האם יהיה מחסור בביצים בפסח? השאלה הזאת שוב נשאלת על-ידי משווקים שמייבאים ביצים לכבוד החג, בו הביקוש מזנק. השנה פגעה שפעת עופות בביצים בישראל ולאחרונה אף הושמדו כ-60 אלף ביצים שהגיעו לארץ בשל עובש חיצוני. במשרד החקלאות מדגישים כי אין מחסור אולם בספרד המחיר עלה מאוד ובמשרד החקלאות פתחו יבוא מפורטוגל ומאיטליה שגם הן, לטענת המשווקים, יקרות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"לקראת פסח יש חוסר של 200 מכולות, כלומר של כ-70 מיליון ביצים בגלל העלייה בביקוש בפסח של 20%, כשכבר עכשיו יש חוסר של 15%-20% ביצים", טוען המשווק אורי חנוכה מחוות נעמי. "יקר לי לייבא כרגע, כי בארץ מפקחים על המחיר ואני אפסיד כסף אם אמכור במחיר המפוקח הנמוך".
2 צפייה בגלריה
ביצים מחסור בביצים
ביצים מחסור בביצים
ארכיון
( צילום: מירב קריסטל)
לדבריו, "משרד החקלאות פתח את אוקראינה וספרד ליבוא לקראת פסח. כולם הלכו לאוקראינה כי שם זול והפכו אותה לכמו מונופול מול ישראל. ברגע שהיא נסגרה, נוצרה בעיה. בספרד יש שביתה של נהגי המשאיות ושם וגם במדינות אחרות המחיר עלה.
"לדוגמה, לפני המלחמה מחיר לארגז מאוקראינה שמכיל 12 תבניות ביצים בגודל מדיום עמד על 34 אירו לפני יציאה לים. היום אנחנו מדברים על מחיר של 50 אירו שנושק כבר ל-60 אירו לביצים מספרד, אם נתייחס גם לעליות במחירי החיטה שהובילו לעליות במחירי התערובות, אז ספרד הופכת פחות ופחות רלוונטית ואין כרגע מדינות זלות מאושרות נוספות.
"הבנו שיצאה משלחת של וטרינרים לפולין ולבולגריה במטרה לאשר אותן לייבוא - אבל זה מעט מדי ומאוחר מדי. אם יצליחו לאשר מדינות נוספות ויספיקו לייצר את הדיל עם המשווקים בבולגריה או בפולין, אז יש סיכוי לביצים, אבל לא נראה שזה יקרה. היום אנחנו ב-22 לחודש וב-4-3 באפריל אנחנו צריכים להיות עם ביצים בארץ, למיין ולשנע למדפים, כשרק הובלה מבולגריה לוקחת שבוע. אני מרגיש שזה כבר חסר סיכוי".
גורמים בענף אמרו ל-ynet שהובלה מפורטוגל לוקחת כשלושה שבועות בים, בזמן שילוח כזה הסיכון ביבוא ביצים גבוה. "באיטליה אין כמויות והמחיר גבוה", כך נטען. "הארכת חיי המדף לא פותרת את הסיכון, מכיוון שהסחורה שמובלת בקירור במשך שלושה שבועות עלולה להגיע בסטטוס להשמדה. ראיה לכך היא שרק בשבוע שעבר הושמדו לא מעט מכולות ביצים שהגיעו מספרד, כאשר אורך זמן השילוח משם עומד על 10 ימים. כמו כן, מתוך יבוא של 50 מיליון ביצים, חצי הגיע לתעשייה ולא לשוק הפרטי".
2 צפייה בגלריה
קרטון ביצים
קרטון ביצים
קרטון ביצים
(צילום: אלעד גרשגורן)
ממשרד החקלאות נמסר בתגובה כי "אין כל מחסור בביצים. משרד החקלאות ממשיך לעקוב ופועל ככל שיידרש על מנת שלא יהיה מחסור. משרד החקלאות עושה את מרב המאמצים במטרה לתת מענה שוטף גם בימים אלו וגם לקראת חג הפסח בו חלה עלייה בצריכת הביצים הישראלית.
"בחודשים האחרונים פעל משרד החקלאות במספר מישורים במקביל על מנת להביא לאספקה סדירה של ביצים, על אף שפעת העופות שהעלימה כ-10% מצריכת הביצים הישראלית ועל אף מצב החירום באוקראינה. כל זאת לצעד המשך ייבוא הביצים ממדינות שכבר מאושרות לייבוא, כגון: פורטוגל ואיטליה.
"משרד החקלאות פתח מכסות ביצים פטורות ממכס, פנה לשותפויות הסחר בעולם לאישור תחנות מיון נוספות, הוציא צוותי ביקורת בנוהל מזורז על מנת לבחון את האפשרות לייבוא ביצים מבולגריה ומפולין. בנוסף, יחד עם משרד הבריאות, משרד החקלאות האריך את משך חיי המדף של הביצים לשיווק כדי לאפשר יבוא ממדינות מרוחקות יותר.
"מתחילת השנה ועד כה ייבאו לישראל כ-50 מיליון ביצים והמשרד פתח זה מכבר מכסות לעוד 70 מיליון ביצים נוספות. כך שככל שיידרש, המשרד יפתח מכסות נוספות. במקביל, ממשיך המשרד לבחון כל העת את השוק ויפעל כדי שתהיה אספקה סדירה של ביצים לכלל הצרכנים.
"לעניין הכמויות שהן במחסור, מדובר בכמויות מזעריות בלבד המסתכמות בכאחוז מסך הצריכה הישראלית השנתית. כאמור, גם כמויות מזעריות אלו יושלמו על ידי הייבוא. ניתן לראות מקרה דומה שאירע רק בחודשים האחרונים בו לא הורגש כל מחסור בביצים וזאת על אף היקפי שפעת העופות שפקדו את ישראל".