש (א') בישיבה מתוחה עם ועד העובדים את תוכניתה לצמצומים נוספים בחברה: סגירת חברת הבת סאן דור וירידה ל-28 מטוסים בלבד (לחברה היו ערב המשבר 46 מטוסים, במסגרת סיוע המדינה הקודם התחייבה למכירת 10 מטוסים וכעת מדובר בצמצום של 8 מטוסים נוספים). לדברי הוועד, פירוש הדבר פיטורים של עוד 1,500 עובדים, בנוסף ל-2,000 שכבר פוטרו במסגרת תוכניתה הבראה הקודמת.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
התוכנית שהוצגה נתקלה בהתנגדות גורפת של ועד העובדים איתו נחתם הסכם הבראה רק לפני מספר חודשים, שכלל פיטורי 200 עובדים, ויתור על תקציב רווחה ועוד. הוועד גם הודיע שיפסיק את שיתוף הפעולה עם ההנהלה בנושא פרישת עובדים מרצון.
1 צפייה בגלריה
יאיר לפיד נחת באבו דאבי
יאיר לפיד נחת באבו דאבי
מטוס אל על
(צילום: דוברות אל על)
שרון בן יצחק, יו"ר הוועד, אמר ל-ynet: "אנחנו דורשים שיעזבו את עובדי אל על בשקט, שיבינו שאת המחיר ואת התרומה שלנו להצלת החברה כבר נתנו. מספיק לדרוש מאיתנו דרישות הזויות. אמרו לנו שהכוונה לרדת ל-28 מטוסים, זה כמעט 1,500 עובדים שיאלצו לעזוב כי לדבריהם זאת הדרך היחידה לעבור את המשבר.
"איך יכול להיות שמגיעה הנהלה שחתמה איתנו על הסכמי עבודה ועכשיו בלי למצמץ באים לוועד שפיטר 2,000 עובדים, ששנה וחצי כל יום מתפעל את החברה עם כוח אדם מצומצם, והם במקום להסתער על השוק ולעשות את כל המאמצים לשמור על העובדים ועל היכולות המיוחדות המקצועיות שלנו, בעת הזו - בתוך החגים, הם באים אלינו בדרישה להעמקת הפיטורין.
"הנגזרת של המהלכים שהם מתכננים, בעיננו, משמעותם חיסולה של אל על כחברה מובילה. נאבד נתח שוק. אנחנו מתנגדים לכל ניסיון לפתוח הסכמים מחדש ולדרוש מהעובדים התייעלויות נוספות. המדינה וההנהלה חתמו איתנו על הסכם רק לפני מספר חודשים. אם הם לא עומדים בהסכם, למה שאנחנו נשב לדבר אתם? החתימה שלהם לא שווה את הדף שכתבו עליו?".
אל על, שבדו"חותיה הכספיים נושאת הערת עסק חי מפאת החובות הרובצים עליה, פנתה בעקבות הגל הרביעי למדינה בבקשה לסיוע נוסף בסך 150 עד 200 מיליון דולר, לאחר שתחזיותה לשיקום התעופה לא התממשו.
האוצר מנגד, במתווה הסיוע הנוסף שפירסם לאחרונה, מוכן להלוות למדינה באג"ח להמרה לשלוש שנים סכום של 50 מיליון דולר, וזאת בתנאי שבעלי השליטה, קני רוזנברג, יזרים 43 מיליון דולר - סכום אליו התחיייב בעבר, בתוספת סכום נוסף שעדיין לא נקבע. כמן כן, האוצר דרש מבעלי אל על להתאים את גודל החברה להיקף הפעילות הנוכחי שלה ולמכור חלק ממועדון הלוקחות ומצי המטוסים שלה.