משרד החלקאות פתח את בולגריה לייבוא ביצים ללא מכס ברעש גדול, אך כעת השירותים הווטרינריים הבולגריים הודיעו על התפרצות שפעת העופות בארצם, ולכן מנהל השירותים הוטרינריים בישראל החליט שלא לאשר יבוא ביצי מאכל ויונים מהמדינה.
מעתה ועד להודעה חדשה לא יינתנו אישורי יבוא ולא ישוחררו ביצי מאכל שעזבו את בולגריה אחרי 9 באפריל 2022. יבוא הביצים תוכנן כדי למנוע מחסור בפסח, אך כעת לא צפוי מחסור בביצים שכן הלולנים הישראלים מספקים את מלוא הביקוש לביצים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
מדפים בסופרים לקראת חג הפסח
מדפים בסופרים לקראת חג הפסח
ביצים בסופרמרקט
(צילום: דניאל סלאמה)
במקביל, שר החקלאות ופיתוח הכפר הפיץ תזכיר חוק לפיו החל מהשנה, מכסות הביצים החדשות לא יהיו ניתנות להעברה ולא יזכו בפיצוי.
מדובר בתיקון לחוק המועצה לענף הלול (ייצור ושיווק), במסגרתו מוצע לקבוע כי מכסה חדשה לפי תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2022), תוספת מכסה למגדלים קיימים וכן כל מכסה חדשה או תוספת מכסה למגדלים קיימים החל משנת 2023 ואילך - לא תהיה ניתנת להעברה ולא תזכה בפיצוי מהמדינה.
בנוסף, השר מבקש להציב את אנשיו בוועדת המכסות במקום נציגי המגדלים בשטח. עוד הוא מבקש שכהונת מנכ"ל מועצת הלול תהיה קצובה מעתה ואילך וכן להוסיף מכסות ביצים.
בנוסף, מוצע לשנות את הרכב ועדת המכסות והרכב ועדת הערר ולקבוע כי על החלטת ועדת הערר ניתן יהיה לערר לבית משפט לעניינים מינהליים בדומה להסדר הקיים בחוק תכנון משק החלב. כן מוצע לתקן את החוק באופן שלא תידרש הסמכת קבלנים מורשים לשיווק חומר בשר עוף וחומר רבייה, שכן תחומים אלה מוסדרים בדברי חקיקה אחרים באחריות משרד החקלאות ופיתוח הכפר.
הצעת החוק הופצה להערות הציבור.
ממשרד החקלאות נמסר כי לא צפוי כל מחסור בביצים. "המשרד דאג מבעוד מועד לאשר יבוא ביצים ממספר מקורות שונים, ובולגריה היא רק אחד מהם. הייצור המקומי מספק חלק משמעותי מהביקוש המושלם על ידי יבוא שוטף.
במשרד ציינו כי "אין זו הפעם הראשונה שהמשרד עוצר יבוא בשל שפעת עופות, ומעולם עצירה זו לא גרמה למחסור הודות לריבוי מקורות. המשרד עובד כל העת על פתיחת מקורות נוספים ליבוא והקלות רגולציה ובירוקרטיה בנושא".
שר החקלאות, עודד פורר, מסר: "המשרד עסוק לילות כימים בכדי לדאוג שלצרכן הישראלי יהיו שפע ביצים כמו גם כל מזון בסיסי וכך יהיה".